Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toekennen nieuw IP-adres.  (gelezen 5573 keer)

Toekennen nieuw IP-adres.
« Gepost op: 2008/07/01, 04:42:52 »
Plotseling wou mijn Kubuntu computer niet meer het Internet op. Niets gemerkt de vorige keer, doch bij opstarten wil hij niet meer het Internet op. Nu zou het kunnen dat er een nieuw IP-adres toegekend moet worden, maar hoe doe je dat?

Offline ohjajoh

  • Lid
Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/01, 11:01:05 »
Is jouw kubuntu-pc de enige pc die aan je netwerk hangt?

Offline Willem_D

  • Lid
Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/01, 11:25:24 »
Heb je al een reset (netspanning eraf) van de router en/of modem geprobeerd?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/01, 14:44:53 »
Heer Ohjajoh, gelukkig heb ik ook nog een Ubuntu computer. Ik zou anders allang uit het raam gesprongen zijn.
Heer Willem_D, ook na de spanning van het modem afgehaald te hebben en na een half uurtje of zo er weer opgezet te hebben, kon mijn Kubuntu computer nog steeds niet het Internet op. Het probleem deed zich overigens voor toen ik de computer 's morgens weer opstartte, na de avond daarvoor nog keurig zijn werk gedaan te hebben. Ik heb erbij gestaan toen iemand op de Ubuntu Release day te Amsterdam een nieuw IP-adres voor mijn computer "regelde", nota bene dezelfde, maar ik zou niet meer weten hoe dat gedaan werd. Voor dit soort problemen heeft KPN voor Window computers een programmaatje ontwikkeld dat gratis van hun site is te downloaden, maar bestaat er ook zoiets voor (K)Ubuntu?

Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/01, 14:54:01 »
Waarom gaat u niet hiervoor:


Instellen Vast IP nummer

Tip van Harry Soffers:
 
Je vaste ip adres kun je soms (afhankelijk van je router) op eenvoudiger wijze instellen.
Namelijk via de DHCP instellingen van je modem, daar kun je aan de hand van het mac-adres van je netwerk kaart een ip address voor onbepaalde tijd toekennnen. Het voordeel hiervan is dat automatisch ook settings als dns worden ingesteld door de router.
| Vast IP voor Linux/Ubuntu

Ook voor Ubuntu is het mogelijk een vast IP-adres in te stellen (was ook wel te verwachten, Linux wordt veel als basis voor servers gebruikt). De hier neschreven methode werkt voor Ubuntu, en dus vermodelijk ook voor andere Debian distributies, en mogelijk voor alle/meeste Linux distributies (ben geen kenner).

Geen mooie grafische interface, maar het handmatig aanpassen van een file /etc/network/interfaces (edit als root, bijvoorbeeld met het commande 'gksudo gedit /etc/network/interfaces)'. In die file zie je mogelijk een sectie als:

    # Primaire netwerk interface
    auto eth0
    iface eth0 inet dhcp

Dit geeft aan dat eth0 zijn ethernet adres aan de dhcp server moet vragen. Dat willen we niet, we willen dit zelf op kunnen geven. Vervang de sectie door iets als hieronder, met de adressen zoals aangegeven in het stukje over Vista (of maak de sectie als deze niet bestaat), en herstart daarna het systeem:

    # Primaire netwerk interface
    auto eth0
    iface eth0 inet static
            address 192.168.1.200
            netmask 255.255.255.0
            gateway 192.168.1.1

Offline ruujan

  • Lid
Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/01, 16:22:28 »
Wat een heren hier :-)

Een vast ip-adres kan natuurlijk wel, maar dan moet je wel weten wel adres of welke range je moet kiezen.

Een nieuw adres aanvragen gaat in een terminal als volgt:

sudo dhclient -r
sudo dhclient


Ik denk alleen niet dat het gaat helpen. Hoe zit je aan het internet geknoopt? Ik vermoed dat je een route hebt, aangezien je het over twee pc's hebt.

In dat geval zou je eens kunnen kijken of ze elkaar en de router kunnen pingen. Ubuntu heeft daar een mooi programmaatje voor in System -> Administration -> Network Tools.

Bij Kubuntu zul je dat vanaf een terminal moeten doen.

Sorry, dit soort problemen worden vaak gauw ingewikkeld en vereisen wat achtergrondkennis. Da's trouwens in Windows niet anders en op de Mac ook niet.

Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/01, 18:22:37 »
Als simpele ziel is me het verhaal van Vistaus iets te ingewikkeld. Maar als Ruujan zelf al betwijfelt of zijn methode helpt, dan wordt het er in ieder geval niet beter op. Ik heb weliswaar twee computers, maar ik gebruik er maar een tegelijk. De ander staat dan uit. Mijn provider is Alice en ik zit aan het Internet geknoopt via en modem van die firma. Heel gewoontjes dus. Ik moet nu even weg, mar zal daarna je twee sudo commando's in Terminal uitproberen. Je hoort me nog.

Offline ruujan

  • Lid
Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/01, 21:00:17 »
OK, kun je er eigenlijk twee tegelijk aan hebben? Als dat niet kan, is je probleem misschien wel zo te verhelpen. Jer zou dan op je Ubuntu-bak het dhclient -r commando moeten doen. Daarna kan je Kubunmtu-machine weer een nieuw ip-adres aanvragen.
Dit zou het geval zijn als je een ethernetmodem hebt waar geen routering in plaatsvindt. Je pc krijgt dan direct een extern (real-world) ip-adres. Ik heb zelf een ADSL-modem op die manier draaien en de Draytek router die er aan vast zit krijgt het IP-adres door de provider uitgedeeld.

Ik ben benieuwd.

Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/01, 21:37:10 »
Ruujan, heb eerst het commando sudo dhclient -r in de Terminal van mijn Ubuntu bak, zoals jij hem noemt, ingevoerd, toen deze bak afgesloten, mijn Kubuntu bak aangesloten en daar in Konsole het tweede commando, sudo dhclient, ingevoerd. Dat had geen effect. Toen op mijn Kubuntu bak beide commando's ingevoerd, hetgeen ook geen effect had. Overigens, mijn modem is een heel gewoon ADSL-modem met maar een (gedrade) aansluiting voor een computer. Dus geen routers of andere hocus pocus.

Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/02, 02:59:10 »
Welk merk modem heb je gekregen ??

Tis namelijk zo dat veel modem's tegenwoordig net als in een router echt wel DHCP functie hebben.
Wat er nu bij jouw kan gebeuren is dat het uitgedeelde IP adres behorende bij het mac adres van de netwerk kaart van 1 der PCtjes al uitgedeeld is.

Nu hang je ineens een andere pc eraan en hij denkt ik geef hem dit IP adres.
Echter nu komt hij tot de conclusie dat het MAC adres anders is en dus gaat hij stoppen ermee.
Want er zit een lease tijd aan een IP adres, dit kan varieren tussen uren en of 7 dagen.

Je zou het moden even uit kunnen zetten met de netwerk kabel erin van de onwillige pc.
Dan na 10 sec aan zetten en kijken of je een nieuw IP adres krijgt toegewezen en alles werkt.

Nogmaals welk merk+ model modem heb je gekregen.

Indien er een DHCP inzit kan je naar de winkel stappen en daar een Switch kopen van 10 a 15 euri, waar je 4 PCtjes in kan stoppen.

Lekker makkelijk en je bent van het gezeur af.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/02, 04:06:46 »
Gandyman, volgens de brochure van Alice heb ik een Allied Data Copperjet 1616-2p modem. Als dat een lichtje bij je doet branden, graag.

Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/02, 04:33:02 »
Gandyman, volgens de brochure van Alice kan je Windows en Apple instellen op het automatisch laten toekennen van een IP-adres. Ook een DNS server adres kan automatisch worden toegewezen. Volgens mij moet dat dan ook in (K)Ubuntu kunnen. Misschien dat daar de schoen wringt. Bij Vista gaat het overigens om Internet Protocol Versie 4 (TCP/IPv4). Bij Apple (OS X) heet het: Configure IPv4: via DHCP-server. Ik mag erop wijzen dat het Apple besturingssysteem ook een doorontwikkeling/afgeleide van Unix is, evenals Linux (K)Ubuntu.

Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/02, 11:47:04 »
Heb zojuist contact gehad met Alice, mijn provider. DHCP zit in mijn modem, een Copperjet 1616. Hoe nu verder te gaan?

Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/02, 12:15:47 »
Allereerst: Ja mag je eigen postjes bewerken (editten) zodat het 1 postje blijft. :P

Mooi als dat zo is dan zou je dus in je browser de gateway kunnen ingeven en op het modem terecht kunnen komen cq inloggen.
dus bijv. met http://192.168.1.1

Dan kan je eens kijken wat er daar aan de hand is en of alle leases wissen of de leasetijd heel kort maken.

en ik zou dan een switch kopen zodat beide pctjes tegelijk aangesloten kunnen blijven.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ohjajoh

  • Lid
Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/02, 17:08:25 »
Wat ik lees in de alice-faq is dat je alleen portforwarding aan en uit kunt schakelen en dat de rest van de instellingen alleen ter bezichtiging zijn. Volgens de online-handleiding van de copperjet kun je iig wel de dhcp-server aan en uitzetten en een andere subnetrange instellen. Het is dus het proberen waard om toch even de modem in te duiken. Een switch shoppen is inderdaad een aanrader.

Voordat we trouwens met z'n allen de modem de schuld gaan zitten geven: Wat vertelt k-networkmanager eigenlijk? is daar dhcp wel geactiveerd? dit in verband met je verhaal van de release-party.....

Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/02, 23:38:20 »
Ohjajoh, onder systeem/beheer/netwerkinstellingen kan ik niet zien of dhcp geactiveerd is.

Offline ruujan

  • Lid
Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/03, 10:13:37 »
in /var/lib/dhcp3 staan al je leases. per adapter is er één bestand. Je zou ze eens kunnen verwijderen. Dan worden ze weer opnieuw aangemaakt bij de volgende DHCP-request.

De handleiding van de router met ingebouwd modem (want dat is het dus eigenlijk) vind je op: ftp://ftp.allieddata.nl/public/Product_Info/VoIP/Copperjet_1616-2P/Documentation/Installation_Manual_CJT_16xx_series_v1.0.pdf

Nou kan het zijn dat het standaard wachtwoord om bij de configuratiepagina's door Alice aangepast is of er zit een aparte firmware in. Maar normaal gesproken zou je je Copperjet moeten vinden op http://172.19.3.1. username en wachtwoord allebei admin.

Overigens hebben we het nu wel over DHCP, maar welke ip-adressen en gateway heb je eigenlijk op je machines? Misschien kun je ze even posten hier.

Het zou ook best zo kunnen zijn dat je probleem in een verkeerde DNS-instelling zit of zo.

Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/03, 22:20:54 »
Herman
lijkt op de problemen die ik gehad heb bij het instellen van Tele2 compleet light . De DHCP server in het adsl modem wat daar bijgelevert wordt deelt maar 1 ip adres uit en dat is het. Ik heb een router er tussen gezet.
Je kunt vrij eenvoudig controleren of dat ook bij jouw het geval is.
Als je op je Ubuntu computer (die het wel doet zoals je aangeeft) het ip adres released. (sudo dhclient -r) en vervolgens je kubuntu computer opstart, zal deze nu wel een adres krijgen.
Als dat het geval is kun je er alleen maar een router tussen zetten.
mvg
koorknaap
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/04, 00:53:10 »
Uitstekend werk Koorknaap. Probleem opgelost.

Offline Tico

  • Lid
Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/04, 08:48:42 »
Wat heb je nu dan wezenlijk anders gedaan dan in post #9. Daar heb je namelijk hetzelfde gedaan en toen werkte het niet

Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/04, 12:55:34 »
Citaat van: tico
Wat heb je nu dan wezenlijk anders gedaan dan in post #9. Daar heb je namelijk hetzelfde gedaan en toen werkte het niet
Ben ik ook benieuwd naar.....
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/04, 17:07:53 »
Heren, laten we zeggen dat de wonderen de wereld nog lang niet uit zijn, zeker niet in de Linux wereld.
Overigens zeer bedankt voor het meedenken.

Toekennen nieuw IP-adres.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/07/04, 17:30:25 »
Ook ik had reply 9 over het hoofd gezien. Kan natuurlijk een timing probleem zijn. Als je het ip adres released en je sluit niet snel genoeg af, dan zal de netwerksoftware van ubuntu wel weer een adres hebben aangevraagd aan de dhcp server.
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725