Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vind harde schijf niet onder ubuntu  (gelezen 7629 keer)

DeSwa

  • Gast
Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Gepost op: 2009/10/26, 15:53:12 »
In mijn pc zitten twee harde schijven , onder windows is dat de  C: schijf die is in twee delen gepartititioneerd, dan is er nog een D: schijf waar ik al mijn fotos plaats , dat zijn er heel veel , ik ben foto amateur.
Ik heb twee besturingssystemen werken , namelijk Ubuntu en Windows XP.
Mijn probleem nu is dat ik de D: schijf onder ubuntu helemaal niet kan vinden , andere verwisselbare schijven enz dat werkt allemaal , zie ik ergens over of zijn er misschien verkeerde instellingen , wie weet raad ?

Vriendelijke groeten
Swa

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/26, 16:14:56 »
Gparted installeren, en dan kijken of je schijf ziet.
Dan met gksudo pysdm(ook eerst installeren) hier kun je partities verbinden met een map.(bijv in home/data)

Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/26, 16:21:15 »
De D: schijf vind je die wel onder windows?

Als je die namelijk wel kan vinden dan weten we dat, dat een NTFS of Fat32 schijf is. met NTFS-Config  programma of pysdm kun je het laten mounten zodat hij bij  opstarten ook directen te gebruiken is.

DeSwa

  • Gast
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/26, 19:54:17 »
De D: schijf vind je die wel onder windows?

Als je die namelijk wel kan vinden dan weten we dat, dat een NTFS of Fat32 schijf is. met NTFS-Config  programma of pysdm kun je het laten mounten zodat hij bij  opstarten ook directen te gebruiken is.

Onder windows is die zeker te vinden , ik werk er dagelijks mee.

Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/27, 11:58:04 »
Dus dan moet het een NTFS of Fat32 schijf zijn ik zelf gok op een NTFS schijf.

Probeer eens NTFS config tool te installeren.

Ga naar synaptic en zoek naar "ntfs-config"  als goed is komt die helemaal bovenaan. Als uitleg zie je "Enable/Disable write support for any NTFS device"

Vink hem aan en installeer het. Als je daar klaar mee bent ga dan naar "systeem-->administratie-->NTFS-Config-tool"  of hoe die ook percies heet.

Maak hem open en hij zal je dan een keus geven om die schijf te koppelen door zo een blokje aan te vinken.

als je dat gedaan hebt zal iedere keer als je aanmeldt automatisch koppelen en hoef je daar geen zorgen meer om te maken.

DeSwa

  • Gast
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/27, 14:55:56 »
Is Synaptic een program dat ik moet downloaden ?
Sorry hoor maar ik weet nog niet heel veel van Ununtu.

Offline Dave

  • Lid
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/27, 14:59:28 »
onder locaties/computer eens kijken.
anders bij bestandssysteem/media

Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/27, 15:56:42 »
Ga naar Systeem-->Administratie-->synaptic pakket manager

En volg de rest van de aanwijzingen van me vorige post.

Offline Dave

  • Lid
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/27, 16:07:05 »
waarom al zaken installeren wanneer niet zeker is of het al gemount is? Gebeurt standaard immers al bij de laatste versies.
Soms is het niet gelijk zichtbaar of wordt het ww gevraagd enz

DeSwa

  • Gast
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/27, 16:31:26 »
waarom al zaken installeren wanneer niet zeker is of het al gemount is? Gebeurt standaard immers al bij de laatste versies.
Soms is het niet gelijk zichtbaar of wordt het ww gevraagd enz


Ik begrijp niet wat U hiermee wil zeggen hoor.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/27, 19:46:34 »
Ik zou ook aanraden voorlopig niets te installeren. Om met een schijf te werken, hoef je niets te installeren. Kan je er niet mee werken, dan is er mogelijk een probleem dat opgelost moet worden. Als je geen ervaring hebt met Ubuntu, vind je de schijf mogelijk gewoon niet.

Om ons te helpen te zien wat Ubuntu over je schijven weet, open eens een terminal, voer daarin volgende twee commando's uit (tip: kopieer-plak in de terminal) en kopieer de uitkomst hier (gebruik de "code" knop om die consoleuitvoer hier goed weer te geven).

sudo fdisk -l
mount
cat /etc/fstab

Het eerste commando vraagt je gebruikerspaswoord: dat is omdat je dat uitvoert als systeembeheerder (root) en voor de veiligheid wil het systeem weten of jij het nog steeds bent ;) Terwijl je je paswoord invoert, zie je niets verschijnen: dat is normaal.

Het eerste commando toont alle schijven met hun partities die jou systeem heeft.

Het tweede commando toont of en waar de verschillende partities in je bestandssysteem gekoppeld zijn.

Het derde commando toont welke schijven automatisch bij de systeemopstart gekoppeld worden en waar.

DeSwa

  • Gast
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/27, 21:43:53 »
Hieronder het resultaat van de hierboven gevraagde handeling , heb ik het gebruik van de "code knop" goed ?

deswa@ubuntu:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for deswa:

Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160000000000 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19452 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00000081

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        7042    56564833+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            7043       19452    99683325    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5            7043       19452    99683293+   7  HPFS/NTFS

Disk /dev/sdb: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 60801 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xf4d1c09f

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1   *           1       60801   488384001    7  HPFS/NTFS
deswa@ubuntu:~$




Offline vanadium

  • Lid
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/29, 17:01:18 »
Citaat
heb ik het gebruik van de "code knop" goed ?
Now en of ;)

Ik zie alleen de output van het eerste commando, dus ik heb maar gedeeltelijke informatie.

De uitprint leert ons dat je twee harde schijven hebt, één van 160 GB en één van 500 GB. De schijf van 160 GB bevat twee "Windows" partities, en de schijf van 500 GB is geformatteerd als één grote Windows partitie.

Dat je géén linux partities hebt, wijst erop dat je je Linux hebt geïnstalleerd op een virtuele schijf binnen een Windows partitie. m.a.w., je hebt Ubuntu geïnstalleerd met "wubi", de "Windows Ubuntu Installer".

Het is dus (op basis van je vorige uitleg) je grote schijf die je "niet kan vinden". Het betreft de partitie, die door Linux herkend wordt als "/dev/sdb1".

De informatie die je niet hebt meegegeven, had me kunnen vertellen of die partitie al dan niet reeds ergens aangekoppeld is. Dat zou verklaren waarom je er geen icoon van ziet in het linker paneel van nautilus, de bestandsbrouwser.


Offline Dave

  • Lid
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/29, 17:33:36 »
Kijk zo wordt er een hoop duidelijker.
Er is dus NIET opgestart vanaf de cd rom om te installeren maar de cd is opgestart vanuit de windows omgeving.

Leuk om eens uit te proberen, veel vlotter dan vanaf cd in ieder geval.



DeSwa

  • Gast
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/29, 17:34:22 »
Kun je hier iets mee doen ?

deswa@ubuntu:~$ cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/host/ubuntu/disks/root.disk /               ext3    loop,errors=remount-ro 0       1
/host/ubuntu/disks/boot /boot           none    bind            0       0
/host/ubuntu/disks/swap.disk none            swap    loop,sw         0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
deswa@ubuntu:~$


Offline vanadium

  • Lid
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/29, 17:50:58 »
Dat is je /etc/fstab. Die toont opnieuw dat je met een Wubi installatie werkt, en toont ook dat er geen enkele van je Windows partities automatisch gemount wordt (wat standaard is).

Vooraleer we verder gaan:
* Start Windows op
* Voer schijfcontrole uit van de partitie die je in Ubuntu niet ziet
* Sluit Windows volledig af
* Herstart Ubuntu: zie je nu je partitie niet in het linker paneel?

DeSwa

  • Gast
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/29, 23:41:46 »
Even uitlegen hoe mijn pc is opgesteld:
Er zitten twee harde schijven in , schijf ( C:) is in twee partitities   (c:) en (E:) op (C:) staat windows XP geinstalleerd , partititie (E:) bevat mijn documenten en programfiles.

De tweede schijf is niet gepartitioneerd daar staan al mijn fotos op .

Ik heb zoals gevraagd schijfcontrole gedaan op schijf (D:) en dan terug opgestart onder ubuntu maar ik kan die schijf nog altijd niet vinden onder ubuntu.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/30, 10:30:38 »
Je moet niet uitleggen hoe je PC is opgesteld, want dat heb ik al voor je gedaan.

De verloren schijf (partitie /dev/sdb1) zou je als een icoon moeten zien verschijnen in het linker paneel van een nautilus venster. Bij klikken wordt die partitie aangekoppeld. Dat is de normale gang van zaken.

Anders eens testen of je de schijf aan de commandolijn wél kan mounten en benaderen: open een terminal en voer volgende code uit:

mkdir test
sudo mount /dev/sdb1 test
Heb je hier geen enkele foutmelding, dan is de schijf nu te zien in de directory "test" in je home directory: je kan ernaartoe navigeren met nautilus. Als dit lukt, dan weten we alvast dat het probleem niet aan een defecte schijf ligt.


