Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: video driver  (gelezen 2317 keer)

Offline coolkil

  • Lid
video driver
« Gepost op: 2012/03/07, 18:02:09 »
hallo

ik heb de 12.04(beta1) geinstalleerd. ik heb alleen een probleempje met mijn video driver.
allereerst. als de video driver is ingeschakeld wil mijn laptop niet afsluiten. als ik dan de post release drivers wil instaleren bugt ie en kapt ie er mee.

verder krijg ik een heel vaag scherm als ik inlog heel effe allemaal vage kleuren en strepen en gedoe. (niet heel erg maar wel vervelend) daarna loopt ie gewoon verder.

Re: video driver
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/07, 18:14:29 »
en wat is de reden dat je juist deze versie installeerd?

Offline coolkil

  • Lid
Re: video driver
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/07, 18:42:15 »
om dat de stable 11.10 niet goed werkt op mijn laptop (dat probleem is in 12.04 opgelost)
zie http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/sennheiser-hd-201-ubuntu-11-10/

« Laatst bewerkt op: 2012/03/07, 18:46:08 door coolkil »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: video driver
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/07, 19:29:55 »
Bèta's.... zitten nog tjokvol fouten. Weinig zinvol om een hoop moeite te gaan steken in foutoplossing; die verdwijnen doorgaans vanzelf wel, via de updates. Wil je meehelpen, rapporteer de fout dan op Launchpad.

Offline coolkil

  • Lid
Re: video driver
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/07, 19:47:53 »
ja maar dit gaat puur en alleen om de driver (amd catalyst 11.11) mag toch verwachten dat die gewoon werkt. (dit is niet de post release)
maar goed als je geen zin hebt om dat op te lossen zou je me dan wel willen vertellen hoe ik handmatig video drivers installeer!!
http://tweakers.net/meuktracker/27558/amd-catalyst-linux-display-driver-121.html deze hij komt namenlijk binnen als een .run bestand en ik heb hem uitgevoerd maar er gebeurt dan niet gek veel.
(er gaat wel een terminal venster open en er loopt wat. maar ik weet niet of er nog wat geinstalleerd wordt.)
« Laatst bewerkt op: 2012/03/07, 19:55:03 door coolkil »

Re: video driver
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/07, 23:41:20 »
Zo installeer je een run bestand:
How to install a .run file
For those of you that have been using Ubuntu for a while, you probably already know this. I'm posting this for the newbies that download a game installer in .run format and have no idea what to do with it.

How to Install a .run File:

For this How To I am going to be using the dummy name "example.run". You should replace this with the name of the file you are trying to install.

1. Open a terminal. In Gnome the terminal is found in Applications>Accessories>Terminal.
2. Navigate to the directory of the .run file. For this example, I have mine on the desktop so I would type in "cd ~/Desktop" and press enter.
3. Type "chmod +x example.run" (press enter).
4. Now type "./example.run", press enter, and the installer will run.
Van http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=239797
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline coolkil

  • Lid
Re: video driver
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/08, 15:05:34 »
oke en als je dat gedaan hebt moet je dan nog wat doen? en wat als ik het bestand weer wil verwijderen?

Re: video driver
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/08, 17:49:29 »
Installatie van een driver moet je als sudo doen, ik neem aan dat je dit gedaan hebt? Verder zou je niks hoeven te doen, als dit tijdens de installatie niet vermeld wordt.  Opnieuw opstarten van de computer wel.
Vaak staat er een uninstall script in de map waar je het bestand in hebt uitgepakt en anders staat in de READ.ME of INSTALL file, hoe je de installatie ongedaan kan maken.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline coolkil

  • Lid
Re: video driver
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/10, 09:17:45 »
dat is het rare nu juist ik krijg helemaal geen map als ik dat bestand heb uitgevoerd
hoe controleer ik eigelijk of zo'n driver werkt? (hij komt niet bij extra stuurprogramma's te staan)
« Laatst bewerkt op: 2012/03/10, 09:48:24 door coolkil »

Re: video driver
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/10, 10:49:52 »
Bèta's.... zitten nog tjokvol fouten. Weinig zinvol om een hoop moeite te gaan steken in foutoplossing; die verdwijnen doorgaans vanzelf wel, via de updates. Wil je meehelpen, rapporteer de fout dan op Launchpad.

Ja, maar in dit TESTforum zitten anderen die ook 12.04 testen en dus wellicht een oplossing hebben. Daar is dit testforum ook voor. Overigens zit deze fout ook in eerdere versies van Ubuntu. Heb ook met stabiele versies gehad dat ik de AMD-driver soms zelf moest installeren (zie ook Launchpad waar er talloze bugs vermeld staan met de ATI-driver op stabiele versies).

@coolkil: Je kunt controleren of ie werkt door een Terminalvenster te openen en het volgende commando te geven:
glxinfo | grep direct

Als er "direct rendering: yes" staat in de output, dan is de driver geactiveerd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: video driver
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/10, 11:35:00 »
Bèta's.... zitten nog tjokvol fouten. Weinig zinvol om een hoop moeite te gaan steken in foutoplossing; die verdwijnen doorgaans vanzelf wel, via de updates. Wil je meehelpen, rapporteer de fout dan op Launchpad.

Ja, maar in dit TESTforum zitten anderen die ook 12.04 testen en dus wellicht een oplossing hebben. Daar is dit testforum ook voor.

Onzin. Hooguit interessant voor het toepassen van wat snelle truuks. Maar het heeft totaal geen zin om uitgebreid te gaan lopen knoeien met een BÈTA, wanneer de definitieve versie volgende maand al verschijnt. Zonde van de tijd en moeite.

Wat wel zinvol is: een foutmelding doen op Launchpad. Daar is dit testforum ook voor: het genereren van goed-onderbouwde foutmeldingen op Launchpad, zodat de ontwikkelaars er hun voordeel mee kunnen doen.

Re: video driver
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/10, 11:38:43 »
Dat zei ik dus: er staan al diverse meldingen van deze bug op Launchpad, teruggaand tot aan 10.04. Ik weet uit eigen ervaring dat ik dit ook heb gehad met stabiele versies en meer mensen dus getuige de bugs op Launchpad.

Offline coolkil

  • Lid
Re: video driver
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/11, 12:07:28 »
thnx driver is geinstalleerd

dank voor de hulp
hopen dat ze er nog een boel bugs uit halen btw (ik heb 2x in 2 dagen dat python corrupt werd of iets dergelijks)