Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verificatie Linuxmint 21.2 lukt mij niet (opgelost)  (gelezen 1106 keer)

Offline bwman

  • Lid
verificatie Linuxmint 21.2 lukt mij niet (opgelost)
« Gepost op: 2023/09/17, 17:32:24 »
daar ik een verse instalatie van mint wil doen door allerhande fouten in het systeem heb ik verse mint iso opgehaald< Ik volg de stappen om te verifieren maar krijg steeds foutmelding dat iso niet is geverifieerdm deze wil dus niet via usb instaleren wat doe ik verkeerd
« Laatst bewerkt op: 2023/09/19, 11:04:59 door bwman »
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline bwman

  • Lid
Re: verificatie Linuxmint 21.2 lukt mij niet
« Reactie #1 Gepost op: 2023/09/17, 17:51:54 »
het rare ism als ik verificatie uitvoer via opstartbaar usb staafje uitvoer geeft deze aan dat dit overeenkomt  met de sum
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Re: verificatie Linuxmint 21.2 lukt mij niet
« Reactie #2 Gepost op: 2023/09/17, 18:14:35 »
Met welk programma heb je die verificatie uitgevoerd ?

Het verifiëren van de controlesom met de terminal is eenvoudig op Linux, maar lang niet zo handig.
Op de meeste moderne Linux-distributies worden SHA265-hashes gebruikt. Sommigen gebruiken echter MD5-sommen.

Twee manieren om die verifiëring uit te voeren worden hierna beschreven.

Ga als volgt te werk om een ​​SHA265-controlesom te verifiëren;

*** Open een terminalvenster op het Linux-bureaublad. Verplaats vervolgens de terminalsessie naar waar het ISO-bestand zich bevindt. In dit voorbeeld staat het in de map "Downloads".

cd ~/Downloads
1) - Voer de opdracht sha256sum uit op het gedownloade ISO-bestand. Als de uitvoer overeenkomt met de controlesom op de website, is deze schoon en is er niet mee geknoeid. Als dit niet het geval is, is het beschadigd en moet u het niet gebruiken.

sha256sum <naamiso-bestand>.iso
2) - Gebruik het commando md5sum om een ​​MD5-controlesom te controleren.

md5sum <naam iso-bestand>.iso
Net als de SHA256-som, als de uitvoer niet overeenkomt met de checksum-code op de website, heb je een beschadigd ISO-bestand en moet je het niet gebruiken. Als ze overeenkomen, is alles veilig te gebruiken!

Succes.
« Laatst bewerkt op: 2023/09/17, 18:16:10 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline loti

  • Lid
Re: verificatie Linuxmint 21.2 lukt mij niet
« Reactie #3 Gepost op: 2023/09/17, 19:18:51 »
Probeer het eens met het programma "gtkhash", kan je o.a installeren met synaptic.

Offline bwman

  • Lid
Re: verificatie Linuxmint 21.2 lukt mij niet (opgelost)
« Reactie #4 Gepost op: 2023/09/19, 11:04:04 »
thx voor de hulp probleem opgelost. Probleem zat niet enkel bij de goedkeuring maar ook bij de pc. Blijkbaar is in de bios de Uefi weer ingeschakeld geweest en kon er niet via usb of dvd geinstalleerd worden. elke keer kreeg ik een melding dat ik geen geverifieerd programma op de usb stond waardoor ik ervanuitging dat het aan de verificatie lag, Alles is nu opgelost en 12.2 draait nu vlot op de pc, Thx voor het meedenken en een communicatie stoornis in mijn gedachtengang.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline bwman

  • Lid
Re: verificatie Linuxmint 21.2 lukt mij niet (opgelost)
« Reactie #5 Gepost op: 2023/09/19, 11:04:29 »
daar ik een verse instalatie van mint wil doen door allerhande fouten in het systeem heb ik verse mint iso opgehaald< Ik volg de stappen om te verifieren maar krijg steeds foutmelding dat iso niet is geverifieerdm deze wil dus niet via usb instaleren wat doe ik verkeerd
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast