Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bejaarde laptop met PCMCIA WiFi netwerk kaart  (gelezen 5340 keer)

KasperH

  • Gast
Bejaarde laptop met PCMCIA WiFi netwerk kaart
« Gepost op: 2006/11/12, 14:05:56 »
Hallo,

Ik kan niet ontdekken hoe ik in dit forum kan zoeken, dus open ik maar een verse thread.
Ik wil ubuntu (bij voorkeur mbv www.instalinux.com) op m'n bejaarde laptop instaleren. Echter deze heeft geen ingebouwde netwerk interface, maar moet via PCMCIA aan de "rest van de wereld" geknoopt worden. Op dit moment draait er nog Win98SE op, en tijdens het booten van Win98 gaat de power van de netwerk kaart pas aan. Omdat de netwerk kaart uit staat, kan ubuntu het natuurlijk niet vinden.

Heeft dit zelfde ervaren en hopelijk opgelost? zo ja hoe?


Bijvoorbaat dank voor het meedenken

Kasper

Gast

  • Gast
Bejaarde laptop met PCMCIA WiFi netwerk kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/13, 17:47:31 »
Jep, ik ken het probleem.

Ik heb een drietal poggingen ondernomen om de overstap te maken naar Linux, en alle drie de keren gestrand op die netwerkkaart.

poging #1, Red Hat wilde niet inbellen via de ingebouwde modem
poging #2, SuSe (dual boot installatie) ondersteunde mijn netwerkkaart niet.
poging #3, Linspire (dual boot installatie) ondersteunde mijn netwerkkaart niet

Maar, met poging 3 was in wijzer en beter onderlegt dan de vorige pogingen. Ik heb via MS-W98 de Linux-driver gevonden op het internet. Die heb ik gedownload. Toen heb ik vanuit Linspire de Windows-partitie gemount en de driver gekopieerd naar de Linux-partitie. Geweldig. Toen moest ik de driver uitpakken, blijkt de Linspire-distro na installatie het uitpakprogramma te verwijderen om ruimte te besparen.

Een groot probleem van veel distro's is dat ze zwaar leunen op het aanwezig zijn van een internetverbinding. Ja je kan alles toevoegen wat je wilt, alles voor je eigen gebruik optimaliseren... maar na zoeken en zoeken en zoeken kom je er achter dat de meeste distro's niet algemeen bekend maken welke netwerkkaarten ze ondersteunen.

Ik weet dat er een Linux-driver bestaat voor mijn huidige netwerkkaart. Maar of die meegeleverd wordt met deze distro is mij een raadsel. Ik probeer het, 'op hoop van zegen'.

Dus @Kasper:
Als ik jou was, zou ik via W98 proberen een Linux-versie van je PCMCIA-kaart driver te bemachtigen. Uit het feit dat de lampjes uit blijven, een veeg teken, leid ik af dat je kaart niet wordt ondersteunt door je distro.
Probeer vervolgens te googelen op 'howto {naam kaart} {naam distro}' en als dat niets opleverd google je 'howto PCMCIA linux {naam distro}'

Zo zou je er achter moeten kunnen komen hoe je na installatie van je Linux de driver (handmatig) toe kunt voegen. Als je dan ook nog weet hoe je vanuit Linux bestanden op de MS partitie kunt bereiken, ben je bijna thuis.

En dan maar hopen ;)