Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snelkoppelingen op de desktop  (gelezen 423 keer)

Offline Curupira

  • Lid
Snelkoppelingen op de desktop
« Gepost op: 2015/07/19, 16:46:23 »
Shortcuts - Mijn knoppenbalk wordt wat onoverzichtelijk en ik zou mijn applicaties willen groeperen en op de desktop zetten of daar in elk geval snelkoppelingen naar de belangrijkste applicaties te plaatsen.
Ik ben er tot nu toe helaas nog niet in geslaagd om dat voor mekaar te krijgen, maar goed, ik ben ook geen gebruiker die handig " onder de motorkap" zelf dingen kan regelen.

Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe wat ik wil gedaan kan worden?

Pierre

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Snelkoppelingen op de desktop
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/19, 17:11:47 »
Bedoel je een overzichtelijk menu van programma's, zoals Gnome Classic heeft?
Wordt dat nog goed ondersteund en maakt dat geen rommeltje van het mooie Ubuntu met de Unity werkomgeving ?

Ikzelf ben niet goed thuis in Ubuntu (wel in Linux Mint 17, Cinnamon). Dit heeft een overzichtelijk menu.
Ook andere werkomgevingen - Xubuntu en Kubuntu - zijn wat traditioneler.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Snelkoppelingen op de desktop
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/22, 22:35:26 »
Snelkoppelingen op de desktop worden eigenlijk niet ondersteund in Ubuntu, of je moet zelf tekstbestanden beginnen kopiƫren of aanmaken. Wil je die beslist, ga dan over op een andere desktopomgeving zoals hierboven aangegeven.
Om het toch in Ubuntu voor elkaar te krijgen:

- Kopieer een .desktop bestand uit /usr/share/applications naar je desktop (~/Desktop) of maak daar je eigen desktop bestand aan.
- Rechtsklik op het aangemaakte bestand en maak het uitvoerbaar.

Zelf wil ik geen snelkoppelingen op de desktop, maar toch vind ik het jammer dat de functionaliteit niet eenvoudig ondersteund wordt voor de gebruikers die wel graag zo werken.

Re: Snelkoppelingen op de desktop
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/22, 23:25:34 »
@vanadium: Of simpeler: sleep vanuit de Dash een applicatie naar je bureaublad en het wordt automatisch een snelkoppeling :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Snelkoppelingen op de desktop
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/23, 08:11:15 »
@vanadium: Of simpeler: sleep vanuit de Dash een applicatie naar je bureaublad en het wordt automatisch een snelkoppeling :)
Bij mij geeft dit een foutmelding (ik probeer dit met het firefox icoon): "Error while copying - There was an error getting information about "/".  Onder "More details": "The specified location is not supported". Dit is Ubuntu 15.04.

Re: Snelkoppelingen op de desktop
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/23, 19:37:41 »
Werkt bij mij anders prima op 14.04, mogelijk is er iets veranderd op 15.04 dan...

Offline Curupira

  • Lid
Re: Snelkoppelingen op de desktop
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/12, 16:53:35 »
Oeps! Ik schrik ervan te zien hoelang ik niet ingelogged geweest ben! Sorry dus voor de zeer late reactie.......!
Bij een poging een icoon vanuit de Dash op het werkblad te slepen krijg ik dezefde foutmelding als Vanadium: "Error while copying - There was an error getting information about "/".  Onder "More details": "The specified location is not supported". Maar dan in 14.04.

Re: Snelkoppelingen op de desktop
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/15, 14:03:37 »
Als slepen niet lukt vanwege foutmelding: met CTRL+C (copy uit usr/share/.applications) en CTRL+V (plakken op het bureaublad) lukt het prima. Met dank aan Vanadium.
« Laatst bewerkt op: 2015/10/15, 15:09:50 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline Curupira

  • Lid
Re: Snelkoppelingen op de desktop
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/15, 16:28:37 »
Het werkt! In mijn systeem ontbreekt het puntje in usr/share/.applications.  En het gecopieerde bestandje moet even op "Uitvoeren toegestaan" worden gezet.
Mijn dank is groot! ^-^ ^-^

Re: Snelkoppelingen op de desktop
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/15, 16:36:53 »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME