Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: data overzetten  (gelezen 608 keer)

data overzetten
« Gepost op: 2013/04/18, 20:26:31 »
Hallo Ubuntuers,

Hoe kan ik de data (bestanden LibreOffice, foto  enz.) overzetten vaan de /Home naar de /media/data partitie
Ubuntu 12.04
Bedankt alvast

Diplomsommelier

Re: data overzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/18, 21:45:42 »
Diplomsommelier,

Er van uit gaan dat je schrijf rechten heb op /media/data/partitie....

Met 'Nautilus',  met de toest <F3> de dubbele verkenner blad zichtbaar maken.
Op beiden de juiste folder kiezen en verslepen maar.
Ter info:
Het verslepen van bestanden tussen twee folders op de zelfde partitie, standraad is dat verplaatsen.
Met de <Ctrl> toest wordt dit kopieeren.
Het verslepen van bestanden tussen twee folders op verschillende partitie, standraard is dat kopieeren.
Met de <Shift> toest wordt dit verplaatsen.

Vind je dit wat onoverzichtelijk.
Het progje 'Gnome commander' is zo'n dubbele verkenner met meer toeters en bellen.
De KDE tegenhanger (Kubuntu) heet Krusader.
En voor de terminal liefhebbers, is er Midnight Commander (mc), die als twee druppels lijkt en werkt als de oude DOS Norton Commander.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: data overzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/18, 22:08:10 »
Hallo Marice 2,
Ik denk dat ik iets verkeerd heb gedaan want de rechten heb ik niet (root) in plaats van diplomsommelier.
/home/diplomsommelier/Bureaublad/Schermafdruk van 2013-04-18 21:56:37.png
Ik weet niet of je dit als foto kunt zien de schijfindeling via Gparted.
Ik krijg de foto niet klein genoeg 100 kb nu 172 kb
diplomsommelier

Re: data overzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/19, 06:04:45 »
Diplomsommelier,

Het eenvoudigist is om voor iedereen scrhrijfrechten te hebben in /media/data/partitie
In een terminal de volgende opdracht:
sudo chmod 0777 /media/data/partitie
Het zal om uw paswoord vragen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline vanadium

  • Lid
Re: data overzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/19, 16:16:31 »
- Zorg er eerst voor dat je als gebruiker mag schrijven op de partitie /media/data. Hiervoor moet je de eigenaar veranderen naar je eigen gebruikersnaam.
* Open het bestandsbeheer als beheerder. Druk hiervoor op Alt+F2. Geef het commando "gksudo nautilus" in, en geef als je dat gevraagd wordt, je gebruikerspaswoord in.
* Navigeer in het bestandsbeheervenster dat nu verschijnt, naar /media (klik "Bestandssysteem" in het linkerpaneel, dan zie je in het rechterpaneel de folder "media". In de folder "media" vind je de folder "data".
* Rechts-klik de folder "data", kies "Eigenschappen. In de dialoog die nu verschijnt, kies je het tabblad "rechten". Stel de eigenaar en groep in op je eigen gebruikersnaam. Vergewis je ervan dat de foldertoegang ingesteld is op "lezen en schrijven".
* Sluit dat nautilus venster.

- Nu kan je op de gewone manier je gegevens over kopiƫren naar de datapartitie.

- Om toch nog gemakkelijk aan je data te komen vanuit je home folder, kan je symbolische links aanmaken. Onderstel dat je "Documenten" hebt verplaatst naar /media/data. Maak dan in je thuisfolder terug een symbolische link aan naar die Documenten op de andere partitie. Dan is het net alsof die data nog in de home partitie staan.
* Open het bestandsbeheer en navigeer naar /media/Data. Je ziet je folder "Documenten" die je zonet verplaatst hebt uit je home folder.
* Open een tweede bestandsbeheervenster: dit opent standaard in je home folder.
* Hou "Ctrl+Alt" ingedrukt, en sleep nu "Documenten" die je in het eerste venster ziet naar het tweede. Laat los. Er wordt een link "Link naar Documenten" gemaakt in je home folder. Hernoem die naar "Documenten".

Nu kan je rechtstreeks vanuit je home naar Documenten op de andere partitie, zonder eerst naar "Bestandssysteem - Media - Data" te moeten navigeren.