Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Qubes OS  (gelezen 696 keer)

Qubes OS
« Gepost op: 2018/04/01, 15:19:43 »
Ik heb mij de laatste eens een beetje verdiept in de distro Qubes : https://www.qubes-os.org/

Is een van de meest veilige distro's en een behoorlijke uitdaging, aangezien je dit os niet even 123 installeert. Als VM kan niet en het heeft ook nogal wat vereisten qua hardware.
Maar eens getracht van de iso een bootable usb-stick te maken, maar die weigerde op te starten.

Heeft iemand wel eens de uitdaging met dit os proberen aan te gaan ;)? En zo ja, prettige ervaringen of knallende koppijn =D
Een boek doet het altijd...

Offline EvC

  • Lid
Re: Qubes OS
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/01, 18:22:04 »
In VMware ook pogingen gedaan met slecht resultaat. Ik had het 35GB ruimte gegeven met 4096 MiB RAM.
Tweemaal het ISO gedownload en getracht te installeren. In drie stadia zie je hier het resultaat (bij de laatste afbeelding gaat het niet verder):






Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Qubes OS
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/02, 16:48:23 »
Op verschillende sites had ik al gelezen dat virtualiseren idd niet bepaald prettig werkt. Waarschijnlijk helemaal niet. Begin ik dan ook maar niet aan. Ja, het is een aardige uitdaging. Het vervelende is dat ik nou niet direct een zwikkie vrijwel nieuwe computers op voorraad heb liggen =D.
Wat dat betreft is Qubes de uitzondering op de regel dat je heel veel Linux distro's op echt ouwe systemen kunt installeren en dat het nog prettig werkt ook.
Maar het is wel een superveilig os dat alles 'compartmentelized'. Het os - wat ik ervan begrijp - bestaat uit allemaal VM's die volledig van elkaar gescheiden zijn en daardoor voor enorm veel veiligheid zorgen. 


Een boek doet het altijd...

Offline EvC

  • Lid
Re: Qubes OS
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/02, 21:28:22 »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Qubes OS
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/04, 14:32:51 »
Well, so far for optimism =D. Wel erg moeten lachen.

EvC, we kunnen in elk geval bevestigend antwoorden wanneer iemand ons vraagt of we Qubes kennen ;)

Hmmmm, 20.000 gebruikers op de hele planeet. Tja, ehhhhh......zullen we dit topic voorlopig maar een jaartje in de ijskast zetten?
Een boek doet het altijd...

Offline EvC

  • Lid
Re: Qubes OS
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/04, 19:03:43 »
"It was a very emotional experience"

Inderdaad, in deze vlog is dat duidelijk merkbaar. Het zal nog lang moeten rijpen voor het consumeerbaar is.  :)
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes