Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Adobe Flash player hardware versnelling  (gelezen 3257 keer)

Offline DeBaas

  • Lid
Adobe Flash player hardware versnelling
« Gepost op: 2012/05/02, 10:55:44 »
De huidige Adobe flashplayer (in 12.04) heeft wat onhebbelijkheden,
1 Geconstateerd dat (al sinds 11.10) de hardware versnelling vast aan staat. Dat houd in dat flash op machines met oudere videokaarten het niet doet. In Mint (en andere distro's) schakelt flash automatisch de hardware versnelling uit als deze niet is ondersteund op de oude video kaart en werkt gewoon.
2 De huidige flash 1n 12.04 inverteert op mijn video kaart de kleuren. Dat is in Mint (en andere distro's) te omzeilen door de hardware versnelling  uit te finken. Niet zo in Ubuntu, daar staat deze hard aan.

Met de nieuwere (beta) flash, met flash-aid (o zo makkelijk) geïnstalleerd is de kleur-inversie weer opgelost maar nog steeds staat altijd de hardware versnelling aan, dus oudere videokaarten in Ubuntu moeten aan de Gnash.

Iemand under the hood wel eens met de flash instellingen aan het stoeien geweest ?

Groet
Ed 

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Adobe Flash player hardware versnelling
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/02, 11:13:44 »
1 Ware Hardwareversnelling staat al sinds 11.04 standaard aan ;)
2 Je kunt gewoon via rechtermuisknopje het vinkje weghalen bij hardwareversnelling (rechtermuisknop op video --> instellingen) en dan werkt het terug goed.

En ik weet niet hoe jij via Flash-AID een nieuwere versie krijgt, want er is geen nieuwere versie voor Linux. Adobe Flash Player ondersteunt Linux niet meer, behalve dan beveiligingsupdates. Maar het lijkt me behoorlijk vreemd dat een beveiligingsupdate een kleurprobleem kan oplossen ???

Offline midas

  • Lid
Re: Adobe Flash player hardware versnelling
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/02, 11:18:36 »
Binnen Firefox is het sowieso ook mogelijk hardwareversnelling uit te vinken. Het lijkt er haast op dat al die hardwareversnellingen elkaar onderling bijten. Binnen Unity-3D komt er dan nog Compiz bij...dat hoegenaamd altijd een zorgenkindje blijft.

Ik zit hier met een nog oudere ATI-kaart waarop de fgrlx-driver draait...dat draait onder Unity-2D. Hardwareversnelling onder Firefox uitgeschakeld...en flash doet het wonderbaarlijk goed.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Adobe Flash player hardware versnelling
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/02, 11:22:48 »
Bij oudere videokaarten start in de huidige (en vorige) Ubuntu de flashplayer niet eens op dus kun je geen vinkje uitzetten.
In de huidige Ubuntu kan ik op zowel mijn desktop (nVidia inversed kleuren) als Vaio notebook (doet het goed, ATI) het vinkje niet uitzetten. Lukt wel met Mint, waar de flashplayer het goed doet, ook op oudere video kaarten.
Er zitten nog versie nummer verschillen in de div. flashplayers.

Kijk Midas daar gaan we eens mee experimenteren, maar waarschijnlijk niet meer vandaag ;)

Groet
Ed
« Laatst bewerkt op: 2012/05/02, 11:26:04 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Adobe Flash player hardware versnelling
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/02, 11:47:45 »
Ook als de player niet laad kun je alsnog rechtermuisknop erop doen. En op sommige computers werkt het vinkje weghalen pas als je de video fullscreen zet.

Voor YouTube kun je trouwens ook naar youtube.com/html5 gaan en de HTML5-bèta joinen. Dan kun je een groot gedeelte van de video's in HTML5 bekijken. Ik doe het al een hele tijd en afgezien van soms enige sloomheid bij het bufferen heb ik nog geen enkel probleem ermee gehad :)

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Adobe Flash player hardware versnelling
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/29, 09:15:04 »
Het is al even geleden dat in dit draadje gepost is, maar ik reageer er even op, omdat beweerd wordt, dat de hardwareversnelling heel eenvoudig is uit te schakelen. Nou, niet dus. In Unity 3D kan ik er helemaal niets mee. In Unity 2D kan ik het vinkje weghalen, maar dan alleen voor dat scherm en op dat moment. open ik 10 sec later het scherm opnieuw, staat het vinkje er even vrolijk weer. Met als gevolg voortdurende vastlopers en crashes van de flashplayer.

Ben dat *^%&*$ding dus zat. Kan je met Gnash ook de meeste normale sites benaderen? Ik zit niet op ranzige sites of zo, maar wil wel graag het AD online kunnen lezen, zonder dat mijn computer vijf minuten onbruikbaar is voor dat de flashplayer klaar is met vastlopen.

Oh ja, ik heb intussen ook al de laatste flash-versie rechtstreeks van de Adobe site geinstalleerd. Helpt niet. En Chromium loopt ook vast.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/29, 09:17:05 door Jan E. »


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Adobe Flash player hardware versnelling
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/29, 10:02:11 »
Xubuntu 12.04: eenmalig uitzetten van de hardwareversnelling is genoeg. Staat uit en blijft uit.
https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Adobe-Flash-Player:-verkeerde-kleuren-of-vastlopers-van-Firefox

Gnash is leidt tot "geween en knersingh der tanden". Geen aanrader dus.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Adobe Flash player hardware versnelling
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/29, 10:17:24 »
Behalve de Unity omgeving heb ik de LXDE omgeving erbij geïnstalleerd.
Als ik als dezelfde gebruiker onder LXDE het finkje uit zet, blijft ie uit, ook als ik daarna terug ga naar Unity 2 of 3D.
Als workaround, maar neemt natuurlijk wel extra (LXDE) diskruimte in.
Op deze Linuxdoos schakel ik wegens de snelheid tegenwoordig meestal naar de voelbaar snellere LXDE i.p.v. Unity.
De oudere (minder veilige) Adobe Flashplayer draait op deze machine, met hardware versnelling, echter als een zonnetje.
Voor het installeren van deze oudere versie, inclusief het grotere veligheidsrisico, zie elders op het forum.

Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Adobe Flash player hardware versnelling
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/29, 11:15:36 »
@Pjotr: Als meneer alleen AD Online leest dan is Gnash voldoende. Gnash is alleen een probleem op YouTube of niet nader te noemen filmpjessites.