Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bootscherm  (gelezen 1192 keer)

Wooter

  • Gast
Bootscherm
« Gepost op: 2008/01/15, 14:51:21 »
Hallo,

Ik heb zojuist bij iemand Ubuntu 7.10 geïnstalleerd. Deze persoon wil er echter niet full time van gebruik maken. Hij wil graag dat bij het booten van de PC dat de cursor vanzelf op Windows XP geplaatst staat.

Wie kan me hiermee helpen?

Plaatje ter verduidelijking:

Plaatje geleend van dual-boot install guide.

Offline sival

  • Lid
Bootscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/15, 15:09:47 »
Heb je al in de documentatie gezocht?
Hierin staat een categorie tips en trucs met daarin o.a. één over de bootvolgorde:
link

Suc6 ermee.

Offline Jan E.

  • Lid
Bootscherm
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/15, 18:28:52 »
Vorige antwoord is wel heel kort...

Ik had hetzelfde. Door te zoeken op GRUB in dit forum kwam ik van alles tegen.

Er is in ieder geval een map (directory) /BOOT met daarin een directory GRUB. In die directory staat een bestandje, dat heet MENU.LST. Dat bestandje moet je (als SUDO) editen, zodanig dat de default niet meer is nummertje 0, maar nummertje 4. Je hoeft dus alleen maar een nul in een vier te veranderen.

De exacte werkwijze is wel op dit forum te vinden. Ik weet niet die commando's uit mijn hoofd.

Ik zal er toch een gooi naar doen (als gebruiker sinds 4 dagen...)

start de console op
type cd /boot/grub
type ls
dan krijg je de bestandslijst en daar moet menu.lst bij staan.
type sudo gedit menu.lst
dan moet je je wachtwoord invoeren en
vervolgens kom je met een simpele tekstverwerker in menu.lst
even goed lezen. Overal waar # voor staat is een opmerking
En dan staat ergens default     0  of iets dergelijks - dat staat vrij bovenaan, regel 10 of 11 in die buurt
van die nul maak je een vier.

opslaan
et voila....

waarom van een nul een vier maken? Grub begint te tellen bij 0. de eerste optie op je scherm is dus grub-optie nul. Maar ook de tussenregel, met de kreet " andere besturingssystemen" telt mee. Vandaar dat je op 4 komt.
Dit staat er trouwens in het Engels, maar dat kan je rustig vertalen. Als je maar met je f*kken van die commando's en zo af blijft, gaat het helemaal goed.

Ik heb het ff gecheckt, en volgens mij klopt het...

toch???


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Bootscherm
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/15, 18:32:29 »
op die link staat toch perfect uitgelegd hoe het moet...

hoe gij het doet kan problemen geven wanneer er een nieuwe kernel in ubuntu word gezet...dus doe het beter zoals in de link...

Offline Jan E.

  • Lid
Bootscherm
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/15, 18:37:02 »
oke.. Ik wist niet dat je ook mag knippen en plakken...... Ik had dat ook al verzonnen, maar wist niet of dat straffeloos mocht van meneer Grub.


Heb het ff getest..het werkt. Dit is inderdaad een betere optie dan het omslachtige gedoe wat ik had gevonden... Niet gezocht dus.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline siegi

  • Lid
Bootscherm
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/15, 19:14:19 »
startupmanager installeren zou nog een alternatief zijn.

Offline Tico

  • Lid
Bootscherm
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/15, 21:54:22 »
Jongens kom op, de documentatie is helder genoeg: de link in post #2 volstaat dat is eigenlijk de enig juiste te volgen weg om latere problemen te voorkomen (bijv. als er een nieuwe kernel uitkomt)