Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Skype  (gelezen 599 keer)

[OPGELOST] Skype
« Gepost op: 2013/03/16, 01:27:43 »
L.S.

Iemand een goed alternatief voor Skype, dus met globaal dezelfde functionaliteit? Ik wil eigenlijk liever niet Skype zelf installeren, maar me trouw houden aan de betrouwbare softwarebronnen.

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2013/03/17, 12:51:17 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Skype
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/16, 01:43:22 »
Probeer eens de Pidgin met de skype plugin, weet niet zeker of je dan ook de webcam kan gebruiken.


Re: Skype
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/16, 01:58:20 »
Google Talk

Re: Skype
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/17, 11:53:01 »
pidgin +1
You gotta be hungry !

Re: Skype
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/17, 12:50:46 »
Dank voor de reacties. Ik heb inderdaad Pidgin geprobeerd, maar daarvoor bleek ik toch ook Skype te moeten installeren om het te kunnen gebruiken. Skype alleen werkt ook en de andere gezinsleden zijn er nu geheel voor gevallen...
Google Talk ga ik nog eens bekijken, alw il ik ook weer niet al te veel leunen op Google. Maar Skype is weer van Microsoft...

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Skype
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/17, 12:54:39 »
Iemand een goed alternatief voor Skype, dus met globaal dezelfde functionaliteit? Ik wil eigenlijk liever niet Skype zelf installeren, maar me trouw houden aan de betrouwbare softwarebronnen.
Ik kon er niet 123 opkomen, maar gewoon het woord "telefoon" intikken op Synaptic bracht me al op gang. Je hebt het SIP protocol. Dat heb ik in een wat verder verleden wel eens uitgeprobeerd. Kijk eens naar Ekiga. Het was wat omslachtiger dan Skype. Daar kunnen wij Linux-fans wel mee overweg, zou ik zeggen.

Het vergde ook wat meer bandbreedte dan Skype. Ik praat nu over een periode van dik 8 jaar geleden. Meer dan een 56k6 internet verbinding om de hotelkamers in Japan was er niet. Een gewoon gesprek met thuis was 200 euro. Dat mocht dan wel een keertje per week. Skype was gratis van PC naar PC. Dus kon ik daarmee elke dag even met huis praten. Alternatieven waren later VOIPBuster en VOIPstunt. Die maken gebruik van het SIP protocol. Ook de moderne Internettelefonie via de ADSL router van bijvoorbeeld Telfort gebruikt SIP.

Ik reis nu niet meer voor mijn werk vanwege de leeftijd. Maar mijn collega's gebruiken (onder Windows) allemaal VOIPbuster of VOIPstunt, domweg omdat ze goedkoper zijn naar vaste nummers en het verder naar wens werkt.

Nou, dat is hij. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

PS: mooie tijd, dat 56k6 gedoe via een modem. Ik herinner me goed dat ik een halve Zuid-Koreaanse badkamer gesloopt had om bij de telefoondraadjes te komen. Het toestel bij het bed was zo vastgetimmerd, dat ging echt niet. "Wat klink je hol?" zei mijn vrouw. Ja, ik zat op de plee :) 's Morgens moest die badkamer weer netjes terug in de oude staat. Dat is ook nog gelukt. Krokodillenklemmen waren in die tijd standaard uitrusting ... .
« Laatst bewerkt op: 2013/03/17, 12:56:10 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: [OPGELOST] Skype
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/17, 13:02:07 »
Dank voor de reacties. Ik heb inderdaad Pidgin geprobeerd, maar daarvoor bleek ik toch ook Skype te moeten installeren om het te kunnen gebruiken. Skype alleen werkt ook en de andere gezinsleden zijn er nu geheel voor gevallen...
Google Talk ga ik nog eens bekijken, alw il ik ook weer niet al te veel leunen op Google. Maar Skype is weer van Microsoft...

gegroet,
mrt

En sinds Skype in handen is van Microsoft is de Linux-versie van Skype met grote sprongen vooruit gegaan.

Re: [OPGELOST] Skype
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/17, 15:50:33 »
Probeer eens de Pidgin met de skype plugin, weet niet zeker of je dan ook de webcam kan gebruiken.


Pidgin is geen alternatief voor Skype. Het doet niet eens aan audio- en videochat.

Met Ekiga kun je vrij anoniem en kosteloos bellen via SIP.