Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Verwarring bij bootable usb  (gelezen 2275 keer)

Offline Antique

  • Lid
(Opgelost) Verwarring bij bootable usb
« Gepost op: 2011/03/25, 21:24:10 »
Beste lezer,

 Ik wil al een tijdje gebruik maken van Linux Ubuntu. Ik draai nu op een 32 bit windows 7 starter.
Ik heb nu dus geprobeerd een bootable usb te maken, deze stappen volgende:
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

 Deze stappen heb ik gevolgd en de iso op een clean 4gig usb stick geinstalleerd.
Tussen deze installatie door kreeg ik een melding die ik niet begreep, het ging over een foute diskette
en 'move' met 1% 3% en 2%.  ??? Sorry voor de onduidelijke verklaring maar dit is wat ik mij er van herinner.
 In ieder geval, bij deze melding kreeg ik de optie close, dit heb ik dus gedaan en de installatie zette zich voort.
Na de installatie keek ik op de usb en zie allemaal bestanden als; @b@ab, @I en P@A.
Er zitten ook een aantal tussen met de meest aparte tekens ooit. Dit kan niet kloppen volgensmij? Of toch wel?
Ik had voor toen dus nog even besloten door te gaan en mijn netbook gewoon te herstarten
om te kijken of de linux boot lukte. Windows merkte dit station wel op, maar vroeg om even geduld. Vervolgens zette windows zijn eigen boot voort en kreeg ik gewoon mijn windows login scherm te zien.
Zonder dat er iets verder werd gevraagd over het station of over Linux.

Wat ik mij dus afvraag;
- Is mijn usb installatie geslaagd of heeft deze gefaald?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/26, 21:08:29 door Antique »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Verwarring bij bootable usb
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/25, 23:49:56 »
http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf
Hier is ook een beschrijving.

Kan zijn dat je usb poort niet goed werkt.
Kan zijn dat je usb stick defect is.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Verwarring bij bootable usb
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/25, 23:57:56 »
Windows merkte dit station wel op, maar vroeg om even geduld. Vervolgens zette windows zijn eigen boot voort en kreeg ik gewoon mijn windows login scherm te zien.

Uit de regel hierboven begrijp ik dat de harde schijf opstart, maar je moet met de usb stick opstarten bij de boot.

- Roc

Offline Antique

  • Lid
Re: Verwarring bij bootable usb
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/26, 00:32:24 »
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik maak gebruik van een samsung nf210 netbook. Deze heb ik gister gehaald.
Het bevalt me prima, maar de usb sockets zijn inderdaad erg strak lijkt wel.
 De usb heb ik overigens vandaag uit het pakje gehaald. Dus ik hoop niet dat deze nu al defect is.

Ik had gekeken op internet en in mijn bios. De harde schijf wordt inderdaad als eerst op gestart.
Ik zal dit later veranderen en kijken of dit mijn probleem oplost.


Ik heb wel nog een vraag, wat voor bestanden hoor ik aan te treffen op een geslaagde ubuntu iso installatie op een usb?
Want de bestandsnamen die nu op de stick staan lijken wel scribbled tekst. De naam van mijn
van mijn usb stick is zelfs veranderd naar; PEHDITD. Terwijl deze eerst geen eens een naam had :z

Edit:
Ok, boot volgorde had ik zojuist veranderd, maar dit was dus niet de oplossing.
Ik kreeg een SYSLinux Boot error. Er is iets mis met die files neem ik aan.
Heeft iemand een voorbeeldje van hoe die files er uit horen te zien op een geslaagde usb iso installatie?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/26, 01:00:20 door Antique »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Verwarring bij bootable usb
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/26, 07:50:29 »
nee, ik heb geen voorbeeld ;).

Maar ik begrijp dat je nog windows hebt? probeer het hier eens mee: http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/. Werkt altijd Perfect :D!

Offline Antique

  • Lid
Re: Verwarring bij bootable usb
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/26, 12:02:58 »
Bedankt voor je antwoord,

Dat is juist de usb installer die ik heb gebruikt. Naar deze wordt ook verweze op de site van ubuntu.
Voor nu heb ik gewoon wubi gebruikt om ubuntu op mijn netbook te zetten en dat werkt.
Maar ik zou alsnog graag een bootable usb willen.

Ter informatie, de usb stick die ik gebruikte was er éen van 4GB, was dit voldoende ruimte om ubuntu compleet te installeren hierop?
ik ging ervan uit dat het ongeveer 2 gig in beslag zou nemen. Maar misschien zit ik er dus lelijk naast.
Na weer het stappenplan gecheckt te hebben kwam ik erachter dat dit niet gemeld wordt.
 
Mijn usb is volgensmij corrupt geraakt. Er staan allerlei scribbled bestanden in en de naam van de usb zelf is ook helemaal verpest. Ook kan ik niets van deze usb verwijderen, als ik zo'n raar bestand probeer weg te halen krijg ik de melding dat de bestandsnaam te lang is om verwijderd te worden.

