Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf leeft niet meer?  (gelezen 3159 keer)

Offline aartje

  • Lid
Re: Harde schijf leeft niet meer?
« Reactie #25 Gepost op: 2023/08/20, 16:46:32 »
ja zeker, zie de kopie die ik gepost heb.
Of zie ik wat over het hoofd?
Ja, ik zie de fout, login name niet ingevuld. Ga ik nu doen.
Tjonge, daar komt een waslijst te voorschijn, wat moet ik doen? Hier posten? Of zelf waarnaar zoeken?
Ik zou kijken of er bestanden bij zijn die je herkent als bestanden die eerst in /home/jac
hebben gestaan.

Maar als ik het zo lees denk ik dat je een nieuwe versie van ubuntu hebt ge-installeerd op
één partitie waar zowel je "root"  op stond als je "home"en het vinkje ¨formatteren" hebt
gezet of voor automatische installatie hebt gekozen. Je moet eigenlijk altijd eerst je
persoonlijke bestanden op een ander medium zetten voor je zoiets doet.
Of nu moet je een backup terugzetten van je persoonlijke bestanden.

Offline jacduy

  • Lid
Re: Harde schijf leeft niet meer?
« Reactie #26 Gepost op: 2023/08/21, 15:17:11 »
Jammer maar dat lukt me ook niet, wordt geweigerd.
Ik had het tussen de twee codes geplaatst.niet goed?

Re: Harde schijf leeft niet meer?
« Reactie #27 Gepost op: 2023/08/21, 20:09:40 »
Dag,

Ook niet als bijlage txt of zip formaat mocht deze te groot zijn.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jacduy

  • Lid
Re: Harde schijf leeft niet meer?
« Reactie #28 Gepost op: 2023/08/22, 08:55:43 »
Ik reageer eerst op Aartje.
Je post had ik nog niet gezien, ik weet niiet hoe dat kan.
Nadat ik Xubuntu heb geinstalleerd en een backup had teruggezet(mappen) werkte de laptop prima.
Ik heb NIETS gedaan wat dit probleem kan veroorzaken.
Zo werkt alles prima, zo ben ik alles kwijt.
Ik zal kijken of ik iets kan ontdekken wat je voorstelt.
Ook zal ik proberen een bestand van het t. venster hier te posten, evt. als zipbestand.

Thunar geprobeerd, geen bestanden, en hierbij een foto via program schijf,Ronaldus vroeg  dit.
Uploaden van het term.venster krijg ik niet voor elkaar.
Dit is mijn laatste pogin om wat voor elkaar te krijgen, anderes ga ik Xubuntuy opnieuw installeren.
« Laatst bewerkt op: 2023/08/22, 11:43:17 door jacduy »

Offline jacduy

  • Lid
Re: Harde schijf leeft niet meer?
« Reactie #29 Gepost op: 2023/08/22, 12:16:25 »
zip bestand, toch gelukt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf leeft niet meer?
« Reactie #30 Gepost op: 2023/08/22, 12:23:26 »
Je verborgen folders en bestanden zijn er wel, maar geen gewone bestanden meer. Je folders ("Documenten", "Video's", "Openbaar", ...zijn er nog, maar alle zonder bestanden. Dat kan niet "zomaar": Je moet toch eens een paar keer te veel op de "Delete" toets gedrukt hebben (of een backupprogramma verkeerd gebruikt?).

Offline ajjp

  • Lid
Re: Harde schijf leeft niet meer?
« Reactie #31 Gepost op: 2023/08/22, 12:40:16 »
De veronderstelling van vanadium vindt steun in het feit dat in de map Afbeeldingen wel de recente op dit forum geplaatste "Schermafdruk_2023-08-18_11-25-31.png" zit. Er is dus op zich niets mis met met de mappenstructuur en het opslaan van bestanden.

Re: Harde schijf leeft niet meer?
« Reactie #32 Gepost op: 2023/08/22, 13:41:33 »
Als ik OS opnieuw installeer ben ik zeker alles kwijt.

Nadat je de bestanden gevonden en gebackuped hebt natuurlijk. Dus eerst zoeken.
In die volgorde zei ik het ook.

Dat hij dus nog in leven is geeft nog hoop. Hopelijk ziet linux ze niet, maar zijn ze nog wel ergens (redden/backuppen, en OS opnieuw installeren?)

