Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten  (gelezen 2556 keer)

Offline mm55

  • Lid
Opstarten
« Gepost op: 2023/09/04, 10:14:35 »
Beste mensen,
Laat ik even beginnen met een klein stukje info.
Ben sinds een aantal jaren met pensioen,en de pc wereld is toch wel een hobby van me,doch heb wel meerdere maar deze staat wel bovenaan.
Nu had ik jaren terug al eens Linux op een pc gezet,maar is eigenlijk weinig meegedaan toen,
Nu kreeg ik vorige week een all in one pc van Samsung,(wel een kleine 10 jaar oud maar werkt goed)van mijn zwager,die had een nieuwe aangeschaft,en wilde deze dumpen,vind ik dus een beetje jammer,wordt al genoeg weg gegooid,nu de vraag dan ,heb dus de topic,s al wat verkend,maar toch dit nog even vragen gezien er toch wel het een en ander is veranderd.
Heb deze pc schoongemaakt,en voorzien van een ssd schijf,heb volgens de handleiding(en)het iso bestand op een USB stick gezet,en toen na toch wel enige worsteling geinstalleerd,(maar dat is onwetendheid ,dochwel ingelezen.
Nu heb ik bij opstarten dus het probleem dat het via de stick gaat terwijl het wel op de ssd staat ,en krijg dan ook een paar regels dan met Ubuntu of Ubuntu met uitgebreide mogelijkheden te starten, op een bepaald moment gaat dit ook lukken en kan ik de USB ook verwijderen volgens de melding,dit moet dus iedere keer ,zal dus iets verkeerds doen,en heb iets gelezen van koppellen,maar dat lukt mij niet goed,iemand die eventueel kan vertellen wat ik verkeerd doe.
Misschien een rare vraag maar moet het in het BIOS ook veranderd worden(domme vragen zijn er niet zegt men vandaar).

Re: Opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2023/09/04, 11:29:58 »
@ mm55,

Meer info en hulp kan je lezen in:

- https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/2.html     <--- is ook voor Ubuntu bruikbaar.

- https://kevinvermassen.be/2022/04/01/ubuntu-22-04-installeren-jammy-jellyfish/

- oud, maar nog steeds bruikbaar:  https://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop

Succes.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2023/09/04, 13:03:01 »
Nu heb ik bij opstarten dus het probleem dat het via de stick gaat terwijl het wel op de ssd staat ,en krijg dan ook een paar regels dan met Ubuntu of Ubuntu met uitgebreide mogelijkheden te starten, op een bepaald moment gaat dit ook lukken en kan ik de USB ook verwijderen volgens de melding,dit moet dus iedere keer ,zal dus iets verkeerds doen,en heb iets gelezen van koppellen,maar dat lukt mij niet goed,iemand die eventueel kan vertellen wat ik verkeerd doe.
Misschien een rare vraag maar moet het in het BIOS ook veranderd worden(domme vragen zijn er niet zegt men vandaar).
Staat inderdaad in het BIOS ingesteld om eerst van de stick te booten. Oplossing: verwijder de opstartbare USB stick vooraleer de computer op te starten. Die zoekt dan verder en zal van de harde schijf booten.

Natuurlijk kan je ook de opstartvolgorde in BIOS aanpassen.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2023/09/04, 14:24:26 »
Of

je hebt bij installeren NIET de juiste disk gekozen voor de boot lader en staat deze op de USB in plaats van de bootschijf.

Dan dien je na opstarten alsnog grub-install en update-grub uit te voeren.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline mm55

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2023/09/04, 20:11:36 »
Hallo.

