Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.10 installeren op 2e harde schijf  (gelezen 1296 keer)

pannekoek

  • Gast
Ubuntu 8.10 installeren op 2e harde schijf
« Gepost op: 2008/11/16, 09:07:29 »
Op mijn windows XP machine wil ik ubuntu eens uitproberen en daarom Ubuntu installeren op mijn 2e harde schijf die is ingedeeld in 2 partities van elk 75 gigabyte groot.

Nu wil Ubuntu installeren op de eerste partie van deze 2e harde schijf.
Mijn vraag is nu welke handelingen ik nu moet uitvoeren en wat word er nu bedoeld met aanhecht punten ?
« Laatst bewerkt op: 2008/11/16, 10:02:30 door pannekoek »

Re: Ubuntu 8.10 installeren op 2e harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/16, 10:28:24 »
Hé,

ik heb gewoon een lege hdisk die ik had liggen in mijn pc gestoken, en mijn hdisk waar windows op stond aan de kant gelegd.
Toen Ubuntu's hardy heron geïnstalleerd, op deze schijf.
Naderhand mijn windows-schijf terug gemonteerd, en nu kies ik gewoon vanuit mijn bios welke schijf ik wil opstarten. In mijn geval is dit Amibios, en moet ik F8 duwen, andere hebben ook wel eens F11 of zo.

Je kan ook volgend topic even lezen http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,34219.0.html
1 gouden raad, zorg dat je je documenten e.d. ergens apart hebt staan, want als het mis gaat, dan is het soms toch mis.

Re: Ubuntu 8.10 installeren op 2e harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/16, 10:34:53 »
Aanhechtpunten is zoiets als een stationsletter wat we in Windows kennen. C:\ of D:\

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 8.10 installeren op 2e harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/16, 11:36:24 »
Het aanhechtingspunt bij een normale installatie is "/"
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

pannekoek

  • Gast
Re: Ubuntu 8.10 installeren op 2e harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/16, 13:03:18 »
Het is allemaal gelukt, bedankt allemaal

Offline Drummies

  • Lid
Re: Ubuntu 8.10 installeren op 2e harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/16, 13:13:09 »
pannekoek

misschien voor de volledigheid hoe heb je het nu voor elkaar gekregen kan handig zijn voor een gebruiker met dezelfde vraagstelling ;)

Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

emarco11

  • Gast
Re: Ubuntu 8.10 installeren op 2e harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/16, 23:02:00 »
Op mijn pc werkte het als volgt: Eerst een volledige xp installatie op mijn eerste harde schiijf (IDE).
Toen een tweede harde schijf erbij geprikt met een FAT32 format. Ik weet niet of dit laatste iets uitmaakt ivm je twee partities.

mijn tweede schijfje is ovigerens maar 10 GB.
Het is belangrijk dat de pc de schijf ziet. Dit kun je zien in de setup van de pc.

- Opstarten met de installatie cd van ubuntu 8.04 lts.
- Ubuntu ziet bij het partitie beheer tijdens de installatie de twee harde schijven. Bij mij zijn ze hda en hdb genaamd.
- Hdb is de tweede harde schijf, je kunt dit controleren door te zien welke hd ubuntu ziet als windows xp en je kunt wellicht de
  grootte van de schijven bekijken.
- Kies dan voor jouw tweede hd.
- Als er niks tegenzit dan wordt Ubuntu geïnstalleerd op de tweede harde schijf.
- Als de installatie is voltooid zie je tijdens het opnieuw opstarten een keuzemenu m.b.t. het besturingssysteem.

En dan zul je zelden, of waarschijnlijk nooit meer voor xp kiezen. Tot je het er helemaal af (...)

Linux Ubuntu is overtreffend. The best so far...
« Laatst bewerkt op: 2008/11/16, 23:05:28 door emarco11 »