Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 'Lost and Found'  (gelezen 1590 keer)

ipsos

  • Gast
'Lost and Found'
« Gepost op: 2008/01/28, 10:16:29 »
Onlangs heb ik een tweede interne harddisk geformatteerd in ext3. Er staat nu een 'Lost and Found' map in van maar liefst 4 (!) gigabyte groot. Een andere gebruiker van dit forum vertelde mij dat het te maken heeft met fouten die gevonden zijn op deze schijf. Kan iemand me hier misschien iets meer over vertellen? Bij voorbaat dank!

Offline siegi

  • Lid
'Lost and Found'
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/28, 11:31:08 »
lost + found kan je eigenlijk nogal ruw vertalen als gevonden en verloren voorwerpen.

Maar als ik het goed versta heb je dus een schijf geformatteerd en toen kreeg je ineens een map lost+found van 4gb?
Met andere woorden er stond niets waardevol meer op de partitie.

ipsos

  • Gast
'Lost and Found'
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/28, 12:22:52 »
Heb inderdaad de schijf geformatteerd. Had van de belangrijke bestanden al een backup gemaakt. Wat er dan bewaard gebleven en waarom?

ipsos

  • Gast
'Lost and Found'
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/28, 20:50:48 »
Ik heb die 'Lost and Found' map verwijderd. Blijkbaar was die helemaal geen 4 gb groot. Er staat nu niets op de harddisk maar toch staat bij 'eigenschappen' dat er maar liefst 6% wordt gebruikt. Ik vraag me alleen af waarvoor.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
'Lost and Found'
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/28, 20:54:03 »
Citaat van: ipsos
Ik heb die 'Lost and Found' map verwijderd. Blijkbaar was die helemaal geen 4 gb groot. Er staat nu niets op de harddisk maar toch staat bij 'eigenschappen' dat er maar liefst 6% wordt gebruikt. Ik vraag me alleen af waarvoor.
Dat is de meta-informatie behorende bij de dagboekfunctie (journal) van formatteringstype EXT3. Hoort erbij, en beschermt tegen gegevensverlies bij stroomstoringen e.d.

ipsos

  • Gast
'Lost and Found'
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/28, 21:09:07 »
Ok Pjotr123, dat wist ik niet. Maar is het erg dat ik de map verwijderd heb?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
'Lost and Found'
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/28, 21:13:47 »
Citaat van: ipsos
Ok Pjotr123, dat wist ik niet. Maar is het erg dat ik de map verwijderd heb?
Lijkt me niet handig, want het is een systeemmap. Zet hem eens terug? De naam is:
lost+foundLet op de rechten: eigenaar moet "root" zijn, groep "root", verder moet niemand toegang hebben.

Maar het is nog makkelijker om die schijf weer te formatteren, dan is alles in 1 klap weer goed.

Offline siegi

  • Lid
'Lost and Found'
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/28, 21:30:00 »
@pjotr123
Die lost + found gaat hij automatisch terug aanmaken bij de volgende fsck dus het is niet echt noodzakelijk.

ext3 reserveert ook nog default 5% van de ruimte voor root.

'Lost and Found'
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/28, 21:39:05 »
Weet ik nou eindelijk eens waarom mijn computer altijd wat leek op het Centraal Station... :lol:

Bedankt voor de info.

Dat zijn zo van die levensbedreigende vragen waar een mens mee in zijn achterhoofd zit, maar toch nooit de moeite doet om dat op te zoeken op internet (lees: google), misschien een beetje bang voor wat hij zal vinden over "lost+found"... :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Dave

  • Lid
'Lost and Found'
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/29, 15:54:39 »
Kunt ook hier op de site zoeken en zie je dat het vaker langs kwam. Ik gooi die map dus ook altijd weg.