Bedankt voor de reactie(s),ben hier nieuw op dit forum dus excuus als ik dit verkeerd heb gepost,is nog wat uitzoeken om een bericht te plaatsen op het juiste forum/
Zal de oplossingen hier aangedragen verder uitproberen,en ik hoop dat dit voldoende zal zijn.

  bvd Max,

Re: Opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2023/09/04, 22:18:19 »
Excuus niet nodig, je onderwerp (topic) heb je geplaatst in de rubriek Installatie en daar hoort het ook thuis.  ;)
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline mm55

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2023/09/17, 17:07:54 »
Beste mensen,

Hier ben ik weer even terug,heb de aangedragen opties gedaan,voorzover dit mogelijk was voor mij,Maar mijn probleem is nog niet opgelost,zal dus ook wel iets zijn vergeten/verkeerds gedaan.
Wat ik heb gedaan de terminal ingevoerd volgens de link,en hier werden nog veel bestandjes aan toegevoegd.
Maar als ik nu zonder usb opstart wat dus wel wil,krijg ik de keus uit 3 opties ,ik doe dan de eerste ,(eerst e in voeren en dan F10,en dan start hij ook wel op,en werkt het verder ook mooi.bij mij staat de installatie op sda2 heb ik dus ook in de termninal ingevoerd,maar geeft dan aan dat dit niet bestaat.
Maar zoals ik al aangaf zal ik iets verkeerds doen ,en er werd dus ook al aangegeven dat het met de grub te maken heeft ,maar is voor mij even de vraag hoe ik dit op kan lossen,dus als iemand nog een suggestie heeft,zou ik dat zeer welkom heten.
Zou ik de schijf meer op moeten delen|.
     

        bvd Max,

Re: Opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2023/09/18, 08:23:48 »
Beste mensen,
Laat ik even beginnen met een klein stukje info.
Ben sinds een aantal jaren met pensioen,en de pc wereld is toch wel een hobby van me,doch heb wel meerdere maar deze staat wel bovenaan.
Nu had ik jaren terug al eens Linux op een pc gezet,maar is eigenlijk weinig meegedaan toen,
Nu kreeg ik vorige week een all in one pc van Samsung,(wel een kleine 10 jaar oud maar werkt goed)van mijn zwager,die had een nieuwe aangeschaft,en wilde deze dumpen,vind ik dus een beetje jammer,wordt al genoeg weg gegooid,nu de vraag dan ,heb dus de topic,s al wat verkend,maar toch dit nog even vragen gezien er toch wel het een en ander is veranderd.
Heb deze pc schoongemaakt,en voorzien van een ssd schijf,heb volgens de handleiding(en)het iso bestand op een USB stick gezet,en toen na toch wel enige worsteling geinstalleerd,(maar dat is onwetendheid ,dochwel ingelezen.
Nu heb ik bij opstarten dus het probleem dat het via de stick gaat terwijl het wel op de ssd staat ,en krijg dan ook een paar regels dan met Ubuntu of Ubuntu met uitgebreide mogelijkheden te starten, op een bepaald moment gaat dit ook lukken en kan ik de USB ook verwijderen volgens de melding,dit moet dus iedere keer ,zal dus iets verkeerds doen,en heb iets gelezen van koppellen,maar dat lukt mij niet goed,iemand die eventueel kan vertellen wat ik verkeerd doe.
Misschien een rare vraag maar moet het in het BIOS ook veranderd worden(domme vragen zijn er niet zegt men vandaar).
2 vraagjes?welke hardware heb je gebruikt om een iso bestand er op te zetten, rufus -etcher of iets anders?
en staat er nog andere versies op
Als er windows er nog zo  opstaan? is het geraadzaam op security boot op diasbled te zetten.
« Laatst bewerkt op: 2023/09/18, 08:26:09 door pinokkio »
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline mm55

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2023/09/18, 15:27:49 »
Hallo,

Heb dus rufus gebruikt en op de stick gezet,zal de boot nog eens bekijken maar voor 90% zeker dat die op uit staat.
Verder staat er niets op.
Dit is wat ik er op dit moment van kan zeggen,is vervelend dat hij niet gelijk opstart,maar moet toch kunnen werken,vandaar dat ik het ook wel uit wil vogelen,wat ik verkeerd doe/deed.


          bvd  Max,

Offline aartje

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2023/09/18, 15:40:57 »
Of

je hebt bij installeren NIET de juiste disk gekozen voor de boot lader en staat deze op de USB in plaats van de bootschijf.

Dan dien je na opstarten alsnog grub-install en update-grub uit te voeren.
@mm55 Heb je bovenstaande al geprobeerd ?
Je hebt zo te zien drie disken /dev/sda , /dev/sdb en /dev/sdc

Ik zou de commando's daarom als volgt doen:

sudo update-grub
sudo grub-install --recheck /dev/sda
sudo grub-install --recheck /dev/sdb
sudo grub-install --recheck /dev/sdc

Ik moest dat ook met een vorige computer doen omdat de volgorde van de benaming (/dev/sdX)
van de disken na iedere boot kon wisselen.

Re: Opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2023/09/19, 08:27:33 »
Hallo,

Heb dus rufus gebruikt en op de stick gezet,zal de boot nog eens bekijken maar voor 90% zeker dat die op uit staat.
Verder staat er niets op.
Dit is wat ik er op dit moment van kan zeggen,is vervelend dat hij niet gelijk opstart,maar moet toch kunnen werken,vandaar dat ik het ook wel uit wil vogelen,wat ik verkeerd doe/deed.


          bvd  Max,
Je hebt de verkeerde hardware (rufus) genomen, die is enkel geschikt voor windows en niet voor linux en co    https://tweakers.net/downloads/63640/balenaetcher-1184.html

Als er geen andere besturingsysteem opstaat hoef je deze niet op disabled te zetten, bij installatie krijg je ook de mogelijkheid daarvoor
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline ajjp

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2023/09/19, 09:12:40 »
Citaat
Je hebt de verkeerde hardware (rufus) genomen, die is enkel geschikt voor windows en niet voor linux en co    https://tweakers.net/downloads/63640/balenaetcher-1184.html
Rufus mag dan een programma zijn voor Windows, maar dat betekent niet dat er geen Linux-ISO mee gemaakt kan worden.
Van de website van Rufus:
Citaat
Het is vooral bruikbaar in gevallen waarbij:
    u een USB-installatiemedium wilt maken van opstartbare ISO's (Windows, Linux, UEFI, enz.)
    .....

Offline aartje

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2023/09/19, 09:19:41 »
Citaat
Je hebt de verkeerde hardware (rufus) genomen, die is enkel geschikt voor windows en niet voor linux en co    https://tweakers.net/downloads/63640/balenaetcher-1184.html
Rufus mag dan een programma zijn voor Windows, maar dat betekent niet dat er geen Linux-ISO mee gemaakt kan worden.
Van de website van Rufus:
Citaat
Het is vooral bruikbaar in gevallen waarbij:
    u een USB-installatiemedium wilt maken van opstartbare ISO's (Windows, Linux, UEFI, enz.)
    .....
Volgens mij heeft de TS het systeem al op de computer ge-installeerd, alleen moet de USB stick er in blijven
wil hij kunnen opstarten. Dit heeft dus niets met het installatie-medium te maken, maar alleen de GRUB boot loader staat
op de stick en niet op de HD/SSD. Volgens mij moet de TS die loader dus op de HD/SSD's installeren via al genoemde
methode (update-grub, grub-install)
« Laatst bewerkt op: 2023/09/19, 09:21:56 door aartje »

Re: Opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2023/09/19, 11:14:57 »
Citaat
Je hebt de verkeerde hardware (rufus) genomen, die is enkel geschikt voor windows en niet voor linux en co    https://tweakers.net/downloads/63640/balenaetcher-1184.html
Rufus mag dan een programma zijn voor Windows, maar dat betekent niet dat er geen Linux-ISO mee gemaakt kan worden.
Van de website van Rufus:
Citaat
Het is vooral bruikbaar in gevallen waarbij:
    u een USB-installatiemedium wilt maken van opstartbare ISO's (Windows, Linux, UEFI, enz.)
    .....
Volgens mij heeft de TS het systeem al op de computer ge-installeerd, alleen moet de USB stick er in blijven
wil hij kunnen opstarten. Dit heeft dus niets met het installatie-medium te maken, maar alleen de GRUB boot loader staat
op de stick en niet op de HD/SSD. Volgens mij moet de TS die loader dus op de HD/SSD's installeren via al genoemde
methode (update-grub, grub-install)
Waarom raden ze hier dan rufus af, want dat probleem maar een andere aard heb ik ook eens gehad, en bleek dat ze me rufus echter afraden?Raar dat ik dan hier lees dat rufus wel te gebruiken is?Hier spreken ze met 2 woorden?
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline ajjp

