Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 10 niet bereikbaar na installatie Ubuntu 20.04  (gelezen 2166 keer)

Offline Hsapiens

  • Lid
Windows 10 niet bereikbaar na installatie Ubuntu 20.04
« Gepost op: 2021/01/18, 14:47:38 »
Hoewel er op diverse sites oplossingen zijn aangereikt om een gecrashte installatie van Ubuntu 20.04 naast Windows 10 te repareren, hebben deze suggesties mij niet geholpen. Deels omdat de oplossingen onuitvoerbaar bleken en deels omdat ik de suggesties waarschijnlijk onvoldoende begreep.

Systeem: HP desktop 800 met voor-geïnstalleerde W10, 240 GB SSD, 8 GB geheugen. Partitie systeem: UEFI mode, MBR type partitie. Partitie tabel zie bijlage 1
 
Resultaten: Op de SSD heb ik ruimte vrijgemaakt voor Ubuntu en voor een EFI parttitie, waartoe ik  werd gedwongen. Aan het einde van de installatie volgde bericht “Executing grub-install /dev/sda failed”. Mbv Boot-repair USB-live stick toegang tot Ubuntu hersteld. Als ik de PC aanzet (zonder USB-live) zie ik in BIOS geen keuzemenu Ubuntu of Windows, maar volgt automatisch Ubuntu. Als ik echter voor opstarten op F9 druk volgt de mededeling “System boot order not found. Initialing Defaults Creating boot entry boot0000 with label “ubuntu” for file \EFI\ubuntu\shimx4.efi“. Geen idee wat ik hiermee moet.
Na advanced Boot-repair volgt bericht: “Boot is in EFI mode, wijzig in BIOS compatibilty/CSM/Legacy mode”. Boot-repair geeft aan dat voor reparatie van de grub het cmd  sudo upgrade grub nodig is. Dit cmd wordt bij mij niet herkend. Mede hierom zie ik geen kans de UEFI mode te wijzigen in een BIOS mode. (Bovendien begrijp ik niet waarom dit moet als W10 op een UEFI partitie staat). In SETUP kan ik UEFI toepassingen uitzetten, maar die hebben alleen effect op de mogelijkheid om gebruik te maken van een USB-live (met UEFI partitie).

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows 10 niet bereikbaar na installatie Ubuntu 20.04
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/18, 17:57:43 »
Aan de indeling van je HDD te zien is Windows geïnstalleerd in CSM ofwel compatibele BIOS modus.
Je dient dan Ubuntu OOK in CSM modus te installeren.
Je UEFI BIOS die waarschijnlijk in auto UEFI/CSM staat heeft je toegestaan Ubuntu in UEFI te installeren, vandaar de opdracht om een UEFI partitie aan te maken.

Redden van je Windows installatie:
Je UEFI BIOS op alleen CSM-legacy  zetten zodat de Ubuntu installatie USB/DVD NIET in UEFI opstart.
Start de Ubuntu Live USB/DVD
Verwijder met bijvoorbeeld gparted de EFI partitie /dev/sda6
Vergroot eventueel de ext4 partitie /dev/sda5 zodat deze de rest van de ruimte vult.
Zet een boot vlag op /dev/sda1
Start nu de Ubuntu installatie
Bij de installatievraag kies voor iets anders
Wijs /dev/sda5 toe aan /
Wijs de opstartschijf aan als /dev/sda

Zo zou aan het eind van de installatie bij het aanmaken van het bootmenu ook Windows herkend moeten worden.

Een optimale installatie zou zijn de BIOS in UEFI modus, geen CSM
Disk gepartitioneerd als GPT
Installatie Windows
Installatie Ubuntu
Maar dan ben je je oorspronkelijke Windows kwijt.

Succes.

            type        Label    grootte     in gebruik  vrij vlag
/dev/sda1   ntfs        system   350.00 MB   27.84 MB    322.16 MB
            reserved
/dev/sda2   ntfs        windows  40.43 GiB   26.17 GiB    14.26 GiB
/dev/sda3   extended            195.31 GiB
devs/sda5   ext4                195.21 GiB   10.06 GiB   185.16 GiB
/dev/sda6   fat32                 99.00 MB    9.31 MB     89.69 MB boot, esp
/dev/sda4   ntfs        recovery  2.39 GIB    2.45 MB      2.37 GiB
ongebruikt                         1.34 MB
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Windows 10 niet bereikbaar na installatie Ubuntu 20.04
« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/19, 21:15:42 »
Hartelijk dank voor je gedetaileerde reactie. Voor ik concreet iets ga doen wil ik graag een verduidelijking van de inhoud van je reactie. Ik wil  begrijpen wat ik ga doen.

Aan de indeling van je HDD te zien is Windows geïnstalleerd in CSM ofwel compatibele BIOS modus.
Welke kenmerken in de partitie tabel duiden op CSM modus ? Welke voor een UEFI modus

Je UEFI BIOS die waarschijnlijk in auto UEFI/CSM staat
Waar vind ik of de UEFI BIOS in auto UEFI/CSM staat. In de BIOS zelf zie ik niets dat hier verband mee houdt.
Wat is de consekwentie van auto UEFI/CSM, maakt de BIOS zelf de keuze tussen UEFI en CSM ?

Je UEFI BIOS op alleen CSM-legacy  zetten
In de SETUP/STORAGE heb ik de mogelijkheid alle UEFI toepassingen uit te zetten, of selectief USB-floppy, USD HDD,  of SSD. Als ik USB-floppy uitzet kan ik niet meer gebruik maken van een USB-live stick. Betekent uitzetten UEFI automatisch de keuze voor CSM-Legacy ? Daarnaast kan ik oudere toepassingen, waaronder USB floppy en USB vaste schijf aan of uit zetten. Het begrip CSM-Legacy wordt nergens vermeld.

Graag nadere uitleg en instructies.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows 10 niet bereikbaar na installatie Ubuntu 20.04
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/19, 23:01:57 »
Standaard installeerd Windows aan het begin van de schijf een EFI partitie.
Zoniet is het systeem niet in EFI maar CMS legacy (of op een oudere PC zonder EFI) modus geïnstalleerd.
Je hebt zelf een EFI partitie aangemaakt in een uitgebreide partitie, daar staat dus geen Windows info in.
De EFI partitie hoeft niet altijd exact aan het begin van de disk te staan maar wel altijd als primaire.
Bij jou staat de EFI als logische, niet als primaire partitie.
Er bestaan vele verschillende (U)EFI biossen dus waar je precies UEFI uit kan schakelen en alleen CMS legacy gebruikt kan ik in mijn glazen bol niet zien.

Om het nog ingewikkelder te maken, mogelijk heb je toch Windows 10 in UEFI geïnstalleerd en is /dev/sda1 je EFI partitie.
Dan dien je de extra aangemaakte partitie /dev/sda6 te verwijderen en op /dev/sda1 de boot,esp vlag weer aan te zetten.
Check dan of de PC weer gewoon Windows opstart.
Direct een crash voorzorgsmaatregel:
In een Windows cmd als administrator venster geef in: powercfg /H off
Start nu de PC met installatie USB, mogelijk heb je in het opstartmenu van je PC de USB 2x staan, kies degene met UEFI vermelding en installeer. Nu zou je geen EFI foutmelding meer moeten hebben.

Het is haast onmogelijk om achteruit te redeneren wat je hebt aangericht op je harddisk :(
   
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Windows 10 niet bereikbaar na installatie Ubuntu 20.04
« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/20, 21:48:13 »
Ik heb enkele checks uitgevoerd om vast te stellen of de W10 partitie in UEFI of CSM modus staat.
Op grond van de resultaten (zie bijlage) trek ik de conclusie dat het CSM is. Mee eens ?

Vervolgens heb ik de EFI partitie (sda6) verwijderd en de ongebruikte ruimte toegevoegd aan sda5.
Een poging tot herinstallatie heb ik gestaakt omdat ik geen kans zie sda5 aan te koppelen tijdens installatie, en evenmin mbv Gparted.
Wat is hiervoor de oplossing ?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows 10 niet bereikbaar na installatie Ubuntu 20.04
« Reactie #5 Gepost op: 2021/01/20, 23:36:55 »
Kijk eens wat er op /dev/sda1 staat.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Windows 10 niet bereikbaar na installatie Ubuntu 20.04
« Reactie #6 Gepost op: 2021/01/21, 15:04:17 »
/dev/sda1    ntfs    System reserved   350 MB   27 Mb  322 MB   boot

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Windows 10 niet bereikbaar na installatie Ubuntu 20.04
« Reactie #7 Gepost op: 2021/01/21, 21:29:12 »
Programma schijven laat zien dat sda1 gekoppeld is aan /  sda2 aan /window en sda5 aan /

Re: Windows 10 niet bereikbaar na installatie Ubuntu 20.04
« Reactie #8 Gepost op: 2021/01/27, 22:09:37 »
Heb je dit commando in de terminal uitgevoerd
 sudo os-prober

gijs@gijs-EP41T-UD3L:~$ sudo os-prober
/dev/sda1:Windows 10:Windows:chain
/dev/sda2:Windows 10:Windows1:chain
 
Wat komt er bij jouw uit?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Windows 10 niet bereikbaar na installatie Ubuntu 20.04
« Reactie #9 Gepost op: 2021/01/30, 20:40:10 »
Jullie reacties - waarvoor dank - hebben mijn kennis van partities belangrijk geholpen, maar hebben helaas geen oplossing gebracht voor mijn probleem. Ik heb daarom voor een meer ingrijpende aanpak gekozen. Van voren af aan beginnen. Omdat het een net aangeschafte PC betrof en ik dus geen bestanden kon verliezen, lag dat eigenlijk voor de hand. Het voordeel van deze aanpak was dat ik iedere stap kon controleren. Eerst de hele PC schoongemaakt, vervolgens opnieuw geinstalleerd, en daarna achtereenvolgens Xubuntu 20.0.4 en Ubuntu 20.0.4. Probleemloos ! Ik zie wel welk van de twee Linux distributies ik ga gebruiken. Ben met beiden vertrouwd, vwb oudere versies.
Nogmaals dank voor jullie meedenken.