Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer inistallatie ubuntu 10.4 lts (half opgelost)  (gelezen 2466 keer)

Offline FP1966

  • Lid
Printer inistallatie ubuntu 10.4 lts (half opgelost)
« Gepost op: 2010/10/01, 02:44:44 »
Wat moet je in gods naam doen om een printer te installeren ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Ik heb een canon mp250. Ik heb drivers gedownload bij canon voor Debian omdat ik heb gehoord dat ubuntu daarop is gebaseerd.

Ik druk de usb in de computer en word gevonden. Nu zoeken naar drivers. OK hij zoekt op internet (Kan niets vinden :evil: :evil: :evil:) en doet zelf voorstellen om iets te installeren maar als je dan iets wilt printen ziet hij niets.) niets gevonden. Je kan niet zelf aan geven dat je drivers hebt gedownload :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Waarom is het  zo moeilijk ??? ??? ??? ??? ??? ???. Ik wil gewoon een printer installeren en niet een nieuwe computer in gebruik nemen ja ik ik hen verschillende pagina's geraadpleegd maar niets gevonden.

Bij systeem -> beheer -> Afdrukken en dan toevoegen en dan loop ik vast want ik kan niet zeggen dat ik drivers heb.


« Laatst bewerkt op: 2010/10/01, 05:52:24 door FP1966 »

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Printer inistallatie ubuntu 10.4 lts
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/01, 03:07:46 »
Welkom op het forum FP1966,

Het is niet altijd even makkelijk, maar vaak wel oplosbaar.

Op onderstaande link is het wel gelukt deze aan de praat te krijgen:

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/pixma-mp250/msg626585/#msg626585

Succes

-Roc

Offline FP1966

  • Lid
Re: Printer inistallatie ubuntu 10.4 lts
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/01, 03:20:24 »
Welkom op het forum FP1966,

Het is niet altijd even makkelijk, maar vaak wel oplosbaar.

Op onderstaande link is het wel gelukt deze aan de praat te krijgen:

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/pixma-mp250/msg626585/#msg626585

Succes

-Roc

Sorry maar je leest het verkeerd. Deze jonge man heeft een 540 aan de praat gekregen en niet een 250.

Een andere vraag was Waarom is het zo moeilijk. Ik heb een deb bestand en dus dubbelklikken zou al een mogelijkheid zijn maar nee.

Offline FP1966

  • Lid
Re: Printer inistallatie ubuntu 10.4 lts
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/01, 04:59:33 »
Het is gelukt. Ik kan printen maar het scannen weet ik nog niet.


Maar wat een gedoe. Het lijkt wel of ik in de DOS tijdperk ben gekomen met windows 3.0

Iets installeren moet in een terminal en kan niet onder gnone. Kan daar niet iets ondernomen worden ??? ??? ??? ???

Als ik een deb bestand heb moet het toch mogelijk zijn om er op te klikken om iets te installeren.

Sorry hoor maar ik vind dit wel erg zwak voor een besturings systeem dat al een paar (=10?) jaar bestaat!!!!

Ik heb in de driver pack gekeken en daar stond precies in hoe het moest.

De linux gemeenschap moet zich die schamen. Geen wonder dat het Windows systeem gebruikt wordt door 80% plus van de computer gebruikers. Als het installeren van een printer al zo moeizaam gaat wat moet je al niet doen om een nieuw beelscherm te installeren?

Offline Anco

  • Lid
Re: Printer inistallatie ubuntu 10.4 lts (half opgelost)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/01, 06:59:54 »
De frustratie is wel beetje begrijpelijk. Maar zal je niet veel verder helpen.
Daarnaast. Een deb bestand kan gewoon in gnome geinstaleerd worden. Is geen terminal voor nodig.
Maargoed ff ontopic; misschien heb je hier wat aan? http://ubuntica.com/pixma-mp250-on-ubuntu.html

Een beetje andere instelling zou wel mogen. Denk dat veel mensen nu niet echt veel zin hebben om je te helpen. Lijkt wel of je van linux verwacht dat perfecte windows vervanger is, en alles zelfde werkt. Maar het is een totaal ander systeem.
Linux user #485563

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Printer inistallatie ubuntu 10.4 lts (half opgelost)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/01, 07:54:15 »
Anco, dank voor je link. Ik heb zelf een MP640 en die werkt zonder problemen. Helaas loopt momenteel het scannen via een terminal programma en door jouw link ben ik waarschijnlijk wel in staat de scanner via Xsane te laten lopen.

@FP1966:
Als je beide deb-bestanden geïnstalleerd hebt die je de volgende site aangeeft http://wiki.ubuntuusers.de/Canon-Drucker en die je via de Canon Australia en/of Asia site kunt downloaden (ja inderdaad, Canon verstopt zijn spulletjes goed. Lekker attent naar je klanten zou ik zeggen). Zie voor de links eveneens de Duitse pagina.

Er vanuit gaande dat je beide deb-jes geïnstalleerd hebt dan zou je scanner moeten werken. Zoals hierboven aangegeven waarschijnlijk alleen via een terminalprogramma. Open een terminal en type scangearmp en er opent zich een Canon scan-programma (grafisch) dat gewoon netjes werkt.

Verder ben ik het met Anco eens dat een beetje andere instelling wel mag. Als jij denkt dat Windows zo geweldig is dan moet ik je teleurstellen. Bij een herinstallatie van hun OS-en loop je grote kans dat geluid of grafische kaart het niet doen. Je mag dan blij zijn als je nog een CD-rom met drivers of een link naar een downloadpagina hebt. Is dat wel acceptabel dan? Ik denk dus dat er gewoon wat mis zit tussen fabrikanten en OS-makers. Als zij beter samenwerken (of als fabrikanten ueberhaupt drivers maken!!) dan lopen jij en ik niet tegen een bepaald probleem aan.
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline jolo

  • Lid
Re: Printer inistallatie ubuntu 10.4 lts (half opgelost)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/01, 18:30:28 »
Ik heb een canon mp250. Ik heb drivers gedownload bij canon voor Debian omdat ik heb gehoord dat Ubuntu daarop is gebaseerd.
Om mee te beginnen, wat bedoel je met "half opgelost" in je topictitel?

Overigens volgens deze hyperlink http://www.openprinting.org/printer/Canon/Canon-PIXMA_MP250 wordt je printer "Perfectly" behoren te werken in Linux. Alleen werkt zo te zien de driver hyperlink bij Recommended Driver: cnijfilter-mp250series niet.
Citaat
Driver not found
. We're sorry, but the driver ID you provided was not found in our database.
 
Check verder op het Engelstalige Ubuntu forum deze thread [SOLVED] Canon PIXMA MP250.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline FP1966

  • Lid
Re: Printer inistallatie ubuntu 10.4 lts (half opgelost)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/01, 20:34:44 »
Ik heb een canon mp250. Ik heb drivers gedownload bij canon voor Debian omdat ik heb gehoord dat Ubuntu daarop is gebaseerd.
Om mee te beginnen, wat bedoel je met "half opgelost" in je topictitel?

Ik bedoel met half opgelost dat ik moet werken in een termenal venster om iets opgelost te krijgen.

Ik heb een deb bestand wat een instalatie bestand is geloof ik? Dus als ik erop zou klikken dan verwacht ik dat er iets geïnstalleerd word niet dat ik eerst een terminal venster moet worden geopend dan moet ik naar de directory waar het deb bestand staat( wat ook moeilijk is want is hoofdletter gevoelig maar met copy en past op te lossen)dan moet ik het deb bestand openen om dan een sodu ./install te doen om te installeren.

Kan dit niet beter worden opgelost. Door dit soort dingen word linux nooit volwassen.

Sorry dat ik het moet zeggen.

En nee ik vindt windows helemaal niet zo leuk maar dit is het enige OS dat een beetje makkelijk is en werkt voor bijna elke desktop ( de MAC werkt alleen op eigen hardware). Als de linux develloppers een keer van hun hoge stoel komen en het zo ontwerpen dat iedereen er mee kan werken dan hebben ze een goed wapen tegen windows maar zoals het nu is jammer.

Offline jolo

  • Lid
Re: Printer inistallatie ubuntu 10.4 lts (half opgelost)
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/01, 21:16:38 »
Het is het streven van de Ubuntu gemeenschap om hun distributie voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken. Echter zijn ze daarbij wel afhankelijk van het willen meewerken van de hardwarefabrikanten. In het geval van jouw Canon PIXMA MP250 is het de fabrikant, die voor de drivers en afhandelingen heeft gezorgd.

Overigens in het algemeen kun je een deb pakket in Ubuntu installeren, door erop te dubbel-klikken. Dan opent GDebi waarmee je die deb pakket grafisch kunt installeren.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline MKe

  • Lid
Re: Printer inistallatie ubuntu 10.4 lts (half opgelost)
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/01, 21:59:06 »

Overigens in het algemeen kun je een deb pakket in Ubuntu installeren, door erop te dubbel-klikken. Dan opent GDebi waarmee je die deb pakket grafisch kunt installeren.
Correct, zo heb ik gisteren bij de buren net een cannon printer+scanner geinstalleerd.

Offline FP1966

  • Lid
Re: Printer inistallatie ubuntu 10.4 lts (half opgelost)
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/02, 00:45:17 »
Het is het streven van de Ubuntu gemeenschap om hun distributie voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken. Echter zijn ze daarbij wel afhankelijk van het willen meewerken van de hardwarefabrikanten. In het geval van jouw Canon PIXMA MP250 is het de fabrikant, die voor de drivers en afhandelingen heeft gezorgd.

Overigens in het algemeen kun je een deb pakket in Ubuntu installeren, door erop te dubbel-klikken. Dan opent GDebi waarmee je die deb pakket grafisch kunt installeren.

Als ik op een deb bestand klik dan wordt hij geopend.En in het geval van de canon kreeg ik toen een install en een directory te zien dus dubbel klik ik op het install en er komt een vraag wat wil je waaronder uitvoeren dus ik klik daar op maar er gebeurd niets. Dus mijn vraag waarom??? kan dat niet makkelijker.
 

Offline jolo

  • Lid
Re: Printer inistallatie ubuntu 10.4 lts (half opgelost)
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/02, 13:55:12 »
Als ik op een deb bestand klik dan wordt hij geopend.En in het geval van de canon kreeg ik toen een install en een directory te zien dus dubbel klik ik op het install en er komt een vraag wat wil je waaronder uitvoeren dus ik klik daar op maar er gebeurd niets. Dus mijn vraag waarom??? kan dat niet makkelijker.
Dus kreeg je GDebi niet te zien? Zie Wikipedia voor een afbeelding http://en.wikipedia.org/wiki/Gdebi Want die krijg je te zien, als je bijvoorbeeld deb pakket Opera wilt gaan installeren. Daarna zou je alleen nog moeten klikken op Install package/Installeer pakket. Waarschijnlijk is die deb pakket van Canon nog ingepakt. Als je daarop dubbel-klikt dan opent waarschijnlijk File-roller. Als dat zo is, is het gebruikelijk deze eerst uit te pakken, door te klikken op Uitpakken. Pas als je en pakket hebt met de extension .deb kun je 'm installeren.


Op het Engelstalige Ubuntu forum is zojuist een vergelijkbare thread gestart. Die zou je ook nog kunnen volgen, om te zien hoe die wordt opgelost Printer Canon mp250 package .deb installation.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline MKe

  • Lid
Re: Printer inistallatie ubuntu 10.4 lts (half opgelost)
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/02, 20:23:16 »
Als ik op een deb bestand klik dan wordt hij geopend.En in het geval van de canon kreeg ik toen een install en een directory te zien dus dubbel klik ik op het install en er komt een vraag wat wil je waaronder uitvoeren dus ik klik daar op maar er gebeurd niets. Dus mijn vraag waarom??? kan dat niet makkelijker.
 
Als je niet kon installeren dan ligt dat niet aan Linux, maar aan het installatie pakketje van Cannon. Dan hebben zij geen goed werk afgeleverd. Normaal gesproken krijg je een keurige installer en hoef je alleen op "Install package" te klikken zonder nog verder vragen te beantwoorden. Volgens mij kan het niet makkelijker dan dat. Het is iig makkelijker dan Windows, waar je vaak nog een pad e.d. moet opgeven.