Maar okee, misschien gewoon opnieuw proberen op een usb van 16gig? Wil niet dat die ook kappot gaat.
Iemand die dit probleem herkend?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Verwarring bij bootable usb
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/26, 12:07:22 »
Bedankt voor je antwoord,

Dat is juist de usb installer die ik heb gebruikt. Naar deze wordt ook verweze op de site van ubuntu.
Voor nu heb ik gewoon wubi gebruikt om ubuntu op mijn netbook te zetten en dat werkt.
Maar ik zou alsnog graag een bootable usb willen.

Ter informatie, de usb stick die ik gebruikte was er éen van 4GB, was dit voldoende ruimte om ubuntu compleet te installeren hierop?
ik ging ervan uit dat het ongeveer 2 gig in beslag zou nemen. Maar misschien zit ik er dus lelijk naast.
Na weer het stappenplan gecheckt te hebben kwam ik erachter dat dit niet gemeld wordt.
 
Mijn usb is volgensmij corrupt geraakt. Er staan allerlei scribbled bestanden in en de naam van de usb zelf is ook helemaal verpest. Ook kan ik niets van deze usb verwijderen, als ik zo'n raar bestand probeer weg te halen krijg ik de melding dat de bestandsnaam te lang is om verwijderd te worden.

Maar okee, misschien gewoon opnieuw proberen op een usb van 16gig? Wil niet dat die ook kappot gaat.
Iemand die dit probleem herkend?

Oow... Misschien sticky formatteren en ubuntu er opnieuw proberen op te zetten? 4gig is opzich genoeg voor ubuntu. maar hoe heb je het precies geinstalleerd? Met dat tooltje dus? Dan hoort er niks mis tegaan. Onthoud wel dat je in de Live mode van ubntu zit in dat geval, dus dat je niets kunt wijzigen!

Offline Antique

  • Lid
Re: Verwarring bij bootable usb
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/26, 15:17:58 »
Ja, gewoon via de usb installer gedaan die jij ook in je vorige post aanraadde.
 De usb formatteren lukt niet, als ik dat probeer dan krijg ik de melding dat er niet op geschreven mag worden.
Ik zie ook geen optie om read-only uit te schakelen of iets dergelijks, en zoals ik al zei. Ik kan de corrupte bestanden niet verwijderen van de usb, dus ik denk dat deze usb de prullenbak in kan.

Tijdens de installatie van de iso op de usb kreeg ik wel een soort foutmelding, zoals ik vermeldde in mijn eerste post. Maar deze was zo minimaal en onduidelijk dat ik er niets van begreep en het dus ook niet goed kan uitleggen. Het kwam er op neer dat er een diskette miste en dat ik 1% naar 3% moest verplaatsen of iets dergelijks. Heel appart.
 Deze melding kon ik closen, dit had ik gedaan en toen ging de installatie dus door en aan het eind stond er
dat de overdracht succesvol was.

Ik denk dat ik het gewoon nog een keer ga proberen op een andere usb, als het daar ook mis gaat, dan zal ik deze keer voor screenshots zorgen. Zodat het probleem nog iets duidelijker wordt.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Verwarring bij bootable usb
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/26, 16:51:42 »
Ik denk dat ik het gewoon nog een keer ga proberen op een andere usb, .....

Probeer het dan eens op deze manier.

Herkent Windows die usb-stick ook niet meer?
Het hoeft niet aan de stick te liggen dat de installatie mislukt is, het gedownloade bestand kan ook corrupt zijn, dus ik zou voor een volgende poging in ieder geval een nieuw installatiebestand downloaden. En dan wél eerst in het BIOS instellen dat vanaf usb moet worden opgestart. ;)

Offline Antique

  • Lid
Re: Verwarring bij bootable usb
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/26, 18:09:52 »
Ja, ik denk dat een nieuwe download van de iso het verstandigst is.

Windows herkent de usb stick nog wel maar ik kan er niets meer mee alléen openen en de bestanden bekijken. En als ik mijn bios zo instel dat de usb eerst wordt geboot dan krijg ik een syslinux boot error.
Er staat dus wel 'iets' van linux op neem ik aan. Maar verder kan ik dus niets met de stick.

Als ik het heb opgelost zal ik laten weten hoe dit is gegaan, bedankt.

Offline Antique

  • Lid
Re: Verwarring bij bootable usb
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/26, 21:03:31 »
Ik heb de iso opnieuw geinstalleerd op een usb stick van 8gig.
Hier stonden een aantal bestanden op, deze heb ik allemaal verwijderd en vervolgens
de usb stick geformateerd.

Deze keer kreeg ik bij de installatie geen enkele foutmelding.
En nu zie ik eindelijk bestanden die ergens op slaan.
Ik zal nu proberen ubuntu te installeren op éen van mijn oudere desktops (windows xp) om te kijken
of ik ook het probleem ondervindt als de persoon in dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/monitor-blijft-flikkert-na-installatie-ubuntu-10-10/

Nog ter informatie, een usb waarop de ubuntu bestanden succesvol zijn geïnstalleerd: