Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Remove Orphaned ?  (gelezen 2406 keer)

Remove Orphaned ?
« Gepost op: 2019/12/07, 13:21:25 »
Vraagje uit nieuwsgierigheid. Geen probleem, of in elk geval niet direct in mijn geval.

Heel soms, na een programmacrash of zo, start de pc op met de terminal melding met een aantal regels "Remove Orphaned ... bla bla".
Maar ik begrijp het niet helemaal. Blijkbaar wordt er niets "removed" want die regels blijven dan elke keer voorbij komen.
Ik haal ze in dat geval dan ook zelf weg met het bekende opruimcommando.

Wat is dit? Waarom is dit? Wat als ik ze zou laten staan? (trager systeem dan?)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/07, 13:30:33 »
Vraagje uit nieuwsgierigheid. Geen probleem, of in elk geval niet direct in mijn geval.

Heel soms, na een programmacrash of zo, start de pc op met de terminal melding met een aantal regels "Remove Orphaned ... bla bla".
Maar ik begrijp het niet helemaal. Blijkbaar wordt er niets "removed" want die regels blijven dan elke keer voorbij komen.
Ik haal ze in dat geval dan ook zelf weg met het bekende opruimcommando.

Wat is dit? Waarom is dit? Wat als ik ze zou laten staan? (trager systeem dan?)

https://linoxide.com/linux-how-to/remove-orphaned-packages-ubuntu/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/07, 13:37:58 »
Ik denk dat dat processen zijn die in het RAM geheugen zitten en 'als zonder moedercontact van de eigenaar' een voor een moeten verwijderd worden uit de RAM.

Als dat het enige 'geheugen' is met een fatale crash of harde reset van je systeem.

Orphan is wees dus ik vermoed actieve processen in het RAM die moeten verwijderd worden , tenzij je graag gaat swappen als de emmer overloopt. Vandaar dat de swappiness - tweak totaal niet meer nodig is; in je schijfbeheer zie je ook geen swappartitie meer; volgens mij gaan ze nu voluit via het RAM. Logische beslissing ook : het bespaart een discruimte tegelijk. En op mijn 30 Gb bootschijfje vind ik het een opluchting.

Toch moet ik mijn technische handleiding al bijstellen dat een minimum SSD voor boot en software toch 60 Gb moet zijn ipv mijn gokje 30 Gb (ik heb na 2x upgraden bv nu met 19.10 nog 8,2 Gb over ........ dat is niet bijster veel) .

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/07, 14:37:36 »
Vandaar dat de swappiness - tweak totaal niet meer nodig is; in je schijfbeheer zie je ook geen swappartitie meer; volgens mij gaan ze nu voluit via het RAM. Logische beslissing ook : het bespaart een discruimte tegelijk.

Swappen gaat nog steeds gewoon op de harde schijf. Niet meer als aparte partitie, maar als bestand op de rootpartitie. Daarom is bijstellen van de swapneiging (swappiness) nog steeds even nuttig.

Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/12/07, 15:26:24 »
Bedoel je dat dit dat bekende SWAP probleem is Pjotr?
Ik zal het nakijken voor de zekerheid, maar als het goed is heb ik jouw instructies trouw opgevolgd en is op die pc de swap al aangepast. Dan zou het niet daardoor moeten kunnen zijn??
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/12/07, 19:07:59 »
Als je spreekt over een "crash" dan vermoed ik dat de melding kan komen van fsck, de partitiecontrole. Een crash betekent dat het systeem abrupt afgesloten wordt. Open bestanden worden niet correct afgesloten. Bestanden die nog in de buffer aanwezig waren, worden niet meer uitgeschreven naar de harde schijf en correct gesloten. Het bestandssysteem is daardoor niet meer up to date en niet meer coherent.

Die "orphans" zijn dan waarschijnlijk plaatsen op je schijf die nog gereserveerd zijn, maar niet meer gelinkt zijn aan een bestand in een folder. Het schijfcontroleprogramma fsck zal die verkeerdelijk gereserveerde blokken terug vrijgeven, zodat ze terug beschikbaar komen om data op te slaan.

Een andere mogelijke inconsistentie is dat een foldernaam niet meer naar feitelijke data verwijst, of dat de bestandslengte, gerapporteerd voor een bestand, niet meer overeenkomt met de feitelijke lengte van het bestand op de schijf, enz.

Nu en dan eens een schijfcontrole is essentieel om er zeker van te zijn dat de bestandshuishouding up to date en consistent is.  Kleine problemen die niet opgelost worden, kunnen leiden tot grotere problemen en toenemende corruptie van bestanden op de schijf.

Bestandscontrole gebeurt in Linux automatisch tijdens de opstart voor wat de via fstab aangekoppelde partities betreft. Externe volumes worden echter nooit gecontroleerd. Vandaar ook mij  advies, om verwijderbare schijven nu en dan eens zelf te controleren.

Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/12/07, 19:17:32 »
Ok. Ook een duidelijk verhaal. Overigens gebeurd het niet vaak hoor.

Je spreekt van verwijderbare schijven, maar daar is geen geval van als dit soort voorvallen plaatst vindenn.
Vaak is er ook géén sprake van nog openstaande programma's of bestanden, of in elk geval niet 'mijn' proggies of bestanden.
De Ophaned bestanden zouden zich dan op mijn vaste HDD moeten bevinden? Of zoals Pjotr zegt ergens in de opstart? Grub?

Het vind plaats als bijvoorbeeld een programma blijft hangen of crashed (bv door overbelasting), waardoor Ubuntu niet lekker afsluit of zo, en dan na herstart.
Soms omdat daardoor de uitknop gebruikt moet worden om de pc af te zetten, maar dit lang niet elke keer dus ik zoek de oorzaak meer in het 'crashen'.

Maar ook mijn vraag: Remove orphaned, maar er wordt blijkbaar niets ge-removed want die regels blijven daarna staan totdat ik ze verwijder met --sudo apt-get autoclean && sudo apt-get autoremove--.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/07, 19:19:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline ajjp

  • Lid
Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/12/07, 21:43:00 »
Citaat
Maar ook mijn vraag: Remove orphaned, maar er wordt blijkbaar niets ge-removed want die regels blijven daarna staan totdat ik ze verwijder met --sudo apt-get autoclean && sudo apt-get autoremove--.
Dat is dus geheel in lijn met de Linux-filosofie, te weten de gebruiker is en blijft de baas: er gebeurt niets tenzij de gebruiker opdracht geeft.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/12/08, 10:08:51 »
Wat jij met je vaste harde schijf voorhebt, kan ook op een verwijderbare schijf gebeuren. Advies voor verwijderbare schijven was voor de meelezer.

Met "Remove orphaned" worden ofwel de "lost clusters" bedoeld maar mogelijk gaat het ook over ongeldige inodes of bestandsnamen, die na controle verwijderd worden. Zo goed ken ik de detail ook niet  =D Heeft alvast niets met APT te maken.

Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #9 Gepost op: 2019/12/08, 12:55:21 »
Ok. Dus mijn handelswijze is de juiste, en dat laat dan geen sporen achter?

@Pjotr.
Swap staat op 60 zie ik. Dus blijkbaar nog niet aangepast.
Nu ben ik je instructies aan het opvolgen, maar "xed: opdracht niet gevonden".
De opdracht werkt ook niet met "leafpad //etc/sysctl.conf". Dat opent wel sysctl.conf maar dan kan ik hem niet overschrijvend opslaan.

(ik mis je ubuntu uitleg regelmatig makker)
« Laatst bewerkt op: 2019/12/08, 12:59:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #10 Gepost op: 2019/12/08, 13:04:45 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #11 Gepost op: 2019/12/08, 13:21:59 »
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden;



Klikbaar plaatje ----

Hier zie je duidelijk waar de swap zich bevindt . 1,5 Gb ruimte in RAM is voorbestemd voor swap op een totaal van 4 Gb, wat een intelligente keuze is en 'gevaarlijke' ingrepen overbodig maakt . Het wurgen van de swap middels vmswappiness=0 is geen goede ingreep meer sinds de lancering van kernel 5.0.0XXX die met wenkbrauwen omhoog ontvangen werd in Ubuntu, die daarmee ook afweek van de LTS-filosofie ..... Maar de kernel 'weet' dat het een SSD is of een stokoude mechanische schijf (die nu de kaap van goedkoopst heeft verloren van de SSD als bootschijf én natuurlijk CLOUD ) . Maar 'swapping' is soms gewoon nodig voor een besturingssysteem dat langzaam aan héél volwassen begint te worden. Maar development gaat verder .....

Daarom is die ingreep vm.swappiness=0 voor SSD's overbodig geworden: men swapt nu in het RAM (een freeze in je desktop kan gebeuren natuurlijk als RAM vol zit en er een super swap gebeurt)

Je SSD maakt geen deel meer uit van 'swap' dus : blijf er vanaf nu met je fikken af ! lol
« Laatst bewerkt op: 2019/12/08, 13:58:59 door Joshua Orbit »

nahjo

  • Gast
Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #12 Gepost op: 2019/12/08, 13:49:48 »
Hier zie je duidelijk waar de swap zich bevindt . 1,5 Gb ruimte is RAM is voorbestemd voor swap op een totaal van 4 Gb
Eh 1,5 Gb RAM is gereserveerd om als SWAP te gebruiken wanneer de resterende 2,5 Gb (4 - 1,5 = 2,5) onvoldoende zou zijn? Dat lijkt mij nou niet de allerbeste oplossing :)
Heb je niet gewoon een swapfile van 1,5 Gb (zie /etc/default/grub /etc/fstab) ?
« Laatst bewerkt op: 2019/12/08, 14:06:09 door nahjo »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #13 Gepost op: 2019/12/08, 14:18:05 »
Citaat van: Partyrabbit
Ok. Dus mijn handelswijze is de juiste, en dat laat dan geen sporen achter?
@Partyrabbit, ik weet niet wat je handeslwijze is in deze. Als je je "autoclean" en "autoremove" opdrachten bedoelt: die hebben met dit probleem van de "orphans" niets te maken, en zijn in dize context dus juist noch onjuist. Het is de automatische schijfcontrole die de (beperkte) schade aan je bestandssysteem automatisch herstelt tijdens de volgende opstart. Een handeling van jou kant is dus niet vereist.

Hetgeen volgt is off topic.

@ Joshua Orbit, dat lijkt me toch een eigenaardige theorie die je daar verkondigt.

Het kan geen kwaad swapiness te verlagen als je genoeg geheugen en een SSD hebt. Zo verminder je de kans op voortijdige slijtage van de SSD door vroegtijdig uitswappen. Ik zet die op 10 met een 16 GB laptop. Op oudere systemen zorgt een lage swappiness ervoor dat je systeem langer meer responsief lijkt, zolang er nog voldoende RAM beschikbaar is.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/08, 14:21:06 door vanadium »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #14 Gepost op: 2019/12/08, 14:23:54 »
Hier zie je duidelijk waar de swap zich bevindt . 1,5 Gb ruimte is RAM is voorbestemd voor swap op een totaal van 4 Gb
Eh 1,5 Gb RAM is gereserveerd om als SWAP te gebruiken wanneer de resterende 2,5 Gb (4 - 1,5 = 2,5) onvoldoende zou zijn? Dat lijkt mij nou niet de allerbeste oplossing :)
Heb je niet gewoon een swapfile van 1,5 Gb (zie /etc/default/grub /etc/fstab) ?

Neen nahjo: klik het plaatje groot, dan zie je in het midden (je systeemmonitor) alles over je RAM geheugen.  De GROENE lijn is wat in het wisselgeheugen steekt en de beschikbare ruimte. Door dat wisselgeheugen en véééééél lezen op internet bevestigen ook Linux-admin's mij dat swap op 0 zetten NIET slim is, mede dankzij Kernel 5.0.0 en haar mystieke HWE (Phonorix heeft de meest kwalitatieve uitleg op dat vlak, ZDnet bv zit dan weer te lullen over de verkoopbaarheid) zijn héél veel tweaks totaal overbodig geworden. Ook, zelfs, overbodige instellingen van 18.04.3 verdwijnen in 19.10 .... still a long way to go maar ALS 5.4 voor een uitrol mag betekent ook dat daarmee eindelijk development voluit kan gaan.