Heb je een zoekfunctie? Werkt terminal nog? Weet je nog een naam van een bestand of map? Zodat je daar naar kunt zoeken!!
Zoeken! De enige hoop.
« Laatst bewerkt op: 2023/08/22, 13:44:29 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jacduy

  • Lid
Re: Harde schijf leeft niet meer?
« Reactie #33 Gepost op: 2023/08/22, 16:03:48 »
Vanadium.
Ik kan wellicht 1 map per ongeluk gedelite  hebben , maar zeker niet alles. (ook al ben ik bijna 83)
Alle mappen die ik wilde bewaren heb ik, voor de herinstallatie, op een usb staaf gezet en nadien teruggezet.
Ik dacht niet dat ik partities heb gemaakt dus; herinstallatie? dan alles kwijt
Partyrabbit.
alles afgezocht, met catfish, thunar etc.Niets te vinden.Onbegrijpelijk, zeker voor een simpele, niet zo ingevoerde, gebruiker.
Omdat, na de herinstallatie, niet zoveel is bijgeschreven, is het verlies niet zo.....veel ,maar toch!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf leeft niet meer?
« Reactie #34 Gepost op: 2023/08/22, 17:06:11 »
Vanadium.
Ik kan wellicht 1 map per ongeluk gedelite  hebben , maar zeker niet alles. (ook al ben ik bijna 83)
Alle mappen die ik wilde bewaren heb ik, voor de herinstallatie, op een usb staaf gezet en nadien teruggezet.
Ik dacht niet dat ik partities heb gemaakt dus; herinstallatie? dan alles kwijt
Toch moet er ergens een menselijke fout geweest zijn: het is niet mogelijk dat "spontaan" gebruikersbestanden verdwijnen.

Wat je hebt nog terugzetten is hier de enige mogelijkheid. Wat er na herinstallatie was bijgekomen, zal inderdaad verloren zijn nu.

Goede actuele reservekopie(en) hebben van wat belangrijk is, is zeer belangrijk. Er kunnen nu eenmaal dingen mis gaan - menselijke fout, maar ook techniek.

Offline jacduy

  • Lid
Re: Harde schijf leeft niet meer?
« Reactie #35 Gepost op: 2023/08/22, 20:26:47 »
Dank je.

ljkt mij een goede afsluiting van dit onderwerp.
Iedereen die meegedacht heeft; Hartelijk dank!

Re: Harde schijf leeft niet meer?
« Reactie #36 Gepost op: 2023/08/24, 16:04:05 »
Toch moet er ergens een menselijke fout geweest zijn: het is niet mogelijk dat "spontaan" gebruikersbestanden verdwijnen.

Het zou zomaar wel spontaan kunnen, bij "maanden stil liggen" (vervuiling, stof, spanningsoverslag). Bv bij beschadiging OS of plotselinge harddisk cluster fout.
Als dit voorheen wel gewoon goed was en nu plots niet zou me zo iets ook niet verbazen.

Ik kan wellicht 1 map per ongeluk gedelite  hebben , maar zeker niet alles. (ook al ben ik bijna 83)
Alle mappen die ik wilde bewaren heb ik, voor de herinstallatie, op een usb staaf gezet en nadien teruggezet.

Kan het niet zijn dat je per ongeluk een map versleept hebt? Heb je gezocht op de computer-hoofddirectory? //.
Heb je een deep-search gedaan? Somst staat iets wat weg is stiekem toch nog ergens.

Partyrabbit.
alles afgezocht, met catfish, thunar etc.Niets te vinden.Onbegrijpelijk, zeker voor een simpele, niet zo ingevoerde, gebruiker.
Omdat, na de herinstallatie, niet zoveel is bijgeschreven, is het verlies niet zo.....veel ,maar toch!

Das is behoorlijk balen dan  :|
Heb je de bestanden niet toevallig nog op je USB stick staan die je gebruikt hebt bij de herinstallatie?

Ik sluit me volledig aan bij Vanadium. REGELMATIG GOED BACKUPPEN!!
« Laatst bewerkt op: 2023/08/24, 16:08:54 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Harde schijf leeft niet meer?
« Reactie #37 Gepost op: 2023/08/24, 17:36:23 »
Vanaf een Live USB
sudo fsck -p /dev/sdXY
op alle ext4 partities
waar X staat voor de schijfnaam, Y voor de partitie.

sudo fsck -p /dev/sda1
sudo fsck -p /dev/sda3
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL