Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeemadministratie en Synaptics?  (gelezen 2171 keer)

Systeemadministratie en Synaptics?
« Gepost op: 2007/04/21, 15:09:27 »
Ik heb pas windows2000 vervangen voor Xubuntu. Ik heb Synaptics flink laten werken, programmas geïnstalleerd, en later weer weggehaald, tot ik het programma heb dat voldoet aan mijn eisen. Nu dacht ik, Synaptic houdt mooi allemaal bij wat ik heb geïnstalleerd, en als ik het niet meer nodig heb wordt het mooi weer opgeruimd. Maar volgens mij houdt synaptics niet bij welke pakketten naast het gewenste pakket worden geïnstalleerd omdat het gewenste pakket er van afhankelijk is. Volgens mij blijven er dan een hoop pakketten op je computer staan als Synaptics die extra geïnstalleerde pakketten die je eigenlijk niet gebruikt laat staan. Aangezien ik niet zo´n grote harde schijf heb, ben ik daar niet zo blij mee.

Is er een handige manier om in Synaptics alle pakketten die je gaat installeren een kenmerk te geven, zodat je ze later gemakkelijk allemaal tegelijk kan weghalen, ook de pakketten die extra geïnstalleerd worden?

Of gebeurt dat soms al, en zie ik iets helemaal over het hoofd (waar ik erg veel talent voor heb)?

Of moet ik het blijven doen zoals ik nu maar doe, zelf administreren, alle pakketten selecteren in de installatiewindow, copy en paste in de notes applicatie.. waar helaas de plek waar je moet klikken om een eerdere note te voorschijn te halen vlak naast het knopje zit waarmee je dezelfde note kan wissen... ik heb al een paar keer misgeklikt, sja.. snelle muix is handig als je door die verschillende workspaces heen wilt zoeven.

Gezeur? Och, als het leven makkelijker kan is dat nuttig toch?

Bedankt voor het lezen,
groet,
Thomas.

Nizzle

  • Gast
Systeemadministratie en Synaptics?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/21, 15:22:23 »
was volgens mij wel een functie voor.. weet alleen niet meer welke het was..

sudo apt-get autoremove
zoiets geloof ik..

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Systeemadministratie en Synaptics?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/21, 15:40:09 »
Dat is het inderdaad.
Wel even goed opletten wat hij allemaal weg wil halen.
In Edgy wilde hij volgens mij met hetzelfde commando ook de codecs weghalen, en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Systeemadministratie en Synaptics?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/21, 16:14:40 »
Perfect,
als ik mijn weg in R niet kan vinden, nou, dat is dan een mooie om het commando mee te testen! (statistisch pakket)
Bedankt!


(PS. als ik man apt-get bekijk staat volgens mij autoremove er niet als optie bij. Misschien is de man file nog niet aangepast aan deze functionaliteit.)

Guus

  • Gast
Systeemadministratie en Synaptics?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/21, 16:49:55 »
in de terminal:

sudo aptitude remove verwijdert ook alle software die meegeinstalleerd is (mits het niet door andere programma's wordt gebruikt)

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Systeemadministratie en Synaptics?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/21, 17:01:38 »
Er is ook een programma orphan, die verweesde pakketten kan verwijderen.
Let echter goed op, je kunt hiermee simpel de verkeerde pakketten verwijderen ;)
Er is ook een Gnome versie van, zoek in synaptic maar eens op orphan
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Systeemadministratie en Synaptics?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/21, 17:10:41 »
deborphan heet het geloof ik :)
Je hebt ook nog gtkorphan

Systeemadministratie en Synaptics?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/21, 22:19:51 »
Ik heb gtkorphan geprobeerd, handig, ik heb er een aantal packages uitgeknikkerd.. Waaronder een of ander Goffice pakket. Nu maar hopen dat dat niet van open office was of zo..

Offline siegi

  • Lid
Systeemadministratie en Synaptics?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/21, 23:34:07 »
Sinds edgy beschikken we over de autoremove optie. Dit is volgens mij een enorme vooruitgang geweest.  
Maar er zijn trouwens nog dingen die blijven staan als je pakketen installeert dan download hij het pakket naar /var/cache/apt/archives en dan installeerd hij het.  Maar het pakket blijft ook daar staan.  Je krijgt het weg met sudo apt-get auto-clean (Als er meerdere versies van een bepaald pakket zijn gedownload behoud hij dacht ik alleen de laatste nieuwe)
en sudo apt-get clean (maakt hij heel /var/cache/apt/archives leeg)
Kan iemand  mij dit bevestiggen of tegenspreken want ben niet helemaal zeker.

Systeemadministratie en Synaptics?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/22, 00:09:12 »
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
Instellingen - voorkeuren - bestanden
- opgehaalde pakketten verwijderen na installatie
- gebufferde pakketbestanden verwijderen

Bovenstaande heb ik uit een andere post gekopieerd, het scheelde me zo een paar honderd Mb.
Gebufferde pakketbestanden verwijderen komt denk ik neer op hetzelfde als apt-get clean.
Groet,
Thomas.

Offline panzervos

  • Lid
Systeemadministratie en Synaptics?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/08, 23:46:52 »
Hiervoor gebruik ik op mijn oude pc af en toe deze "tutorial":
Cleaning up a Ubuntu GNU/Linux system  -- Ubuntu Geek.
Gedeeltelijk staat er hetzelfde in dan wat hierboven al staat.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Systeemadministratie en Synaptics?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/08, 23:51:48 »
Citaat van: tommie74
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
Instellingen - voorkeuren - bestanden
- opgehaalde pakketten verwijderen na installatie
- gebufferde pakketbestanden verwijderen

Bovenstaande heb ik uit een andere post gekopieerd, het scheelde me zo een paar honderd Mb.
Gebufferde pakketbestanden verwijderen komt denk ik neer op hetzelfde als apt-get clean.
Groet,
Thomas.
Dit is het enige wat ik zelf doe. Meer is ook echt niet nodig, hoor. Ubuntu is geen opgepompte Windows die steeds verder uitdijt.

Verdere schoonmaakwerkzaamheden dan deze, doen vaak meer kwaad dan goed. Ik raad het af.