Maar tweak niet op wat een systeem, soms, mischien, nog nodig zou hebben. Vandaar intelligent opgelost: je verliest wat RAM aan swap. En daarom ook meteen de reden waarom 4Gb voor een hoofdversie een aanvaardbare, doch echt strikt, vereiste is.
Ervaring trouwens met een 3Gb systeem en de hoofdversie: stroperig, sloom en niet goed werkend systeem op een standaard platform : een IBM Lenovo T400 (met mechanische schijf nog) .
« Laatst bewerkt op: 2019/12/08, 14:48:03 door Joshua Orbit »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #15 Gepost op: 2019/12/08, 14:39:21 »
Citaat van: Partyrabbit
Ok. Dus mijn handelswijze is de juiste, en dat laat dan geen sporen achter?
@Partyrabbit, ik weet niet wat je handeslwijze is in deze. Als je je "autoclean" en "autoremove" opdrachten bedoelt: die hebben met dit probleem van de "orphans" niets te maken, en zijn in dize context dus juist noch onjuist. Het is de automatische schijfcontrole die de (beperkte) schade aan je bestandssysteem automatisch herstelt tijdens de volgende opstart. Een handeling van jou kant is dus niet vereist.

Hetgeen volgt is off topic.

@ Joshua Orbit, dat lijkt me toch een eigenaardige theorie die je daar verkondigt.

Het kan geen kwaad swapiness te verlagen als je genoeg geheugen en een SSD hebt. Zo verminder je de kans op voortijdige slijtage van de SSD door vroegtijdig uitswappen. Ik zet die op 10 met een 16 GB laptop. Op oudere systemen zorgt een lage swappiness ervoor dat je systeem langer meer responsief lijkt, zolang er nog voldoende RAM beschikbaar is.

Vergeef me de onduidelijkheid vanadium; ik wil ook begrijpbaar zijn voor beginners (en dan vergeet ik de technische redenatie of essentie achter de theorie)

Simpel de SWAP partitie is een stille dood gestorven. En geef toe: ik kijk vooral na na een installatie of alles wel werkt eerder dan dat ik ga kijken naar mijn schijf.
Nergens op de schijf wordt nog geswapt, mooi in de development dat ze goed wisten waarom 4Gb voor een 'simpele opsmuk' naar Gnome 3 een noodzaak is gebleken.

Systeem heeft geen 4Gb RAM nodig , maar inderdaad gaan beweren dat we zonder 1 vorm van swap kunnen (die tweak 'wurgt' letterlijk alles van de swap) is nog verre van. En de eerste deuren voor commerciële software moet dan nog ontwikkelen op elke desktopfase, elke functie uitbreiding. Ik wil maar zeggen dat de tweak als permanente toepassing niet is geïmplementeerd (de tip stamt af van Ubuntu 10.04 LTS) , men koos liever voor Kernel 5 + HWE wat een zeer deugdelijke toepassing is.  Irriterende lampjes van je schijfactie vallen dan ook ineens weg, alsook een ongerustheidsgevoel 'wat hij nu weer bezig ?' - gevoel: zoals ik al zei intelligent opgelost via RAM de standaarden te zetten minimum op de duurdere Vista-tijdperk laptops .

Offline vanadium

  • Lid
Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #16 Gepost op: 2019/12/08, 14:47:37 »
Het werkt helaas niet zoals je beschrijft. Op je schermuitdraai zien we 3.8 GiB geheugen. Dat is RAM, werkgeheugen. We zien 1.4 GiB Wisselgeheugen. Dat is swap, en swap bestaat (per definitie!) als schrijfruimte op een opslagmedium. Het kan op de schijf aanwezig zijn als een afzonderlijke partitie (swap-partitie) of, standaard in recente Ubuntu versies, als een swap bestand.

Wisselgeheugen heeft tot doel als vangnet te dienen als er niet voldoende RAM beschikbaar is, of om werkgeheugen vrij te geven voor processen die dat op een moment beter kunnen gebruiken dan andere processen. Zo kan je systeem bijvoorbeeld geheugen, gebruikt door een text editor die open staat, maar al een tijd niet in gebruik is, wegschrijven naar SWAP zodat dat geheugen beter kan gebruikt worden voor andere taken die het op dat moment kunnen gebruiken. Hoe vlug het systeem dat zal doen wordt onder meer bepaald door die swappiness waarde.

De swap partitie mag dan al zijn vervangen door een swapbestand, swapgeheugen is zeker geen stille dood gestorven.
 


Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #17 Gepost op: 2019/12/08, 16:09:13 »
@partyrabbit, zie https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/handleiding-ubuntu.html #c

Thanks. Maar werkt ook niet (omdat ik U16 heb?).
Ik krijg het conf bestand (als eerder) geopend, maar kan alleen "Opslaan als".

@Partyrabbit, ik weet niet wat je handeslwijze is in deze. Als je je "autoclean" en "autoremove" opdrachten bedoelt: die hebben met dit probleem van de "orphans" niets te maken, en zijn in dize context dus juist noch onjuist. Het is de automatische schijfcontrole die de (beperkte) schade aan je bestandssysteem automatisch herstelt tijdens de volgende opstart. Een handeling van jou kant is dus niet vereist.

De regels verdwijnen er in elk geval wel door.  ^-^ En als ik die schoonmaak niet doorvoer blijft het lijstje in elk geval de eerstvolgende keren bij opstarten verschijnen. Het lijkt dus wel iets te doen?

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden;

Mooie tip dit. Ik ken systeemmonitor, maar herkende de swap daarin niet direct.
Swap draait nu een stabiele 0,1%. Ik zal dat er eens bij halen een volgende keer als ik zo'n crash heb, of als die regels er weer eens zijn, en dan zal ik eens kijken hoeveel procent het dan is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #18 Gepost op: 2019/12/09, 00:02:12 »
De swap partitie mag dan al zijn vervangen door een swapbestand, swapgeheugen is zeker geen stille dood gestorven.

Precies.

@Joshua Orbit: houd eens op met onjuistheden verkondigen a.u.b. Nou is het wel genoeg geweest.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/09, 00:28:06 door Pjotr »

Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #19 Gepost op: 2019/12/09, 13:53:29 »
Pjotr. Heb je toevallig nog een korte uitleg hoe ik de swap in U16 aan kon passen? Dan ga ik dat in elk geval eerst doen.
Ik denk dat alleen het juiste commando om de config te openen voldoende is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #20 Gepost op: 2019/12/09, 14:41:46 »
Ok. Dus mijn handelswijze is de juiste, en dat laat dan geen sporen achter?

@Pjotr.
Swap staat op 60 zie ik. Dus blijkbaar nog niet aangepast.
Nu ben ik je instructies aan het opvolgen, maar "xed: opdracht niet gevonden".
De opdracht werkt ook niet met "leafpad //etc/sysctl.conf". Dat opent wel sysctl.conf maar dan kan ik hem niet overschrijvend opslaan.

(ik mis je ubuntu uitleg regelmatig makker)

je moet het bestand als root bewerken dus  "sudo leafpad //etc/sysctl.conf"

Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #21 Gepost op: 2019/12/09, 16:38:08 »
Nu je het zegt peer, dat had ik zelf kunnen weten.  ???

Thanks. Swap is alsnog aangepast. Dan zal ik nu eens kijken of die Orphaned verminderen en het door de swap kwam.
Nu nog even alle pc's nakijken of daar de swap wel aangepast is.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/09, 16:39:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #22 Gepost op: 2019/12/09, 16:48:07 »
Mocht er opeens iets niet naar behoren meer werken in je bureaubladomgeving, dan komt dat mogelijk doordat je een grafisch programma zonder meer met "sudo" hebt opgestart. Hopelijk gaat er echter niets fout.

Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #23 Gepost op: 2019/12/09, 17:22:14 »
Dat zal zo'n vaart niet lopen.
Ik open wel vaker nautilus in sudo en nog nooit problemen gehad daarmee.
En verder draai ik zelden proggies in sudo.
Overigens de leafpad sudo swap aanpassing ook al vaker gedaan, en ook altijd zonder problemen.
Veel van Pjotr's computertips lopen over sudo leafpad, altijd zonder problemen.
Ik verwacht dus geen problemen hiermee.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Remove Orphaned ?
« Reactie #24 Gepost op: 2019/12/09, 17:31:28 »
Dat zal zo'n vaart niet lopen.
Ik open wel vaker nautilus in sudo en nog nooit problemen gehad daarmee.
En verder draai ik zelden proggies in sudo.
Overigens de leafpad sudo swap aanpassing ook al vaker gedaan, en ook altijd zonder problemen.
Veel van Pjotr's computertips lopen over sudo leafpad, altijd zonder problemen.
Ik verwacht dus geen problemen hiermee.

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/root.html#ID1

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"