Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: draadloos internet valt uit  (gelezen 6896 keer)

Offline gieterke

  • Lid
draadloos internet valt uit
« Gepost op: 2010/02/16, 11:10:24 »
Hallo,

Mijn draadloos internet valt uit. Een 15tal seconden daarna heb ik wel gewoon terug internet. Dit is al een tijdje aan de gang maar vandaag gaat het er echt over. Ook valt dit voor op mijn twee pc's waar ubuntu op staat. Eerst modem gereset, vond mijn pc dat internet niet, nog maar eens gereset, lukte nog niet en uiteindelijk na modem op en af zetten lukte het wel. Het rare vond ik dat de beveiliging gewoon was blijven staan ook na de reset. Weet iemand misschien wat hier aan de hand is?

groetjes,
Dieter

EDIT: Wat mij nu opvalt is dat de ene pc dit harder heeft dan de andere. Bij mijn vaste pc die gewoon draait op ubuntu 9.04 is het harder dan mijn laptop waar het 1 en ander mis aan is en draait op een live cd van ubuntu 9.04.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/16, 14:54:59 door gieterke »

Re: draadloos internet valt uit
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/16, 22:01:19 »
Is jouw router bereikbaar via het adres in de browser  192.168.1.1 ??? Heb je algescanned op andere 'nieuwe' wifi netwerken die jouw netwerk kunnen storen??? Heb je in de router al een ander kanaal bijvoorbeeld 1 of 11 geprobeerd?
motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Offline gieterke

  • Lid
Re: draadloos internet valt uit
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/16, 22:09:12 »
Mijn router is inderdaad berijkbaar op het adres http://192.168.1.1 Hoe doe je dat zo scannen of andere wifi netwerken mijn netwerk storen? Voor de moment is mijn verbinding beter maar als het zich nog eens voordoet ga ik dat ander kanaal eens proberen.

Re: draadloos internet valt uit
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/16, 22:28:38 »
Kanalen en onderlinge compatibiliteit, welk kanaal kan je het beste kiezen? kanaal 1,6 of 11.

802.11b en 802.11g verdelen het wifi-spectrum in 14 overlappende kanalen waarvan het centrum van elk kanaal 5 megahertz van elkaar ligt. Het is een bekende misvatting dat de kanalen 1, 6 en 11 elkaar niet zouden overlappen en dat ze dus gebruikt zouden kunnen worden om drie aparte verbindingen tegelijk te vormen, die elkaar niet storen. Dat is te eenvoudig gesteld. De 802.11b en 802.11g standaarden specificeren niet de breedte (in megahertz) maar wel de centrum-frequentie en een spectrum masker (spectral mask) voor elk kanaal. Het spectrum masker van 802.11b schrijft voor dat het signaal ten minste 30 dB verzwakt moet zijn tegenover de piek energie op ± 11 MHz van de centrum-frequentie en ten minste 50 dB bij ± 22 MHz van de centrumfrequentie.

Omdat het spectrum masker enkel het vermogen specificeert tot 22 MHz vanaf de centrumfrequentie, gaan sommigen er onterecht van uit dat het vermogen van het kanaal niet verder uitgezonden wordt dan binnen deze 22 MHz. In werkelijkheid is dat wel zo. Indien men een sterke zender gebruikt kan het signaal voorbij de ±22 MHz zelfs nog behoorlijk sterk zijn. Daarom is het niet correct te stellen dat kanalen 1, 6 en 11 niet overlappen. Het is beter te stellen dat kanalen 1,6 en 11 voldoende van elkaar gescheiden zouden moeten zijn om zo weinig mogelijk interferentie te veroorzaken met een ander kanaal. Maar dit is dus niet altijd waar: een krachtige zender op kanaal 1 kan een zwakke zender op kanaal 6 overstemmen. Bij laboratoriumtests is zelfs aangetoond dat kanaal 1 en kanaal 11 elkaar lichtjes kunnen storen.

Toch verdient de 1-6-11 regel sterke aanbeveling. Indien zenders dichter bij elkaar gezet worden dan 1-6-11 (bijvoorbeeld 1,4,7 en 10) dan zal de frequentie-overlap waarschijnlijk onaanvaardbare degradatie in de signaalkwaliteit en doorvoersnelheid veroorzaken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#Kanalen_en_onderlinge_compatibiliteit

Nog iets wat ik wil zeggen, zorg dat al je wifi dongles en het wifi accespoint allemaal op hetzelfde netwerk type draaien. Gebruik dus geen A,B,G netwerk of een N netwerk door elkaar. Het is bijvoorbeeld beter dat al je computers op 11Megabit draaien, dan om 1tje op 54Megabit te draaien en de andere op 11Megabit.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/16, 22:32:02 door Geert Jalink »
motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Offline SVW

  • Lid
Re: draadloos internet valt uit
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/17, 00:37:01 »
Ik heb eenzelfde soort probleem. Sins half december heb ik draadloos netwerk en ik heb vaak met haperingen te maken. Eerst vermoedde ik dat het te maken had met malware aanwezig op de windows-computers van enkele huisgenoten maar ook na een grondige schoonmaak blijft het probleem voortbestaan.
Wat ik vaak heb is dat internet het prima doet en er wordt weergegeven dat ik een goede signaalsterkte heb. Meestal 3 van de 4 balkjes. Dan opeens heb ik dat internet trager wordt; webcambeeld in skype wordt pixelachtiger, browser laadt minder snel. De laatste fase is vaak dat ik geen internet meer heb. In de browser krijg ik bij de status "Server www.voorbeeld.nl opzoeken" en programma's zoals Skype en Pidgin hebben geen verbinding meer. Bij Pidgin krijg ik de melding dat de Ping verlopen is. Vaak moet ik dan weer opnieuw verbinding maken met het netwerk en dan werkt het weer voor onbepaalde tijd. Aparte is dat ik wel altijd een goede signaalsterkte heb.

