Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-nl schaaktoernooi  (gelezen 3360 keer)

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Gepost op: 2010/02/16, 12:13:23 »
Ter ontspanning lijkt me het leuk om eens een schaaktoernooi te organiseren voor Ubuntu-NL leden.
We kunnen hiervoor een schaakwebsite gebruiken. (misschien kan ik wel iets online zetten, ik ken een paar geschikte opensource scripts)

Het werkt zo:
- Wil je mee doen post dat dan in dit topic.
- We beginnen met een poule systeem (bijvoorbeeld 4 personen per poule) (indeling wordt door de wedstrijdleider gemaakt)
- Elke deelnemer speelt één keer tegen alle andere deelnemers in dezelfde poule. (je spreekt zelf per pm af wanneer het voor allebei uitkomt)
- Bij winst krijg je 3 punten, bij remise 1 punt, na elke wedstrijd moet je de uitkomst in dit topic posten.
- Na de poule fase gaan van alle poules twee deelnemers door
- De overgebleven deelnemers strijden tegen elkaar in knock-out systeem. (indeling wordt door de wedstrijdleider gemaakt)

Wie lijkt het leuk en zou mee willen doen? Je hoeft natuurlijk niet super goed te kunnen schaken, je kan ook meedoen voor het meedoen ;)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/17, 00:42:44 »
Een spelavond met een aantal Ubuntu'ers lijkt me best leuk. Ik ben alleen niet zo van het schaken. Een avondje kaarten, bijvoorbeeld Toepen (brabants spel, kort en gemakkelijk te leren), Harten Jagen of Rikken lijkt me wel leuk. Zijn er online mogelijkheden om dit met een groepje te doen?

Ook een avondje Ricochet Robots (als deze af is) lijkt me heel gezellig. Dan kan iedereen tegelijk meedoen/meedenken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/17, 16:22:59 »
Een spelavond met een aantal Ubuntu'ers lijkt me best leuk. Ik ben alleen niet zo van het schaken.....
Zo te zien is er ook niet zoveel interesse ;)
Jammer voor een leuk toernooitje moet je toch wel minstens 6 mensen hebben...

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/17, 17:17:40 »
Een spelavond met een aantal Ubuntu'ers lijkt me best leuk. Ik ben alleen niet zo van het schaken. Een avondje kaarten, bijvoorbeeld Toepen (brabants spel, kort en gemakkelijk te leren), Harten Jagen of Rikken lijkt me wel leuk. Zijn er online mogelijkheden om dit met een groepje te doen?

Ook een avondje Ricochet Robots (als deze af is) lijkt me heel gezellig. Dan kan iedereen tegelijk meedoen/meedenken.
Hartenjagen doen we tegenwoordig op school ook, maar ik denk dat het op internet toch iets minder gezellig is.

Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/17, 22:06:29 »
Hartenjagen doen we tegenwoordig op school ook, maar ik denk dat het op internet toch iets minder gezellig is.

Haha, wij ook.. in de pauze's. Ik sta vooraan, ik heb de meeste punten XD
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/17, 22:09:04 »
Hartenjagen doen we tegenwoordig op school ook, maar ik denk dat het op internet toch iets minder gezellig is.

Haha, wij ook.. in de pauze's. Ik sta vooraan, ik heb de meeste punten XD
Ik win ook nog wel eens. ;) Alleen is bij ons na de pauze het puntenaantal weer vergeten.

Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/17, 22:14:53 »
Ik speel alleen patience en mahjong,schaken heb ik vroeger wel gedaan maar ben ik totaal verleerd.
Kubuntu 20.04

Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/18, 19:57:40 »
ik heb dat ook nog gedaan heel heel lang geleden :) maar echt goed ben/was ik niet :-) mijn schaakcomputer wint altijd van mij :(

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/18, 20:14:17 »
same here,,,

een rocade lukt me nog wel als ik het me goed herinner maar ik ben ook maar een speler voor de leuk :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/18, 20:36:11 »
same here,,,

een rocade lukt me nog wel als ik het me goed herinner maar ik ben ook maar een speler voor de leuk :)

En dan heb je nog de lange of de korte rocade 8)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/18, 20:37:03 »
ja die langs links en langs rechts toch?

langzaam aan begint er iets te dagen, toch maar weer een een schaakspelletje installeren :)

Offline Bertel

  • Lid
Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/18, 21:21:54 »
Ja, laten we dat weer eens doen.  ;)
Hier liggen nog een paar prisma's uit de jaren zestig met titels als "schaak in drie zetten" etc.
Allemaal werkjes van de onvolprezen H.Bouwmeester.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/18, 21:37:05 door Bertel »


Wat is vrije software?

Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/18, 21:55:11 »
Ja, laten we dat weer eens doen.  ;)
Hier liggen nog een paar prisma's uit de jaren zestig met titels als "schaak in drie zetten" etc.
Allemaal werkjes van de onvolprezen H.Bouwmeester.
Mijn eerste vriend heeft me schaken geleerd,en hij heeft/had de boekjes. :(
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/18, 21:55:28 »
Ja, laten we dat weer eens doen.  ;)
Hier liggen nog een paar prisma's uit de jaren zestig met titels als "schaak in drie zetten" etc.
Allemaal werkjes van de onvolprezen H.Bouwmeester.
Ik heb er nog van de Heer Donner ( schaak grootmeester).
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Bertel

  • Lid
Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/18, 23:12:40 »
@delkubuntu
Nog eens gezocht en het eerste boekje is uit 1962 (prijs onbekend) , het laatste uit 1973 (fl 4,25).
Maar of die kennis nog van pas komt? (kun je dus op twee manieren lezen)  :D

@Wanda
Jan Hein Donner (bekende familie uit de politiek) heeft inderdaad meer succes gehad,
maar Bouwmeester had een pré: ondanks zijn hoogleraarschap een echte arbeiderskop.
Dus met zo'n boek kon ik wel thuis komen.



Wat is vrije software?

Offline Double12

  • Lid
Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/18, 23:17:52 »
Ik ben niet zo van het schaken en andere hele abstracte spellen waar je een paar beurten vooruit moet denken, ik houd meer van spellen met een leuk themaatje zoals Kolonisten van Catan. :)

Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/18, 23:20:27 »
@delkubuntu
Nog eens gezocht en het eerste boekje is uit 1962 (prijs onbekend) , het laatste uit 1973 (fl 4,25).
Maar of die kennis nog van pas komt? (kun je dus op twee manieren lezen)  :D

@Wanda
Jan Hein Donner (bekende familie uit de politiek) heeft inderdaad meer succes gehad,
maar Bouwmeester had een pré: ondanks zijn hoogleraarschap een echte arbeiderskop.
Dus met zo'n boek kon ik wel thuis komen.


Dat eerste boekje is nog voor mijn tijd  :o
Het was een complete cursus kan ik me herinneren,dacht van de avro,maar wel van bouwmeester.
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/18, 23:56:00 »
@delkubuntu
Nog eens gezocht en het eerste boekje is uit 1962 (prijs onbekend) , het laatste uit 1973 (fl 4,25).
Maar of die kennis nog van pas komt? (kun je dus op twee manieren lezen)  :D

@Wanda
Jan Hein Donner (bekende familie uit de politiek) heeft inderdaad meer succes gehad,
maar Bouwmeester had een pré: ondanks zijn hoogleraarschap een echte arbeiderskop.
Dus met zo'n boek kon ik wel thuis komen.


Als U naar de install party komt zal ik het boek meenemen kunt u houden.
Geen één van mijn zonen speelt schaak dus als ik hops ga gooien die het toch weg.
Ik heb het van mijn vader geerft die heeft zes keer tegen Donner gespeeld in ijmuiden.
Vier keer verloren en twee remise.
Van hem heb ik de liefde voor schaken  geleerd.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/18, 23:58:38 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Bertel

  • Lid
Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/19, 00:02:34 »
Probeer zowiezo die datum te reserveren (moeilijk, moeilijk), wil al die bekende "namen" wel eens
"van gezicht" zien. En hops gaan we allen nog lang niet, toch !!!  :D

(Twee keer remise  :o  :o  tegen Donner).
« Laatst bewerkt op: 2010/02/19, 00:07:08 door Bertel »


Wat is vrije software?

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/19, 08:46:28 »
Probeer zowiezo die datum te reserveren (moeilijk, moeilijk), wil al die bekende "namen" wel eens
"van gezicht" zien. En hops gaan we allen nog lang niet, toch !!!  :D

(Twee keer remise  :o  :o  tegen Donner).
Was het maar zo..

@Tom, dan was je vader toch wel erg goed. :)

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Ubuntu-nl schaaktoernooi
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/19, 10:37:39 »
ik heb dat ook nog gedaan heel heel lang geleden :) maar echt goed ben/was ik niet :-) mijn schaakcomputer wint altijd van mij :(
Je moet ook niet gelijk op het hoogste niveau gaan spelen ;)

Ik heb zelf deze schaakcomputer: http://www.saitek.com/uk/prod/maestro.htm
Deze heeft eerst 60 fun levels (dan maakt de schaakcomputer nog weleens een fout)
Bij level 1 maakt hij heel veel fouten, en bij level 60 maar heel weinig.
level 60 win ik eigenlijk altijd (misschien alleen niet als ik niet helemaal nuchter ben).
Daarna komen nog 40 serieuze levels.
Bij level 61 neem de computer bij elke zet 1 seconde de tijd om de beste zet te vinden. Deze win ik ook nog meestal wel.
Maar de levels daarboven worden serieus moelijk, moet ik echt goed helder en scherp zijn om te winnen...

Ik heb ook chessmaster op m'n smartphone. Daar zit ook een quizmodus op (bijvoorbeeld: vind de vork, voorkom mat de volgende zet, mat in 2....) das ook wel eens leuk om te doen...
Maar schaken zelf doe ik liever op de schaakcomputer. Deze is veel sneller en komt binnen veel kortere tijd met veel betere zetten.

Een site als helena-schaken.nl vind ik ook erg leuk (speel daar alleen sinds maanden niet meer).
Je speelt dan gewoon een heleboel potjes tegelijk (kan zelf bepalen hoeveel en met wie).
Als je dan inlog op die site zie je een overzicht met de lopende spellen en bij welke spellen je aan de beurt ben.
Je doe dan je zet en daarna is het wachten tot de ander weer online komt en zijn zet doet.
Voordeel vind ik dat je dus goed na kan denken over je zetten en je dit goed even tussendoor kan doen, af en toe even 5 minuutjes inloggen en je zetten doen...

Ik ben niet zo van het schaken en andere hele abstracte spellen waar je een paar beurten vooruit moet denken, ik houd meer van spellen met een leuk themaatje zoals Kolonisten van Catan. :)
Schaken is het leukste spel wat er is! tactisch, strategisch.....en geen gelukselement...
Ik kan niet tegen spellen met dobbelstenen, daar heb je geen controle over ;)