Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgrade van 17.04 naar 17.10 heeft mijn laptop gesloopt  (gelezen 1289 keer)

Offline Lunarts

  • Lid
    • Pano Fotografie
Upgrade van 17.04 naar 17.10 heeft mijn laptop gesloopt
« Gepost op: 2017/11/29, 16:54:02 »
Beste mensen,
Ik heb de upgrade van 17.04 naar 17.10 gedaan en sindsdien heb ik een groot probleem en ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik zal het probleem stap voor stap uitleggen.

1.
Na de upgrade kan ik de muis, toetsenbord en het touchpad gebruiken tot aan de inlog en daarna niet meer. Zo dood als een pier. Ik vermoed dat er een aantal drivers ontbreken (ik heb een Acer Aspire E11, mijn reismaatje waar versie 17.04 als een zonnetje op draaide). Wat ik ook doe, niets werkt.
2.
Het is een stand alone versie dus geen Windows meer aanwezig.
3.
In de bios en dus de boot kan ik, in verband met een poging tot het installeren van de LTS (16.04), de boot order veranderen (en al die andere dingen die nodig zijn zoals UEFI etc) maar die wordt sinds de upgrade niet meer opgeslagen dus elke restart begint met de hd en daar staat dus die niet werkende 17.10 op. Dus een iso file om mijn reismaatje weer tot leven te wekken komt niet op de eerste plaats.

Ik heb Acer gebeld en die weten het ook niet.

Ik zoek dus een oplossing om Ubuntu opnieuw te installeren (maar dan een oudere wel werkende versie).
Alvast mijn dank voor uw tijd en commentaar.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Upgrade van 17.04 naar 17.10 heeft mijn laptop gesloopt
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/29, 18:10:09 »
Schroef de achterzijde los, en neem dan de aansluiting van de HD ook los. Dat gaat heel simpel bij deze Acer Aspire E11; ik heb er zelf ook een.
Nu kun je met een iso op een USB-stick opstarten.

Offline h2o

  • Lid
Re: Upgrade van 17.04 naar 17.10 heeft mijn laptop gesloopt
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/29, 18:47:28 »
Probeer jouw laptop eens op te starten op de volgende manier:
Wanneer je het bootscherm ziet kun je met 'E' je grub (tijdelijk) aanpassen.
Even in het Engels:
Citaat
1. Changing Boot Parameters Temporarily

Generally, this is used when you want to try a parameter change to see it is beneficial to your system. When the PC boots up, you will see the Grub countdown, which is set to 3 seconds by default. Press "Esc" to intercept this countdown and go enter a Grub menu. Then

    Press 'e' to start editing.
    Scroll down to the "kernel..." line. The is the line that tells Grub which kernel to boot with and the parameters to be passed to the kernel when it boots are placed at the end of this line.
    Press 'e' again to edit this line.
    Move to the end of the line. You will see any existing parameters and can add other new parameters to the end.
    Parameters are separated by spaces and are mostly either a single word (e.g. nolapic), or an equation (e.g. acpi=off).
    Once you have added the parameter to the end of the line, press Enter to accept the editing.
    Then press 'b' to boot using that kernel and those parameters.

In het Nederlands:
Citaat
Bootparameters tijdelijk wijzigen

Over het algemeen wordt dit gebruikt als u een parameterwijziging wilt proberen om te zien of het nuttig is voor uw systeem. Wanneer de pc opstart, ziet u het aftellen van Grub, dat standaard is ingesteld op 3 seconden. Druk op "Esc" om dit aftellen te onderscheppen en een Grub-menu te openen. Dan

     Druk op 'e' om te beginnen met bewerken.
     Blader naar de regel "kernel ...". De regel die Grub vertelt welke kernel moet worden opgestart en de parameters die aan de kernel moeten worden doorgegeven wanneer deze wordt gestart aan het einde van deze regel.
     Druk opnieuw op 'e' om deze regel te bewerken.
     Ga naar het einde van de regel. U ziet alle bestaande parameters en kunt aan het einde andere nieuwe parameters toevoegen.
     Parameters worden gescheiden door spaties en zijn meestal ofwel een enkel woord (bijvoorbeeld nolapic) of een vergelijking (bijvoorbeeld acpi = uit).
     Nadat u de parameter aan het einde van de regel hebt toegevoegd, drukt u op Enter om de bewerking te accepteren.
     Druk vervolgens op 'b' om op te starten met die kernel en die parameters.

Let op, via deze methode kun je het volgende invoegen:
Citaat
video=SVIDEO-1:d noacpi

Jij werkt nu met een kernel die problemen heeft met de videokaart vermoed ik. Bij mij had ik ongeveer dezelfde klachten toen ik van Debian 8 (Jessie) naar 9  (Stretch) ging.

