Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Korora Project  (gelezen 461 keer)

DarkEra

  • Gast
Korora Project
« Gepost op: 2015/06/05, 11:02:52 »
Voor wie interesse heeft eens een leuke en stabiele distributie uit te proberen die gebaseerd is op Fedora, waar codecs en andere repo's (RPMFusion, Google Chrome etc.) voorgeinstalleerd zijn, is er Korora.
Je kan deze distributie vergelijken met wat Mint is voor Ubuntu. Installeren, updaten en je bent klaar.

Korora heeft 5 desktop versies in 32 als zowel 64bit:

- Gnome
- KDE
- Cinnamon
- Xfce
- MATE

Je kan er meer over lezen op onze site:

https://kororaproject.org/

Ikzelf ben ergens in Oktober 2013 betrokken geraakt bij het project nadat SolusOS en Fuduntu hun deuren sloten en sinds 2014 lid van het team. Toen ik bij het project kwam was er geen Xfce versie. Op mijn vraag of ze deze ooit wilden uitbrengen kreeg ik als antwoord dat iemand van de community in zou moeten springen en helpen om dit te bewerkstelligen.
Niet lang daarna bood ik ze de hulp aan en begon te werken, samen met de ontwikkelaars, aan de layout van de desktop plus welke applicaties er vervangen en toegevoegd moesten worden.
De officiële versie zag het licht met de release van Korora 20, de feedback van de gebruikers was positief wat natuurlijk zeer motiverend werkt.

Toen Korora 21 dichterbij kwam nam het team de beslissing om de MATE editie af te schrijven om het simpele feit dat er niemand was om de taak op zich te nemen als maintainer. Veel gebruikers waren hierin teleurgesteld wat mij ertoe bewoog om de MATE editie alsnog nieuw leven in te blazen.
Ik nam de Korora 20 MATE editie die nog beschikbaar was en begon ook hier de layout aan te passen en bepaalde applicaties te vervangen waarvan je de meeste ook terug vindt in de Xfce versie.
Ik en één van de hoofdontwikkelaars hebben verschillende maanden nodig gehad om de MATE editie te finetunen en het te krijgen zoals we het wilden hebben.
Ook hier kregen we positieve feedback van.

We hebben een klein team en een kleine maar behulpzame en vriendelijke community wat de betrokkenheid en het werken erg prettig maakt.

Korora volgt de Fedora life-cycle en we brengen een nieuwe versie uit zo'n vier weken na de Fedora stable release waarop we onze distributie baseren.
Je hoeft niet elke zes maanden te upgraden of een clean install te doen, elke versie wordt zo'n 12 tot 13 maanden ondersteund, dus je kan een versie overslaan als je wil. :)


« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 11:04:41 door Maik »

Re: Korora Project
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/05, 14:29:49 »
Dank je Maik voor de toelichting. Het lijkt me inderdaad erg leuk voor de testers en andere gebruikers om eens met een 'perfecte' Fedora aan de slag te gaan.

Fedora heb ik zeer graag gedraaid destijds, alleen omwille van het werk moest ik terug naar Ubuntu - Xubuntu om bij te blijven. Nu migreren we naar de oermoeder Debian.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

DarkEra

  • Gast
Re: Korora Project
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/05, 18:46:54 »
Dat is graag gedaan en dank je voor je reactie Joshua.

Korora blijft mijn hoofddistributie.  Het is pas sindskort dat ik besloot om Ubuntu nog een keer te gebruiken na al die jaren en heb één laptop en een oude iMac van einde 2006 voorzien van de laatste LTS versie. De belangstelling was weer aangewakkerd door een cursus die ik volg waarbij we op Linux gebied Ubuntu Servers en Clients gebruiken bij het opzetten van een netwerk. De 14.04 LTS bevalt me prima en ben onder de indruk van hoe soepel het nu draait met Unity, knap werk wat de ontwikkelaars hebben afgeleverd.

Het mooie van Linux is dat je de vrijheid hebt om verschillende distro's naast elkaar te gebruiken, zij het in multiboot of op verschillende computers.

FrSu

  • Gast
Re: Korora Project
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/06, 10:33:21 »
Hmmm, ziet er best wel interessant uit.

Zal eens kijken welke smaak ik nader wil bekijken. Heb nu Mint Cinnamon 17.1 en Elementary in gebruik, waarvan ik Elementary nu het meest gebruik.

Live USB is te maken met Unetbootin? Edit: Nee, dus niet.

Dit zou ik moeten gebruiken: https://fedorahosted.org/liveusb-creator/
« Laatst bewerkt op: 2015/06/06, 10:37:44 door FrSu »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Korora Project
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/06, 14:48:51 »
Ziet er mooi uit, en het concept (een complete Fedora) is uitstekend. Mijn complimenten!  :)

DarkEra

  • Gast
Re: Korora Project
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/06, 16:46:49 »
Live USB is te maken met Unetbootin? Edit: Nee, dus niet.

Dit zou ik moeten gebruiken: https://fedorahosted.org/liveusb-creator/

De  liveusb-creator is een optie maar het beste is nog altijd het dd command.

DarkEra

  • Gast
Re: Korora Project
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/06, 16:48:18 »
Ziet er mooi uit, en het concept (een complete Fedora) is uitstekend. Mijn complimenten!  :)

Dank je Pjotr. :)

Offline staf

  • Lid
Re: Korora Project
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/06, 16:59:45 »
Heb de iso gemaakt met de usb creator, geen probleem. Eerste indruk: oogt mooi, goed gemaakt, ga het verder uitproberen.