Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ms naar ubuntu overgang  (gelezen 1056 keer)

Offline jootn

  • Lid
ms naar ubuntu overgang
« Gepost op: 2010/07/25, 10:42:13 »
Goede morgen,

Sinds kort heb ik eindelijk het nut ingezien van een linux server. Ik heb een hele tijd zitten testen met verschillende distributies (centos, fedora, suse) en uit de test bleek dat ubuntu toch wel mijn favoriet is gebleken.

Ik heb hier thuis een server staan die nu nog draaiende is onder windows server 2003. Deze is domain controller, dns server en via xampp ook een php/mysql web server. Nu had ik graag alles overgezet naar linux.
De capaciteit van de server is een goede 2 terrabyte en graag had ik even geweten hoe ik dit best zou converteren.
De meeste bestanden zijn backup's van mijn dvd collectie, deze staan op een apparte schijf en mijn php/mysql webserver host een site waar ik alles ter beschikking stel in mijn netwerk zodat het gestreamd kan worden via vlc-embedded in de browser van de client pc.
Ook wordt deze server gebruikt om microsoft backups naar toe te sluizen van mijn client pc's (7 hier lokaal in het netwerk)

Wat heb ik dus nodig:
- Een filesystem die goed overweg kan met grote bestanden (bestanden van toch wel +1 gig)
- Een filesystem die geen probleem maakt van streamen van grote bestanden naar pakweg 2 geconnecteerde clients
(ik dacht aan ext4 maar heb ergens iets gelezen over XFS dat dit sneller is voor media bestanden?)

Hoe zou ik dat kunnen klaarspelen?

Ik heb hier dus een schijf van 40 gig 15000rpm als bootdisk waar ik al mijn ubuntu mappen op zou willen hebben (ext4 en swap) uitgenoom mijn /var map.
Verder heb ik nog 4 sata schijven die in het ntfs formaat staan en die dus naar een ander formaat zouden moeten geconverteerd worden

Heeft iemand ideeen?

Groeten, Joachim

Re: ms naar ubuntu overgang
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/25, 19:19:54 »
Ik heb hier dus een schijf van 40 gig 15000rpm als bootdisk waar ik al mijn ubuntu mappen op zou willen hebben (ext4 en swap) uitgenoom mijn /var map.
Verder heb ik nog 4 sata schijven die in het ntfs formaat staan en die dus naar een ander formaat zouden moeten geconverteerd worden

op die 40 gb kan prima ubuntu ext4
als er data op die 4 nfts schijven staan zou ik het gewoon nfts laten. dit heb ik ook en haal snelheden tot 60 mb/sec
zo niet gewoon met gparted omzetten naar ext 4
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: ms naar ubuntu overgang
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/25, 20:33:23 »
Schijven op NTFS laten kan wel, maar de snelheid gaat dan wel achteruit.
Kun je ons wat meer informatie geven over de harde schriven