Wat zou de oorzaak van dit euvel kunnen zijn? En is het misschien gelijk aan wat de starter van dit topic ondervindt?

Offline gieterke

  • Lid
Re: draadloos internet valt uit
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/18, 16:33:49 »
@SVW: Heb je al naar dat van die kanalen gekeken? Dit is inderdaad de oplossing bij mij. Daarnet was mijn internet opeens weer heel vervelend. Heb het kanaal veranderd van 6 naar 11 en ineens loopt mijn internet als een trein.

@Geert Jalink: Bedankt voor de hulp.

Offline SVW

  • Lid
Re: draadloos internet valt uit
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/18, 16:47:31 »
Daar heb ik al naar gekeken en ook al veranderd maar het heeft geen blijvend resultaat gehad.

Re: draadloos internet valt uit
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/27, 22:15:03 »
Bij wifi a/b/g zijn alle kanalen 1 tot en met 13 overlappende kanalen, je hebt kans op de minste overspaak op kanaal 1 en kanaal 11 omdat kanaal 12 en 13 meestal niet gebruikt worden. Ik weet niet of kanaal 12 en 13 nu standaard in Nederland zijn toegestaan, maar als je kanaal 13 gebruikt door bijvoorbeeld als land Spanje te kiezen waar kanaal 12 en 13 wel worden gebruikt zou je nog minder overspaak kunnen hebben. Wel moet je dan handmatig het land instellen bij de wifi kaart want standaard zal hij de in Nederland toegestane kanalen gebruiken (1 t/m 11 voor Nederland, 1 t/m 13 voor Spanje)

Als je je wifi kaart in promiscues luister mode zet zal je op kanaal 3 ook de overspaak van kanaal 1,2,4 en 5 kunnen horen. Vandaar dat airmon-ng bij promiscues luister mode ook andere kanalen meepakt als je je wifi kaart in monitor mode hebt gezet bijvoorbeeld op kanaal 3.

Het 2,4ghz spectrum is zo smal ingedeelt dat alle kanalen elkaar als het ware 'storen' want ze zijn overlappend.

802.11b en 802.11g gebruiken de vrije (geen licentie nodig) 2.4 gigahertz band. De 802.11a standaard gebruikt de 5 Ghz-band. Omdat er voor de 2.4Ghz band bijna geen regelgeving bestaat kan 802.11b en 802.11g-apparatuur soms storingen (Interferentie) ondervinden van apparaten die dezelfde band gebruiken, zoals o.a. magnetrons en draadloze telefoons.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

nog meer van wikipedia

Kanalen en onderlinge compatibiliteit

802.11b en 802.11g verdelen het wifi-spectrum in 14 overlappende kanalen waarvan het centrum van elk kanaal 5 megahertz van elkaar ligt. Het is een bekende misvatting dat de kanalen 1, 6 en 11 elkaar niet zouden overlappen en dat ze dus gebruikt zouden kunnen worden om drie aparte verbindingen tegelijk te vormen, die elkaar niet storen. Dat is te eenvoudig gesteld. De 802.11b en 802.11g standaarden specificeren niet de breedte (in megahertz) maar wel de centrum-frequentie en een spectrum masker (spectral mask) voor elk kanaal. Het spectrum masker van 802.11b schrijft voor dat het signaal ten minste 30 dB verzwakt moet zijn tegenover de piek energie op ± 11 MHz van de centrum-frequentie en ten minste 50 dB bij ± 22 MHz van de centrumfrequentie.

Samengevat, als je apparatuur het toelaat, dat wil zeggen je router en de wifikaart in de computer zelf zet het land dan handmatig op Spanje, dan krijg je de kanalen 12 en 13 erbij, die worden heel weinig gebruikt want eigenlijk zijn kanalen 12 en 13 in Nederland niet standaard in gebruik.

Dit is ook een reden waarom het zo belangrijk is dat de wifikaart weet op welk land hij moet worden ingesteld.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/27, 22:23:52 door Geert Jalink »
motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Offline jp

  • Lid
Re: draadloos internet valt uit
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/07, 12:46:15 »
De kanalen 12 en 13 mag je gewoon gebruiken in Nederland bijna niemand doe dit echter.

Sommige routers staan op auto dan wordt het kanaal automatisch gekozen, als de router van kanaal verandert heb je even geen internet, je kunt het best een vast kanaal kiezen.

Ik gebruik dit programma http://www.metageek.net/products/inssider  om een vrij kanaal te zoeken. Voor Ubuntu kun je Wifi Radar gebruiken maar daar heb ik geen ervaring mee.

« Laatst bewerkt op: 2010/03/07, 13:31:19 door jp »