Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zeer vaak update  (gelezen 1300 keer)

zeer vaak update
« Gepost op: 2023/08/17, 11:01:24 »
Dagelijks, soms 2x per dag ,moet ik volgens een berichtje boven in het scherm , updaten????Dit heb ik nog nooit meegemaakt! is dit normaal?Bij de instellingen staat dat ik Ubuntu 22.4.3 LTS heb!Vreemd is ook dat er snel word geupdate , zonder dat ie laat zien wat ie doet!
 
Liberté Egalité Fraternité ofwel LEF

Offline Jenske

  • Lid
Re: zeer vaak update
« Reactie #1 Gepost op: 2023/08/17, 11:41:07 »
Ik heb hetzelfde, maar dan "slechts" één keer om de 2 à 3 dagen. En dan blijkt vaak dat het halve internet nog eens moet gedownload hebben (>500 Mbyte).

Je kan Ubuntu instellen zodat die slechts om de week of 2 dagen (of dagelijks) updated. En je kan ook via de instellingen ervoor kiezen dat Ubuntu je wél waarschuwt voor een update, maar hem nog niet installeert. Dan heb je meestal nog wel wat dagen om te wachten voor je heel de rist installeert.

Maar maak je geen zorgen: Windows 10 kent er ook wat van, als het gaat om updates of opfrissingen.

Ik heb begrepen van een aantal echte kenners dat dat updaten in golven gaat: enkele maanden relatief weinig, maar dan 2 keer per jaar (voor april en voor oktober) een stevig pakket updates. En meestal enkele weken na april en oktober ook nog een resem.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: zeer vaak update
« Reactie #2 Gepost op: 2023/08/17, 11:53:18 »
In Mint werkt het als volgt: sommige updates worden tijdelijk achtergehouden
Schijnt iets te zien te hebben met een uitrolplan.

Stel dat er een fout zit in een pakket dat je normaal moet binnen krijgen.
Dan zou die fout al direct bij iedereen zitten.
Met dat plan heeft slechts een deel van de gebruikers een probleem.
Doch je zal ze ooit binnen krijgen.

Hoe dat in Ubuntu zit, weet ik niet...

Lees hier voor Mint: https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=22&t=9216&p=38114&hilit=achtergehouden#p38114

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: zeer vaak update
« Reactie #3 Gepost op: 2023/08/17, 12:31:39 »
Bedankt voor de reacties, jullie denken dus niet dat het een inbreker is?
Liberté Egalité Fraternité ofwel LEF

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: zeer vaak update
« Reactie #4 Gepost op: 2023/08/17, 14:07:52 »
Misschien betreft het Snaps of Flatpaks? Die zijn berucht om de vele actualiseringen....

Offline h2o

  • Lid
Re: zeer vaak update
« Reactie #5 Gepost op: 2023/08/17, 16:45:52 »
Misschien betreft het Snaps of Flatpaks? Die zijn berucht om de vele actualiseringen....
Wellicht is dat de boosdoener. Even een aanvulling. Zelf gebruik ik Debian testing, die krijgt vanzelfsprekend ook regelmatig updates, maar dat zijn er niet zoveel en zeker geen honderden megabytes. Op die Debian systemen heb ik er op één Flatpak draaien met een paar programma's. Zoveel mogelijk Debian spullen. Debian is niet zolang geleden naar een nieuwe versie staan en dan is het gebruikelijk dat testing (Trixie) en unstable (Sid) in het begin meer updates krijgen omdat ze een inhaalslag aan het doen zijn. Na een paar maanden is dat aanzienlijk minder.
Een ander voorbeeld. Op twee chromebooks heb ik Manjaro staan (ja ja, een echte rolling release) zonder flatpak en snaps, maar ook daar maar af en toe wat updates. Het is zeker niet zoveel als bijvoorbeeld Endeavour OS wat ik er ook weleens op het gezet.

Maar dat een vaste distributie als Ubuntu zoveel updates binnenkrijgt, dat lijkt mij ook niet waarschijnlijk zonder flatpak.
« Laatst bewerkt op: 2023/08/17, 16:48:23 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex