Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: harde schijf partitioneren  (gelezen 1449 keer)

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
harde schijf partitioneren
« Gepost op: 2008/09/10, 10:32:40 »
Ik heb gisteren pas gemerkt dat door het vele installeren en verwijderen van windows, Open Suse en Ubuntu mijn harde schijf heel chaotisch gepartitioneerd is. Ik heb dat steeds aan het installatieprogramma zelf overgelaten.

Vraag is: kan ik nu de partities samensmelten en anders organiseren zonder data te verliezen. nu is een partitie van 136 gig niet gemount en staat in mijn Home folder maar 8 gig vrij, wat allemaal redelijk zinloos is.

Iemand een tip om dit op handige en veilige manier te doen.
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Mightya

  • Gast
harde schijf partitioneren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/10, 10:38:27 »
Citaat van: putor
Ik heb gisteren pas gemerkt dat door het vele installeren en verwijderen van windows, Open Suse en Ubuntu mijn harde schijf heel chaotisch gepartitioneerd is. Ik heb dat steeds aan het installatieprogramma zelf overgelaten.

Vraag is: kan ik nu de partities samensmelten en anders organiseren zonder data te verliezen. nu is een partitie van 136 gig niet gemount en staat in mijn Home folder maar 8 gig vrij, wat allemaal redelijk zinloos is.

Iemand een tip om dit op handige en veilige manier te doen.
Start de live cd en gebruik Gparted.
Je kunt dan resize en verwijderen van partities heel makkelijk doen.
Pas wel op dit kan veel tijd in beslag nemen, dus zorg voor een volle accu / netstroom en geduld.

Groetjes Mightya

Offline vanadium

  • Lid
harde schijf partitioneren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/10, 11:20:24 »
Voor zover je enkel partities wist, vergroot of verkleint gaat het zeer snel en zit je tamelijk veilig. Van zodra je een partitie wil verschuiven, start je een zeer langdurig proces op, en ik vang op dat dat nogal eens vastloopt. Dat raad ik af: je moet proberen er het beste van te maken zonder verplaatsen. Anders ben je beter af de schijf volledig te wissen en vanaf nul te herinstalleren. Een backup van je gegevens moet je in elk geval hebben voor je aan zoiets begint.

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
harde schijf partitioneren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/10, 11:25:31 »
dus als ik eerst van alle partities op mijn schijf terug een grote maak en dat dan weer verdeel, zou ik weinig risico hebben op verlies van data?
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Mightya

  • Gast
harde schijf partitioneren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/10, 12:18:31 »
Citaat van: putor
dus als ik eerst van alle partities op mijn schijf terug een grote maak en dat dan weer verdeel, zou ik weinig risico hebben op verlies van data?
Weinig risico op verlies van data doe je door een backup te maken en dan aan de gang te gaan zoals vanadium vermeld.

Groetjes mightya

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
harde schijf partitioneren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/10, 12:23:42 »
Citaat van: vanadium
ben je beter af de schijf volledig te wissen en vanaf nul te herinstalleren. Een backup van je gegevens moet je in elk geval hebben voor je aan zoiets begint.
+1

Lees ook dit eens:
http://computertip.googlepages.com/partitioneren