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2023/09/19, 11:43:51 »
Citaat
Waarom raden ze hier dan rufus af, want dat probleem maar een andere aard heb ik ook eens gehad, en bleek dat ze me rufus echter afraden?Raar dat ik dan hier lees dat rufus wel te gebruiken is?Hier spreken ze met 2 woorden?
Dit is een heel andere discussie, die niets met de vraag van de Topic Starter te maken heeft. Die discussie moet je dus apart opstarten.

Offline peer

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #15 Gepost op: 2023/09/19, 11:55:28 »
net geprobeerd;
In windows heb ik met rufus (3.20) een iso van Sparky gekopieerd naar een usb stick. Rufus ziet dat het een linux iso is en geeft twee mogelijkheden om te kopieren. Ik heb niet gekozen voor de aanbevolen optie maar voor de dd-optie.
Resultaat: een usb stick met Sparky die gewoon opstart
Ik werk wel in bbios mode. Efi heb ik hier niet.
« Laatst bewerkt op: 2023/09/19, 14:23:30 door peer »

Offline Oesje

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #16 Gepost op: 2023/09/19, 13:33:03 »
Citaat
dit moet dus iedere keer ,zal dus iets verkeerds doen,en heb iets gelezen van koppellen,maar dat lukt mij niet goed,iemand die eventueel kan vertellen wat ik verkeerd doe.

Bij het installeren heb je met het slash teken (/) de partitie aangekoppeld waarop het systeem geinstalleerd word .
https://kevinvermassen.be/2022/04/01/ubuntu-22-04-installeren-jammy-jellyfish/

Lees bij 11.3 .2
de rest van de ruimte als installatieschijf met ext4-indeling (root).
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Opstarten
« Reactie #17 Gepost op: 2023/09/19, 15:10:08 »
Citaat
Waarom raden ze hier dan rufus af, want dat probleem maar een andere aard heb ik ook eens gehad, en bleek dat ze me rufus echter afraden?Raar dat ik dan hier lees dat rufus wel te gebruiken is?Hier spreken ze met 2 woorden?
Dit is een heel andere discussie, die niets met de vraag van de Topic Starter te maken heeft. Die discussie moet je dus apart opstarten.
dat weet ik ook wel dat was eens in een andere topic van mij.Maar rufus werkt wel degelijk ook voor linux en co, heb al verschillende distros met succes naast windows gezet .
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline mm55

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #18 Gepost op: 2023/09/24, 09:25:06 »
  Hallo,

 Beste mensen,het is mij gelukt,hetzij met enige hindernissen,ik wil een ieder bedanken voor de reacties op mijn vraag,en ga mij nu verder verdiepen in Ubuntu.


   bvd Max,

Offline aartje

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #19 Gepost op: 2023/09/24, 10:39:18 »
  Hallo,

 Beste mensen,het is mij gelukt,hetzij met enige hindernissen,ik wil een ieder bedanken voor de reacties op mijn vraag,en ga mij nu verder verdiepen in Ubuntu.


   bvd Max,
Het zou wel aardig zijn als je zou beschrijven hoe het je is gelukt. Anderen kunnen hetzelfde probleem krijgen...

Offline mm55

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #20 Gepost op: 2023/09/26, 09:52:52 »
 Hallo,

 Nog even terugkomende ,op mijn laatste post,en de reactie van Aartje,
 Heb het opgelost door de aandrage van Aartje in deze,en dit ging vrij goed,is voornamelijk meer de onwetendheid en het invullen van de Terminal,maar alles leert en vind zijn weg wel in deze.
 Dus nogmaals bedankt hiervoor.


      bvd Max,