Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lubuntu en mede8er 500x  (gelezen 1463 keer)

Offline coen2012

  • Lid
Lubuntu en mede8er 500x
« Gepost op: 2012/10/02, 20:43:19 »
Hallo,

Ik heb lubuntu 12.04 geinstalleerd op mijn werk pc.

Ik wil echter via mijn mediaplayer (medi8er 500x) films kijken, kan dit?

Ik las op internet dat dit gaat via NFS??

Zo ja hoe?
 
Ik ben een leek als gaat om delen via een netwerk.

alvast bedankt!


Re: Lubuntu en mede8er 500x
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/12, 15:41:50 »
Zelf heb ik ook een mede8er en lubuntu 12.04

Mijn lubuntu machine heeft IP 192.168.0.101 en de mede8er 192.168.0.102

eerst zal je de NFS kernel server moeten installeren met het volgende commando in je terminal

sudo apt-get install nfs-kernel-server
vervolgens open je /etc/exports met je favoriete editor. In dit geval nano

sudo nano -w /etc/exports
Aangezien mijn interne netwerk 192.168.0.0/24 is voeg ik de volgende lijn toe in /etc/exports

/path naar/media die/ je wil sharen/ 192.168.0.0/255.255.255.0(rw,sync,no_subtree_check)(eventueel kan je ook rw ook vervangen door ro (read only))
Je kan ook enkel het IP invoeren van de mede8er als je niet wil dat de rest van het netwerk ook bij de share kan.

als laatste moet je de export actief maken op de nfs server.
exportfs -ra
Dan ga je naar je mede8er naar NFS sharing en voer je het IP adres van je lubuntu machine in en hetzelfde share path als je hebt aangegeven in /etc/exports

Ik adviseer je wel de lubuntu machine een vast IP te geven. OF vanuit je router een fixed dhcp lease te geven. In de mede8er kan je namelijk geen NFS share toevoegen op hostname. Zo voorkom je dat je steeds je share kwijt bent na een reboot van je lubuntu machine.

Mijn ervaring met de mede8er en sharen van linux machines dat NFS een stuk beter werkt dan Samba. Het is wel iets minder veilig, maar in een lokaal netwerk waar je alleen zelf gebruik van maakt is dat verder geen groot probleem. Mocht je een firewall hebben geinstalleerd op je lubuntu machine is het wel handig het IP van de mede8er toegang te geven, of de correcte nfs poorten te forwarden natuurlijk.

S6