Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: scherm , bestanden en snaps ubuntu 22.04 lts na installatie  (gelezen 1401 keer)

Offline henkchr

  • Lid
Ik ben net overgegaan op Ubuntu 22.04 LTS.

Ik  heb nog een paar vragen:

1. - de snaps die ik had geinstalleerd onder ubuntu 18.04 lts : kan ik die met ubuntu 22.04 lts gewoon blijven gebruiken ?

2. - de zgn. verborgen bestanden van de oude home directory zijn denk ik ook gewoon overgenomen. Is dit een probleem ?

3. -  ik wil mijn bestanden / mappen met documenten in bestandsbeheer ¨reorganiseren / anders indelen¨ dus dat zal veel verplaatsingen (knip/plak) met zich meebrengen. Ik zou daarom graag het scherm in 2 delen willen splitsen (in gnome ?) zodat ik snel bestanden kan verplaatsen. Is hier een oplossing voor ?



Offline peer

  • Lid
Re: scherm , bestanden en snaps ubuntu 22.04 lts na installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2023/07/30, 12:05:38 »
voor punt 3: gebruik een dual-pane file manager zoals bv. double commander

Offline Bloom

  • Lid
Re: scherm , bestanden en snaps ubuntu 22.04 lts na installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2023/07/30, 12:23:28 »
  • Nee, je moet nieuwe snaps maken. De snaps die je onder een vorige versie van Ubuntu gemaakt had, keren ook terug naar die vorige versie.
  • Nee, dat is geen probleem. Ubuntu heeft alles netjes aangepast naar de nieuwe versie van Gnome.
  • Je kunt met het bestandsbeheer van Gnome (Nautilus heet dat) gewoon twee vensters openen met bron en doelwit en slepen of knippen & plakken naar hartelust.


Offline henkchr

  • Lid
Re: scherm , bestanden en snaps ubuntu 22.04 lts na installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2023/07/30, 13:26:53 »
Erg bedankt voor de snelle reacties !

1. ok, ik ga de oude snaps verwijderen. Maar begint die snap map helemaal leeg of staan er nog een paar bestanden in.
Ik zie nl. ook de map snapd-desktop-integration en de map snap-store staan. Ik denk dat die moeten blijven staan ?
ik kan volgens mij wel zien welke snaps net zijn aangemaakt door ubuntu en welke al oud zijn aan de datum van aanmaak.

en ook goed om te weten dat het nog met double commander kan.

2. perfect !

3. super bedankt ja het werkt ook met nautilus.


Offline vanadium

  • Lid
Re: scherm , bestanden en snaps ubuntu 22.04 lts na installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2023/08/13, 17:31:56 »
  • Nee, je moet nieuwe snaps maken. De snaps die je onder een vorige versie van Ubuntu gemaakt had, keren ook terug naar die vorige versie.
...[/list]
Dat klopt niet: snaps zijn nu net bestemd om te werken op verschillende distributies en op verschillende versies van een distributie. Je snaps blijven gewoon behouden als je het systeem opwaardeert. Als je vers installeert, moet je die snaps installeren, maar het gaat om exact dezelfde versie als in het oude systeem.

Citaat
2. - de zgn. verborgen bestanden van de oude home directory zijn denk ik ook gewoon overgenomen. Is dit een probleem ?
In de praktijk over het algemeen niet. In uitzonderlijke gevallen wel: als een nieuwere versie van een programma niet goed omgaat met oudere versies van zijn configuratiebestanden. Als er hierdoor een probleem is met een applicatie, dan kan dit opgelost worden door de oude configuratiebestanden van dat programma te wissen.