Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Icoon avi-bestand wijzigen  (gelezen 716 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Icoon avi-bestand wijzigen
« Gepost op: 2014/02/26, 13:38:24 »
Gisteren heb ik met Avidemux een gekanteld avi-filmpje rechtop gezet. Vóór ik dat deed had het bestand een plaatje uit het filmpje als icoon, na bewerking met Avidemux zag het icoon eruit zoals hieronder te zien is. Ik zie liever dat plaatje weer, maar krijg het niet voor elkaar.

Heb .thumbnails/normal geleegd, in de Voorkeuren van Nautilus op tabblad Voorbeeld, 'Alleen voor bestanden kleiner dan' verhoogd naar 100 MB, op het internet gezocht naar een oplossing, in Avidemux zelf gekeken of er ergens een optie 'Behoud icoon' was, de pc is vandaag koud opgestart, maar het oude icoon verschijnt niet meer.

Elders op de harde schijf staat een map met enkele filmpjes waarvan het icoon hetzelfde is als deze avi nu heeft. Een avi-, een mpeg- en een mpg-bestand van elk een paar MB groot. Terwijl er in diezelfde map meer mpeg- en mpg-bestanden staan die wél een plaatje van het filmpje als icoon hebben.  ???
Weet niet of het van belang is, maar álle video-bestanden worden standaard geopend met VLC.

Heeft iemand een idee hoe ik het oude icoon weer terug kan krijgen?

Re: Icoon avi-bestand wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/26, 15:33:30 »
Probeer het bestand eens te renamen?

Ik heb namelijk hetzelfde gehad bij filmpjes die ik via Avidemux converteerde en door (tijdelijk) even een andere naam te geven kwam het icoon weer terug.

Het is te proberen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Icoon avi-bestand wijzigen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/26, 17:58:04 »
Heb het een heel andere naam gegeven, wel de avi-extensie laten houden.
Nautilus gesloten en weer geopend: geen verschil.
Het bestand de oude naam teruggegeven, Nautilus gesloten en weer geopend: nog steeds het verkeerde icoon.
Jammer maasnet, maar toch bedankt voor de tip. :)

Re: Icoon avi-bestand wijzigen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/26, 18:41:33 »
Heb het een heel andere naam gegeven, wel de avi-extensie laten houden.
Nautilus gesloten en weer geopend: geen verschil.
Het bestand de oude naam teruggegeven, Nautilus gesloten en weer geopend: nog steeds het verkeerde icoon.
Jammer maasnet, maar toch bedankt voor de tip. :)

Wellicht al gedaan maar het oude gekantelde bestand nog een keer converteren dus helemaal opnieuw doen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Icoon avi-bestand wijzigen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/26, 19:06:24 »
Kijk hier eens: http://askubuntu.com/questions/313489/how-to-make-videos-show-thumbnail-in-ubuntu-13-04
Al bij al denk ik dat die functie niet al te goed werkt. Reden is onduidelijk, fout moeilijk te traceren, bovendien niet echt kritisch: wordt dus nooit rechtgezet.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Icoon avi-bestand wijzigen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/26, 19:40:09 »
Wellicht al gedaan maar het oude gekantelde bestand nog een keer converteren dus helemaal opnieuw doen.

Had ik inderdaad al een keer gedaan, met Avidemux. Ben ook al aan het zoeken geweest met welk ander programma dit gedaan kan worden en kwam uit bij FFmpeg (WinFF) en Imagemagick.
Met WinFF kwam ik er niet uit. Imagemagick staat geïnstalleerd en ik weet dat het gestart moet worden via de terminal, maar die kent het commando imagemagick niet.
Heb via man imagemagick en via zoeken op het internet geprobeerd uit te vinden met welk commando een bestand geroteerd moest worden, maar kon het niet vinden.


Kijk hier eens: http://askubuntu.com/questions/313489/how-to-make-videos-show-thumbnail-in-ubuntu-13-04

Heb de complete map .thumbnails verwijderd volgens de instructies in het laatste bericht onder je link en ga nu de pc opnieuw opstarten. Baat het niet, dan..........  :rolleyes:

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Icoon avi-bestand wijzigen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/26, 19:58:37 »
Citaat
Heb de complete map .thumbnails verwijderd volgens de instructies in het laatste bericht onder je link en ga nu de pc opnieuw opstarten. Baat het niet, dan..........  :rolleyes:

Nee, dat was hem dus ook niet. :(
In Windows zou ik hiervoor VirtualDub gebruikt hebben, waarmee roteren een fluitje van een cent is, maar dit schijnt via Wine niet foutloos te werken. Als dit verlies van icoon door Avidemux veroorzaakt wordt, ga ik maar op zoek naar een ander programma.
Ik kan het natuurlijk altijd nog in Windows doen met VirtualDub en kijken of dan in Ubuntu het oude icoon wél bewaard blijft, maar als het in Ubuntu kan, dan natuurlijk liever in Ubuntu.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Icoon avi-bestand wijzigen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/28, 20:14:36 »
Opgelost door deze handleiding te volgen. Heb wel even zitten denken of ik nou wel zomaar 'een' bestandje moest gaan downloaden om een systeembestandje te vervangen, maar gezien alle reacties onder die handleiding heb ik toch de gok maar genomen. En die is gelukkig goed uitgepakt. De thumbnail van het met Avidemux gekantelde avi-bestand is weer als vanouds: een beeldje uit het filmpje. :)