Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar hebben jullie alles verstopt?!  (gelezen 858 keer)

Offline rho

  • Lid
Waar hebben jullie alles verstopt?!
« Gepost op: 2011/11/13, 13:26:04 »
Mijn Thunderbird is vast gelopen. De toepassing draait nog alleen krijg ik niks te zien en ik kan geen 2de venster opstarten. Maakt niet uit, het had eender welke toepassing kunnen zijn.
Waar is dat process beheer venster naar toe?
Hoe zie ik hoe hard mijn processor aan het werken is? Waar zie ik hoe zwaar ik het netwerk belast? Hoe zie ik hoe vol het intern geheugen zit?

ctrl+alt_del geeft enkel de mogelijkheid tot afmelden.

't Zit allemaal heel erg goed verstopt als je een beetje process/systeem beheerswerken wil doen in Ubuntu.
De "help" helpt ook niks.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waar hebben jullie alles verstopt?!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/13, 13:30:36 »
De "klassieke" manier: terminal en commando "top".

Grafisch: System Monitor

Blijft de rest van het systeem wel responsief? Indien wel, dan zal het systeem je bij een poging tot sluiten van het venster informeren dat het proces niet antwoordt, en vragen of je het proces wil afsluiten dan wel nog even wachten.

Is de rest van je systeem (tijdelijk) ook niet meer actief, dan ben je mogelijk geplaagd door een systeemprobleem waarbij (tijdelijk) overdreven systeemkrachten worden aangesproken.

Re: Waar hebben jullie alles verstopt?!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/13, 13:41:01 »
Nuja, om te zeggen dat alles verstopt is omdat er geen taakbeheer onder ctrl+alt+del zit is wel erg kort door de bocht. Als ge unity gebruikt (Ubuntu 11.04 of hoger), typ "systeem" in als zoekopdracht en er komen nuttige resultaten naar boven. Lijkt mij niet echt goed verstopt van de ontwikkelaars :).

Re: Waar hebben jullie alles verstopt?!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/13, 15:57:18 »
Er is ook een appje beschikbaar dat een system monitor toevoegt op je menu bar: Indicator Multiload. Makkelijk en snel te installeren.

Offline rho

  • Lid
Re: Waar hebben jullie alles verstopt?!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/13, 18:12:32 »
Nuja, om te zeggen dat alles verstopt is omdat er geen taakbeheer onder ctrl+alt+del zit is wel erg kort door de bocht. Als ge unity gebruikt (Ubuntu 11.04 of hoger), typ "systeem" in als zoekopdracht en er komen nuttige resultaten naar boven. Lijkt mij niet echt goed verstopt van de ontwikkelaars :).

Ik heb wel verder gezocht dan dat hoor. Maar ik kon niks vinden. Ook de zoekopdrachten leverden niks op.
Volgens mij had ik "systeem" toch ook geprobeerd. :|

Offline rho

  • Lid
Re: Waar hebben jullie alles verstopt?!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/13, 18:13:54 »
De "klassieke" manier: terminal en commando "top".

Grafisch: System Monitor

Blijft de rest van het systeem wel responsief? Indien wel, dan zal het systeem je bij een poging tot sluiten van het venster informeren dat het proces niet antwoordt, en vragen of je het proces wil afsluiten dan wel nog even wachten.

Is de rest van je systeem (tijdelijk) ook niet meer actief, dan ben je mogelijk geplaagd door een systeemprobleem waarbij (tijdelijk) overdreven systeemkrachten worden aangesproken.
Ik had "top" geprobeerd, maar Thunderbird kon ik er niet tussen vinden. Dat frustreerde een beetje. ;)

Ik heb de systeem monitor ondertussen gevonden en in de zij-balk geplaatst.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waar hebben jullie alles verstopt?!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/14, 11:49:47 »
Een programma kan "vastlopen" en bevriezen - dan gebruikt het geen processortijd meer en zie je het niet in top: in top worden de programma's standaard gesorteerd volgens processorgebruik. Met < of > kan je op een vorige/volgende kolom sorteren: één druk op > sorteert volgens geheugengebruik.

Offline rho

  • Lid
Re: Waar hebben jullie alles verstopt?!
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/14, 20:02:02 »
Bedankt voor de tip. Weer wat bijgeleerd. :)