Lukt dit, dan kun je het permanent maken op de volgende manier:
Via de terminal:
sudo gedit /etc/default/grubDan de volgende regel aanpassen:
Citaat
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=""
veranderen in
Citaat
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="video=SVIDEO-1:d noacpi"
.
Opslaan en dan het commando
sudo update grub
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Lunarts

  • Lid
    • Pano Fotografie
Re: Upgrade van 17.04 naar 17.10 heeft mijn laptop gesloopt
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/29, 20:24:42 »
Hartelijk dank voor de reacties maar niets van dit werkt.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Upgrade van 17.04 naar 17.10 heeft mijn laptop gesloopt
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/29, 20:57:42 »
Ik wil je niet ontmoedigen, maar lees dit en huiver...https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103148.0
Sterkte!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline h2o

  • Lid
Re: Upgrade van 17.04 naar 17.10 heeft mijn laptop gesloopt
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/30, 07:21:36 »
Je kunt ook proberen om de harde schijf eruit te halen en die in een externe behuizing te doen. Daarna op een andere computer Ububtu op die schijf te installeren en daarna weer in de laptop te bouwen.
Let er dan wel op dat je Acer gerelateerde drivers mee installeert.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Lunarts

  • Lid
    • Pano Fotografie
Re: Upgrade van 17.04 naar 17.10 heeft mijn laptop gesloopt
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/30, 10:02:13 »
@Koos: dat lijkt sterk op mijn verhaal en ja ik huiver wel en niet. Ik heb namelijk wel een deskundig persoon van Acer aan de lijn gehad. Vermoedelijk is het motherboard niet meer goed en dat is dan einde verhaal. Maar dan moet ik het opsturen en het ding is 4 jaar oud dus geen garantie en voor die prijs kan ik beter een nieuwe kopen. Ik zag wel een HD nieuw te koop voor 55 euro Pond en dat is goedkoper dan repareren. Opstarten met een lege schijf zou toch een iso opstart mogelijk moeten maken. Maar als het toch het motherboard is dan schiet dat ook niet op. 

@h2o,
Ik heb geen externe behuizing, de harde schijf is erg klein dus dat zal wel een ingewikkelde behuizing behoeven. Vlak bij mijn huis zit een computerwinkel, misschien kunnen zij de schijf wissen (overigens was ik daar al eens en zij hadden nog nooit van Linux gehoord).

Denk denk.....................

Offline ajjp

  • Lid
Re: Upgrade van 17.04 naar 17.10 heeft mijn laptop gesloopt
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/30, 10:45:25 »
Citaat
... de harde schijf is erg klein dus dat zal wel een ingewikkelde behuizing behoeven.
Als het de Acer Aspire E11 van 11 inch is, dan is er niets ingewikkelds aan. Aansluiting is standaard. Ik heb destijds, toen ik hem in gebruik nam als mijn vergadercomputer (ik kan niet uit de voeten met tablets) direct de HD vervangen door de goedkoopste 128 GB SSD van SanDisk van € 55; paste ook zonder meer op de plek van de HD.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/30, 10:49:22 door ajjp »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Upgrade van 17.04 naar 17.10 heeft mijn laptop gesloopt
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/30, 10:53:41 »
Kabel online bestellen, dan kun je via usb de hd aansluiten.
Hd zou ik gaan wissen.
Dan 16.04 gaan proberen, dit is een lts versie, en niet meer de tussen versies gebruiken, als je stabiliteit wilt.
En goolge op je hardware tav linux.
En google op je hardware of je acer firma ook altijd en langdurig met bios firmware updates komt, want bij nieuwe mogelijkheden den goede firma's vaker een bios update uitgeven, en een aantal firma's doen dit niet.

Offline Lunarts

  • Lid
    • Pano Fotografie
Re: Upgrade van 17.04 naar 17.10 heeft mijn laptop gesloopt
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/30, 10:59:20 »
Dat is misschien een optie maar waarschijnlijk niet. Ik zie dat voor het inloggen de muis en een extern toetsenbord werken (bij de muis gaat het lichtje branden) en na inloggen doen de usb poortjes het niet meer. Dat is de reden dat de muis en toetsenbord niet meer werken. Ook de touch pad doet het niet meer. Toch het motherboard? Of een update-probleem van Ubuntu 17.10, althans voor mijn computer?

@jan11000: Acer heeft mij gemeld dat er geen bios update voor mijn laptop is. Ik gebruik geen Ubuntu meer (op mijn andere computer) maar Mint 18.3 (en die installeert en werkt als een speer).

UPDATE:
Is er een techneut in huis die hier iets van kan bakken?

https://wiki.archlinux.org/index.php/Acer_Aspire_E11_Series
« Laatst bewerkt op: 2017/11/30, 11:12:51 door Lunarts »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Upgrade van 17.04 naar 17.10 heeft mijn laptop gesloopt
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/30, 11:14:37 »
Ik wil je niet ontmoedigen, maar lees dit en huiver...https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103148.0
Sterkte!!
Helemaal mee eens. Ik heb er helemaal geen verstand van maar als leekga ik toch wel Ubuntu 17.10 wantrouwen op sommige computers :evil:.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

swake

  • Gast
Re: Upgrade van 17.04 naar 17.10 heeft mijn laptop gesloopt
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/30, 12:33:38 »
Acer aspire E11 ?
Opvallend zit identiek zelfde type batterij als de andere laptops die ook al gesloopt werden door ubuntu 17.10
« Laatst bewerkt op: 2017/11/30, 12:39:21 door swake »