Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sumo - Simulation of Urban Mobility  (gelezen 3051 keer)

Sumo - Simulation of Urban Mobility
« Gepost op: 2006/08/18, 11:37:26 »
Het is erg leuk om te zien dat er in de OpenSource wereld bijna op alle vlakken alternatieven zijn voor de anders betalende programma's.  Ik heb op het internet een OpenSource programma gevonden dat verkeersmodellen kan berekenen.  Erg handig voor mij als verkeersdeskundige, zodat ik kan simuleren wat bijvoorbeeld het effect is op de doorstroming van het verkeer bij het invoeren van een rotonde of een nieuwe verkeerslichtenregeling.

Het gaat om het programma SUMO.  Op de site staat echter dat ze voor Linux geen binaries meer verspreiden, omwille van het grote aantal distributies.  Hoe kan ik dit programma (als Linux en Ubuntu-noob) toch ge

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Sumo - Simulation of Urban Mobility
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/18, 12:54:23 »
Je kunt proberen om de Windows versie te starten onder Wine.
Helaas voor jou heb ik daar geen ervaring mee,  maar struinen in de DOC en Google zal je ongetwijfeld een stuk op weg kunnen helpen.

Succes en laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Sumo - Simulation of Urban Mobility
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/18, 13:36:29 »
Ik laat zeker iets weten.  Op het einde van deze maand komen ze bij mij thuis internet installeren.  Ik zal dan eens kijken wat ik kan vinden.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Sumo - Simulation of Urban Mobility
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/18, 13:49:00 »
Je kan wel nog de broncode downloaden en dus het zelf compileren. The genuine Linux way.
Je moet build-essential installeren.
De code downen
de install fiel lezen, normaal

./configure
make
sudo make install

Checken op dependencies echter...

Enfin, hiermee en wat google kom je er wel. Welcome to Slackware/Gentoo :P

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Sumo - Simulation of Urban Mobility
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/18, 14:02:51 »
Of als er iemand zo vriendelijk wil zijn een pakketje voor die jongen te bouwen :)
moet in dit geval toch kunnen met een simpele checkinstall dacht ik zo?
Ik zal het zometeen wel ff proberen dan
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Sumo - Simulation of Urban Mobility
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/18, 14:43:32 »
Citaat van: zappa
Je kan wel nog de broncode downloaden en dus het zelf compileren. The genuine Linux way.
Je moet build-essential installeren.
De code downen
de install fiel lezen, normaal

./configure
make
sudo make install

Checken op dependencies echter...

Enfin, hiermee en wat google kom je er wel. Welcome to Slackware/Gentoo :P
Als ik wist hoe ik eraan moest beginnen, dan deed ik het meteen.  Vandaar dat ik mijn vraag hier op het forum heb gesteld.  The genuine Linux way heeft voor mij nog veel geheimen en ik hoop die beetje bij beetje te kunnen ontsluieren.  Ik zal je tips meenemen en het zelf eens proberen, ook al zou er iemand anders zich geroepen voelen dit in mijn plaats te doen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Sumo - Simulation of Urban Mobility
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/18, 15:06:13 »
Ofwel is die source broken, of er ontbreekt compile documentatie.. Ik heb de juiste libraries en heb geprobeerd te compileren, zonder succes:

[code]make[5]: Map '/home/profox/sumo-0.9.4/src/microsim/devices' wordt binnengegaan
if g++ -DHAVE_CONFIG_H -I. -I. -I../../../src  -I../../..  -I../../../src -I../../../src/helpers -I -I   -g -O2 -MT MSDevice_CPhone.o -MD -MP -MF ".deps/MSDevice_CPhone.Tpo" -c -o MSDevice_CPhone.o MSDevice_CPhone.cpp; \
        then mv -f ".deps/MSDevice_CPhone.Tpo" ".deps/MSDevice_CPhone.Po"; else rm -f ".deps/MSDevice_CPhone.Tpo"; exit 1; fi
../MSEdge.h:226: fout: expected
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Sumo - Simulation of Urban Mobility
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/18, 15:38:55 »
Citaat van: profoX
Ofwel is die source broken, of er ontbreekt compile documentatie.. Ik heb de juiste libraries en heb geprobeerd te compileren, zonder succes:

[code]make[5]: Map '/home/profox/sumo-0.9.4/src/microsim/devices' wordt binnengegaan
if g++ -DHAVE_CONFIG_H -I. -I. -I../../../src  -I../../..  -I../../../src -I../../../src/helpers -I -I   -g -O2 -MT MSDevice_CPhone.o -MD -MP -MF ".deps/MSDevice_CPhone.Tpo" -c -o MSDevice_CPhone.o MSDevice_CPhone.cpp; \
        then mv -f ".deps/MSDevice_CPhone.Tpo" ".deps/MSDevice_CPhone.Po"; else rm -f ".deps/MSDevice_CPhone.Tpo"; exit 1; fi
../MSEdge.h:226: fout: expected

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Sumo - Simulation of Urban Mobility
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/18, 15:42:21 »
Kan ook aan mij liggen he :) laat ze in ieder geval de foutmelding zien, dan weten we sneller waar de fout zit.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Sumo - Simulation of Urban Mobility
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/18, 15:59:10 »
Begint heel pre-debian te lijken... :p

Sumo - Simulation of Urban Mobility
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/20, 14:39:59 »
Karel, stuur me vanavond (of later) even een mailtje, dan ga ik er een pakketje van bakken.