DeSwa

  • Gast
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/30, 11:16:38 »
De schijf kan niet deffect zijn , onder windows werkt die perfekt.
Het commando uitgevoerd maar kan nog steeds niets vinden .
deswa@ubuntu:~$ mkdir test
mkdir: kan map `test' niet aanmaken: Bestand bestaat al
deswa@ubuntu:~$ sudo mount /dev/sdb1 test
[sudo] password for deswa:
fuse: mount failed: Apparaat of hulpbron is bezig
deswa@ubuntu:~$


DeSwa

  • Gast
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/30, 11:26:48 »
Heb je hier geen enkele foutmelding, dan is de schijf nu te zien in de directory "test" in je home directory: je kan ernaartoe navigeren met nautilus. Als dit lukt, dan weten we alvast dat het probleem niet aan een defecte schijf ligt.


Bovenstaande is nu gelukt , ik heb daar mijn fotoschijf gevonden , maar dat is wel en omweg hé , wat moet ik nu doen ?

In ieder geval al bedankt voor de hulp hoor !

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/30, 11:50:18 »
Dan is je schijf alvast in orde. Volgens mij zou die toch ergens automatisch in nautilus moeten verschijnen. Herstart nu het systeem eens, en kijk dan nog eens goed overal rond in nautilus. Als je de andere partities wel ziet, maar op dezelfde plaats deze niet, dan heb ik daar echt geen verklaring voor.

Je kan de betreffende partitie automatisch aankoppelen op de "oude" manier (zoals je nu hebt gedaan, maar dan automatisch) gedurende de opstart: dan is de schijf van bij de opstart meteen beschikbaar in het aangegeven koppelpunt.

DeSwa

  • Gast
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/30, 15:53:48 »
Je kan de betreffende partitie automatisch aankoppelen op de "oude" manier (zoals je nu hebt gedaan, maar dan automatisch) gedurende de opstart: dan is de schijf van bij de opstart meteen beschikbaar in het aangegeven koppelpunt.

Dit probeer ik op volgend manier , maar blijkbaar is dit niet goed:

Via - Systeem - Voorkeuren - Opstart toepassingen ------ toevoegen
nu verschijnt een venster waar ik bij opdracht de code in tik die u mij hebt gegeven , na opslaan doe ik een restart maar mijn map blijft ledig.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/30, 17:41:32 »
Nee nee nee, dat gan we in plaast doen als de pro's.

1) Maak je koppelpunt:
sudo mkdir /mnt/sdb1

2) Voeg de aankoppelingsinstructies toe aan het bestand /etc/fstab. Eérst maken we een reservekopie voor de veiligheid, dan openen we het bestand in gedit als beheerder:
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.backup
gksudo gedit /etc/fstab

3) gedit opent met daarin /etc/fstab. Onderaan voeg je een nieuwe lijn toe voor je schijf:
/dev/sdb1 /mnt/sdb1 ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0
Je stelt hierbij de correcte codetabel in (utf8) en opent de permissies. Sla op en verlaat gedit.

4) Maak een link vanuit je home naar de schijf
ln -s /mnt/sdb1 $HOME/Muziek

5) Aankoppelen:
sudo mount -a

Hier mag geen foutmelding te zien zijn. Indien niet, dan is je partitie nu toegankelijk via "Muziek" in je home directory.

* De symbolische link noem je zoals je wil. Je kan zelfs fijner werken: stel, je hebt op je ntfs schijf een directory "Muziek" en een andere "Films", dan kan je twee links maken, één die je rechtstreeks naar Muziek brengt, een andere die je rechtstreeks naar "Films" brengt.
ln -s /mnt/sdb1/Muziek $HOME/Muziek
ln -s /mnt/sdb1/Films $HOME/Films

* De links hoeven niet in je home te staan, maar kunnen eender waar staan. Ze gedragen zich net als een echte directory.

* Je kan links ook grafisch maken door Ctrl+Shift in te drukken en het bestand/de directory waarnaar je wil linken te verslepen.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/30, 17:51:18 door vanadium »

DeSwa

  • Gast
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/30, 19:44:31 »
Dit is wel heel professioneel , maar ik ben  niet zo professioneel , er staan veel termen die ik helemaal niet ken.
Zet ik die codes nu in een terminal venster of bij opstart toepassingen ?


Offline vanadium

  • Lid
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2009/10/30, 20:44:47 »
De commando's worden in de terminal uitgevoerd.