Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google Chrome/Chromium  (gelezen 110602 keer)

Offline Rako70

  • Lid
Google Chrome/Chromium
« Gepost op: 2009/06/11, 19:51:49 »
Of ik zoek niet goed op dit forum maar hier een link naar de nieuwe Chrome browser voor Linux, vind hem erg snel enkel de flash werkt niet dus dat is wat minder maar het is een begin toch?

http://www.minwin.nl/Download+Google+Chrome+3+voor+Ubuntu+en+Mac+OS+X

Rako.  O0

Moderator edit: Titel even aangepast, omdat er hier ook over Chromium gepraat wordt
« Laatst bewerkt op: 2009/08/09, 21:34:56 door Vistaus »

Re: Google Chrome!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/11, 19:58:40 »
Een mededeling uit Chrome:This is an in-progress build of Google Chrome on Linux. The following significant chunks of functionality are known to be missing:

Plugins, including Flash (so no YouTube, Hulu, etc.)
Printing
Complex text
Complex tab dragging
Gears support
Dus voorlopig niet.  :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Emil

  • Lid
Re: Google Chrome!
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/11, 20:22:25 »
Je kunt beter de chromium repo's toevoegen en via synaptic of dergelijke chromium-browser installeren. Dan krijg je (ongeveer) elke dag updates binnen.

In een terminal:
sudo nano /etc/apt/sources.listen vanonder dit toevoegen:
deb http://ppa.launchpad.net/chromium-daily/ppa/ubuntu jaunty main
deb-src http://ppa.launchpad.net/chromium-daily/ppa/ubuntu jaunty main

en dan de key toevoegen (anders zaagt apt-get zo)
sudo apt-key adv --recv-keys --keyserver keyserver.ubuntu.com 0xfbef0d696de1c72ba5a835fe5a9bf3bb4e5e17b5

Ik persoonlijk gebruik hem al veel, (mede omdat ik firefox een beetje om zeep geholpen heb met een tmpfs)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/25, 22:12:10 door Emil »

Re: Google Chrome!
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/11, 20:30:07 »
@emil: +1
Alleen denk ik dat de meeste mensen nog geen Karmic gebruiken. Dus vervang Karmic maar even door jaunty.

Ik gebruik hem ook regelmatig, chromium browser.

Re: Google Chrome!
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/11, 21:15:16 »
Dankzij jullie kon ik het niet laten. :-)
http://www.youtube.com/watch?v=r00KrSoxUjQ&hd=1
En je zult zien dat dit meteen de enige video op internet is over de Linux versie.

David B.

PS: Als dit in een verkeerde forum staat, neem me dan niet kwalijk. :evil:

Moderator edit: Gebruik volgende keer even de zoekfunctie van het forum ;)
User edit: Jij bent snel! 0.0
« Laatst bewerkt op: 2009/06/11, 21:25:59 door David Blaszyk »

Offline Emil

  • Lid
Re: Google Chrome!
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/11, 21:58:54 »
Ik zie nu net dat de Chrome versie ook updates krijgt (wat ook gezegd wordt, maar wat ik niet had gemerkt). De chromium browser zit wel een beetje voor op Chrome, 3.0.187.0 vs 3.0.189.0 (0).

Het maakt dus niet zoveel uit of je 'm via synaptic binnen haalt of van Google. Behalve als je het niet eens bent met de terms and conditions van Google, dan moet je chromium gebruiken.

Re: Google Chrome!
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/11, 22:02:34 »
En als je een net iets nieuwere versie wilt hebben (zie jou versievergelijking) ;)

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Google Chrome!
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/11, 22:03:55 »
Is chrome voor linux er al dan?

Want ik had me ingeschreven dat ik mail zou krijgen van google als ie beschikbaar was

Re: Google Chrome!
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/11, 22:07:41 »
Ik ook, en die krijg je als ie beschikbaar is, dus bij de final release ;)

Hij is nu in Alpha.

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Google Chrome!
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/11, 22:08:39 »
Ik ook, en die krijg je als ie beschikbaar is, dus bij de final release ;)

Hij is nu in Alpha.
Alpha nog. Dan ga ik er nog niet mee spelen :P
Hoe dan ook heb ik hoge verwachtingen erbij

Offline Emil

  • Lid
Re: Google Chrome!
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/11, 22:11:23 »
Ik ook, en die krijg je als ie beschikbaar is, dus bij de final release ;)

Hij is nu in Alpha.
Alpha nog. Dan ga ik er nog niet mee spelen :P
Hoe dan ook heb ik hoge verwachtingen erbij
Hij is heel stabiel hoor, ik gebruik hem sinds dinsdag zonder ook maar één crash (wat ik toch erg goed vind voor een alpha versie). De functionaliteit daarentegen is nog erg mager.

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Google Chrome!
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/11, 22:13:45 »
Ik ook, en die krijg je als ie beschikbaar is, dus bij de final release ;)

Hij is nu in Alpha.
Alpha nog. Dan ga ik er nog niet mee spelen :P
Hoe dan ook heb ik hoge verwachtingen erbij
Hij is heel stabiel hoor, ik gebruik hem sinds dinsdag zonder ook maar één crash (wat ik toch erg goed vind voor een alpha versie). De functionaliteit daarentegen is nog erg mager.

Wat bedoel je met functionaliteit ? java, flash ed ?

Offline Emil

  • Lid
Re: Google Chrome!
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/11, 22:17:33 »
Alles eigenlijk :P Geen flash, java, ... Ook qua instellingen kun je nog niet veel.

Re: Google Chrome!
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/11, 22:32:25 »
Ik heb hem geïnstalleerd, tja alfa,weinig functionaliteit.Ik wacht wel even tot de officiële versie.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline thieuke

  • Lid
Re: Google Chrome!
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/12, 10:53:12 »
Als Chrome hetzelfde is onder Linux (Kubuntu) als onder Windows, dan blijf ik toch bij Opera 10. Heb er wel op gewacht destijds, en op mijn laptop onder XP gedraaid, tot ik Opera 10 tegen kwam en probeerde. Met 4 internet-browers zijn FF en GoogleChrome er afgehaald door mij. Nu dus alleen nog Explorer (tsja, daar kom je niet onderuit bij Windows) en Opera 10 erop staan.

Zelfde geld voor Kubuntu. Eerst Konqueror en FF, nu alleen nog Konqueror en Opera. FF is er inmiddels ook af. Chrome ga ik geen moeite meer voor doen, of het hele pakket moet iets toevoegen (moet ik nog onderzoeken)
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Google Chrome!
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/12, 19:52:05 »
Als Chrome hetzelfde is onder Linux (Kubuntu) als onder Windows, dan blijf ik toch bij Opera 10. Heb er wel op gewacht destijds, en op mijn laptop onder XP gedraaid, tot ik Opera 10 tegen kwam en probeerde. Met 4 internet-browers zijn FF en GoogleChrome er afgehaald door mij. Nu dus alleen nog Explorer (tsja, daar kom je niet onderuit bij Windows) en Opera 10 erop staan.

Zelfde geld voor Kubuntu. Eerst Konqueror en FF, nu alleen nog Konqueror en Opera. FF is er inmiddels ook af. Chrome ga ik geen moeite meer voor doen, of het hele pakket moet iets toevoegen (moet ik nog onderzoeken)
Voor mij zit bij opera alles net op de verkeerde plaats. Ik vind hem niet echt fijn. Chrome vind ik fijn omdat hij zo " clean" is. Dus zo min mogelijk nonsens in beeld

Offline ubby

  • Lid
Re: Google Chrome!
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/12, 20:48:07 »
Het zou leuk zijn als Google Chrome klaar is voor de nieuwe Ubuntu release.

Het zou ook leuk zijn dat er in de toekomst tijdens het installeren van Ubuntu een keuze kan maken voor de te installeren browser in plaats dat Firefox standaard wordt geïnstalleerd in Ubuntu.

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Google Chrome!
« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/12, 20:53:14 »
Het zou leuk zijn als Google Chrome klaar is voor de nieuwe Ubuntu release.

Het zou ook leuk zijn dat er in de toekomst tijdens het installeren van Ubuntu een keuze kan maken voor de te installeren browser in plaats dat Firefox standaard wordt geïnstalleerd in Ubuntu.

Of gewoon standaard meerdere erin.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Google Chrome!
« Reactie #18 Gepost op: 2009/06/13, 09:47:25 »
Standaard meerdere browsers gaat niet gebeuren denk ik. Want dat past niet op de live cd.
Zou het wel passen, dan gebeurt het nog niet, want die ruimte kan je beter benutten ;)

Als je eenmaal klaar bent met installeren kan je de standaardbrowser verwijderen en/of een andere installeren. Je mag helemaal zelf weten welke.

Offline ubby

  • Lid
Re: Google Chrome!
« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/13, 11:01:10 »
Microsoft moet mensen in Europa tijdens het installeren ook een keuze geven in plaats van geen browser te installeren.
Het lijkt mij dan ook wel handig dat Ubuntu zo'n zelfde optie geeft in plaats standaard Firefox te installeren en mensen pas na de installatie de keuze te geven.
De internet snelheden zijn snel genoeg om tijdens de installatie na een keuze te hebben gemaakt voor 1 of meerdere browsers de betreffende browser tijdens het installatie proces te downloaden en te installeren.
Een keuze tussen Firefox, Chrome en Opera zou een mooie verbetering zijn in Ubuntu.

Re: Google Chrome!
« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/13, 11:02:39 »
Nee. Ik vind het zo'n slecht idee om de gebruiker een browserkeuze te laten maken tijdens de installatie. Firefox verwijderen is zo simpel, een andere browser installeren ook. Moeten we de gebruiker dan ook maar uit een breed scala van filemanagers laten kiezen?

Re: Google Chrome!
« Reactie #21 Gepost op: 2009/06/13, 11:33:14 »
Ja
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Google Chrome!
« Reactie #22 Gepost op: 2009/06/13, 11:38:21 »
Moeten we de gebruiker dan ook maar uit een breed scala van filemanagers laten kiezen?

En tekstverwerkers, en e-mailclients, en messengers, en audio/videospelers, en network managers, en ...

Er zit nu eenmaal een standaard keuze in, en de meeste mensen zullen dit goed genoeg vinden. Installeren en beginnen.
Als ge andere programma's wilt, dan kunt ge ze héél simpel vervangen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Google Chrome!
« Reactie #23 Gepost op: 2009/06/13, 11:40:35 »
Tsja, Ubuntu is geen monopolist en bevoordeelt zijn eigen browser (die ze niet heeft) niet op een oneerlijke manier.
Het is dan ook onzinnig om dezelfde eisen te stellen.

En het voordeel van (een keuze uit) meerdere browsers zie ik ook niet echt. Het grootste voordeel van een standaardinstallatie is dat je voor veelvoorkomende taken 1 programma geïnstalleerd hebt.
Je kan dus direct aan de slag met internet, mail, kantoortoepassingen, grafisch werk etc. zonder dat daar extra werk voor nodig is.

Jouw voorstel (laat gebruikers kiezen welke browser ze willen) maakt de installatie alleen maar ingewikkelder en langer. Want waarom zou je alleen een browser laten kiezen, en niet ook de mailclient, een tekstverwerker, bestandsbeheerder, irc client, enz.? Zo kan je wel meer dan 100 keuzes verzinnen die allemaal te verdedigen zijn met het argument dat je een keuze wil hebben.

Als je echt al die keuzes wil maken, doe dan een CLI-installatie. Dan heb je na de installatie alleen een CLI en kan je daarna zelf kiezen wat je wel/niet wil. Zo kom je uit bij de welbekende "blokkendoos".
Je kan ook een andere distro kiezen, Debian of Arch, Gentoo of .... Er zijn er genoeg die je meer keuze bieden bij de standaardinstallatie. Of het daar makkelijker, beter, sneller, gebruiksvriendelijker van wordt is de vraag. Voor mij is het antwoord wel duidelijk :)

Bovendien heb je na de installatie de keuze om van alles weg te gooien en te vervangen door iets anders. Probeer dat maar eens met IE in Windows.

Re: Google Chrome!
« Reactie #24 Gepost op: 2009/06/13, 11:56:20 »
Bovendien heb je na de installatie de keuze om van alles weg te gooien en te vervangen door iets anders. Probeer dat maar eens met IE in Windows.
Ben ik niet helemaal eens met je Johan, weggooien kan. Echter als ik bijv op mijn netbook Usplash wil verwijderen en vervangen door splasy kan dit wel, alleen dan wordt UNR in zijn geheel verwijdert. Lijkt mij toch niet zo handig. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.