Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kubuntu 14.04 en Linux mint 17 kde graag uw mening...  (gelezen 1939 keer)

kubuntu 14.04 en Linux mint 17 kde graag uw mening...
« Gepost op: 2014/09/20, 14:02:33 »
Beste mensen,

In mijn snuffeltocht naar diverse distro's ben ik er inmiddels achter dat ik het best uit de voeten kan met de kde werkomgeving. Met de xfce als goede tweede.
Zo ben ik vrij enthousiast geworden van linux mint 17 kde op mijn 32 bit dualcore machine. Op deze computer heb ik al ubuntu 14.04, Fedora (versie recent), kubuntu 14.04 32 bit en Xubuntu 14.04 geinstalleerd gehad. Xubuntu draaide van deze mijns inziens, kan gevoelsmatig zijn, het beste, maar Linux Mint 17 kde doet het naar mijn idee net zo goed maar dan met de werkomgeving van mijn voorkeur. Mijn "hoofd pc"  is een amd phenom x4 met 2gb grafische kaart, 8gb ram, en daar draait Kubuntu 14.04 (64 bit) tot grote tevredenheid op. Overal waar ik lees over Linux Mint krijg ik de melding dat de makers ubuntu als halffabrikaat gebruiken maar dan streven naar een lichter systeem. Geld dit ook voor Mint kde? En betekend dit dan dat Kubuntu 14.04 64 bit vervangen door Mint 17 kde 64 bit een prestatiebevordering oplevert? Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ramana

  • Lid
Re: kubuntu 14.04 en Linux mint 17 kde graag uw mening...
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/20, 16:19:54 »
Kubuntu bevalt mij prima.  Het voordeel van de Kubuntu-KDE desktop is onder meer dat de nieuwste versie (KDE 4.14) met de maandelijkse update met een PPA makkelijk is te installeren.  Mijn ervaring met de Kubuntu/KDE-PPA is dat die goed (= heel stabiel) is.
Alternatief is niet alleen Mint-KDE (toegevoegde waarde?), maar ook Netrunner (http://distrowatch.com/table.php?distribution=netrunner)
of helemaal Debian SolydK (http://distrowatch.com/table.php?distribution=solydxk).

Re: kubuntu 14.04 en Linux mint 17 kde graag uw mening...
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/20, 16:39:31 »
Netrunner ken ik niet, Debian SolydK ook niet, maar met de hele Debian familie heb ik een dusdanige ervaring dat ik daar zonder meer van geloof dat het goed spul is. Ik dacht bij Mint KDE wellicht dat deze misschien lichter is dan Kubuntu, daar Mint daarop o.a. inzet. Ik vind de KDE vooral een prettige werkomgeving vanwege de instelmogelijkheden.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: kubuntu 14.04 en Linux mint 17 kde graag uw mening...
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/24, 08:01:51 »
Timo, nav je doorverwijzing. Inderdaad, zelfde topic door mij gestart. Opnieuw gepost op "andere distro's" omdat ik meende daar meer reacties te krijgen.
Op Ramana (dank je wel ;)) na weinig reacties. Ik ga het gewoon zelf testen....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: kubuntu 14.04 en Linux mint 17 kde graag uw mening...
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/24, 10:55:07 »
Femke,

Dat klopt: mijn mening is in deze de belangrijkste, maar het kan nooit kwaad om meningen te peilen en te vergelijken. Het installeren van een andere desktopomgeving in je systeem is inderdaad niet aan te raden. Ik ben inmiddels geen beginner meer, expert nog verre van, maar dit kan ik beamen.

Hier gaat het specifiek om de KDE uitvoering van Mint 17 en of iemand ervaring heeft of iets weet of deze sneller, soepeler etc dan Kubuntu 14.04. Mint zet immers in op lichtgewicht. Dus niet Mint waarbij later de KDE wordt geinstalleerd, want dat is veelal je systeem vernaggelen, maar gewoon de in KDE uitvoering gemaakte versie van Mint (die altijd iets later uit komt dan de cinnamon. De euforie die ik vaak lees rondom cinnnamon ontgaat mij overigens een beetje, maar wellicht is dat omdat ik deze nog niet al te uitgebreid getest)

En ik vind Kubuntu inderdaad een fijn systeem, maar als Mint 17 het voor elkaar krijgt om in KDE een nog sneller systeem af te leveren, dan weet ik wel wat ik doe. Ik wilde eens weten wat mensen met wellicht meer ervaring, kennis hier van zouden zeggen. Dus ook jouw mening neem ik mee.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: kubuntu 14.04 en Linux mint 17 kde graag uw mening...
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/24, 10:56:33 »
ter aanvulling: http://mylinuxexplore.blogspot.nl/2014/06/linux-mint-17-qiana-kde-review-better.html
Iedereen kan wat opschrijven, dus verifiëren kan nooit kwaad.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ramana

  • Lid
Re: kubuntu 14.04 en Linux mint 17 kde graag uw mening...
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/25, 09:54:09 »
De kleine verschillen in opstarten en geheugengebruik tussen Mint KDE en Kubuntu lijken mij vooral te ontstaan door de instelling van KDE zelf. Die zijn makkelijk aan te passen, b.v. door te starten met een lege sessie en een aantal systeemdiensten die niet direct nodig zijn uit te schakelen.

Re: kubuntu 14.04 en Linux mint 17 kde graag uw mening...
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/25, 10:15:27 »
Kijk, bovenstaande opmerking is te testen, nu komt er alles bij elkaar toch nog materie op tafel waar ik wijzer van word.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: kubuntu 14.04 en Linux mint 17 kde graag uw mening...
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/28, 19:09:06 »
@ramana, gebruik al sinds jaren xubuntu maar test regelmatig nieuwe distros, ik moet zeggen dat jou suggestie om netrunner te testen me op een moeilijk besluit stuit. Ben altijd gnome minded geweest maar na het installeren van netrunner begin ik toch wel te twijfelen. Kei mooie distro. denk dat ik deze voorlopig ga gebruiken. Bedankt voor je link.