Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RSDP missing  (gelezen 1595 keer)

Offline jw

  • Lid
RSDP missing
« Gepost op: 2006/09/17, 15:38:35 »
Ik heb een oude Compaq P2/233 /128mb Prosignia server, had daar Win2000 op staan maar die mag er nu af, wordt (zoals mij en velen bekend) heeel erg traag. Ik wil er Xubuntu op zetten maar de installatie verloopt erg moeizaam, en in het begin geeft het zwarte scherm aan: RSDP missing.
Wat nu?

PS, Ubuntu 6.06 LTS draait nu geweldig op een P3/512mb

socratux

  • Gast
RSDP missing
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/17, 16:12:27 »
RSDP staat voor: Root System Description Pointer en wordt gebruikt in combinatie met ACPI. Sommige moederborden geven problemen hiermee. Je zou bij het installeren de volgende boot opties kunnen proberen, dit kun je doen bij het eerste schermpje dat je te zien krijgt als je cd opstart. D.m.v. de F-toetsen zie je welke argumenten je mee kan geven:

acpi=off

of wanneer dit niet werkt, het totaal-pakket:

noapic nolapic acpi=off noacpi pci=noacpi

Offline jw

  • Lid
RSDP missing
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/17, 16:42:13 »
Ok bedankt Socratux.

Heb net (voor dit antwoord) in oude pc's bios zitten kijken, deze bios werkt wel anders als de meeste desktop/kloon pc biosjes. Je kunt de slots bepalen, allerlei interups instellen en zo. Ik denk dat de F toetsen niet werken bij het opstarten van de CD, maar ik ga het gewoon proberen.

socratux

  • Gast
RSDP missing
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/17, 16:47:44 »
even ter duidelijkheid, met de F-toetsen bedoel ik de combinatie Ctrl+Alt+F2 bijvoorbeeld. Dit kun je doen bij het eerste schermpje waar staat:

boot:

Je kan overigens hier meteen al de argumenten meegeven.

Offline jw

  • Lid
RSDP missing
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/17, 18:07:43 »
Mooi bedankt voor info Socratux.

Geprobeerd, werkt niet contr-alt-F4. Blijft aangeven dat het bestandje mist.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
RSDP missing
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/17, 23:07:46 »
Voor de goede orde:
Hier staan 2 pc's die dezelfde melding geven "ACPI not found" of iets dergelijks.
Hier heb ik me nog nooit druk om gemaakt, alles loopt gewoon, ook met installeren.
Maar ik installeer alleen vanaf de alternate CD, mogelijk dat er verschil in zit ?

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jw

  • Lid
RSDP missing
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/18, 10:27:44 »
Hallo r0n

Ik heb een Iso 486 gedownload en op cd gezet.
Linux loopt wel door maar erg moeizaam. Ook win deed dat,dus lijkt me het dan meer een hardware probleem. 3gig schijf was overvol met win, maar na 500mB vrijmaken bleef win erg sloom. (ook al zoiets, ubuntu geeft netjes aan als de schijf 97% vol is, win loopt gewoon vast)
Daarom wou ik op die oude pc gewoon Xubuntu zetten. Is het een idee om eerst via Fdisk floppy de rommel van de HD te wissen en dan Linux te installeren?

socratux

  • Gast
RSDP missing
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/18, 10:28:33 »
Misschien dat je BIOS ook nog de optie heeft om ACPI uit te zetten?
Dus zo heb je het geprobeerd met opstarten van cd-rom?:

boot: noapic nolapic acpi=off noacpi pci=noacpi

Anders zoals R0n al aangaf, kan je de alternate cd proberen. Deze is handig om te proberen wanneer de 'gewone' installatie-cd hardware problemen geeft.

Offline jw

  • Lid
RSDP missing
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/18, 11:56:01 »
Ok bedankt, zal de alternate downloaden en proberen. De bios is  redelijk ingewikkeld bij deze Prosignia.

Offline jw

  • Lid
RSDP missing
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/18, 15:59:54 »
Alternate CD werkt tot zover nu wel, installeren via tekst (net als mijn eerste keer versie 5.10)

Partities (swab en zo) gedaan, maar ik denk dat de cd niet al te best  gebrand is, installeren blijft op 28% hangen, krijg een debootstrap waarschuwing. Fout in: chroot/target nogwat-t proc proc/proc

en ik moet /var/log/syslog of VT4 checken

Wat nu?

Offline jw

  • Lid
RSDP missing
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/18, 21:45:18 »
Tja zo werkt het natuurlijk nooit. De harde schijf was bijna vol bij branden, 100mb staat niet op de CD. Geen wonder dat je dan fouten krijgt.

socratux

  • Gast
RSDP missing
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/19, 12:34:28 »
Citaat van: jw
Tja zo werkt het natuurlijk nooit. De harde schijf was bijna vol bij branden, 100mb staat niet op de CD. Geen wonder dat je dan fouten krijgt.
hehe, dat is zo'n klein dingetje dat meteen de boel verpest.

Probeer voor de zekerheid ook een md5sum check. Dit zit iig in het brandprogje K3b (linux), voor windows kun je een losse md5sum checker downloaden. Data verificatie achteraf en op lage snelheid branden, verkleint ook de kans op problemen met de cd.

Gast

  • Gast
RSDP missing
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/07, 19:54:05 »
Hoi,

Ik heb op een oude P2 Xubuntu gezet maar nadat ik inlog zie ik voor een paar seconden de desktop en daarna krijg ik een zwart scherm, ik denk dat het niet aan de hardware ligt ik heb een P2 400 MHz, 128 Mb dit moet voldoende zijn. Ook krijg ik dezelfde foutmelding RSDP missing