Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe PC: installatieverhaal  (gelezen 5820 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuwe PC: installatieverhaal
« Gepost op: 2007/06/15, 00:51:33 »
Nieuwe PC gekocht, zonder Windows (!!). Bij Aragorn computers in Eindhoven. Voor 340 euro kreeg ik de volgende harde waar:
- Kast: Aopen QF50C Silver ATX
- Moederbord: ASUS M2N8-VMX met geïntegreerde NVIDIA GeForce 6100 + nForce 405
- Processor: AMD Sempron 3400+
- Geheugen: 1024 MB DDR2 PC5300 7667 Mhz (2 x 512 MB)
- Harde schijf: 160 GB Western Digital S-ATA II
- DVD-brander: DVD+-RW Samsung SH-S183A

Heerlijk systeem, supersnel! Ondanks dat het de goedkoopste van allemaal was.... Leve Linux! Daarbij komt nog, dat het lekker energiezuinig is.

Wat kwam ik voor rare dingen tegen bij de installatie van Ubuntu:

- Eerst probeerde ik installatie met de Alternate CD van Ubuntu 7.04 Feisty Fawn. Die gaf een foutmelding bij de opstart, die te maken had met apic (APIC). De CD gaf zelf de suggestie om de optie noapic te gebruiken bij het opstarten. In het opstartmenu van de CD heb ik dus op F6 gedrukt en noapic ingetikt. Daarna heb ik gewoon op Enter gedrukt, en het opstarten ging prima. Gek genoeg lukte de installatie niet, omdat de Alternate CD mijn bedrade netwerkkaart niet herkende (zit in moederbord).

- de LiveCD van Ubuntu 7.04 Feisty Fawn gaf dezelfde foutmelding bij de opstart, die te maken had met apic (APIC). Ook deze CD gaf zelf de suggestie om de optie noapic te gebruiken bij het opstarten. In het opstartmenu van de CD heb ik dus op F6 gedrukt en noapic ingetikt. Daarna heb ik gewoon op Enter gedrukt, en het opstarten ging prima. Installeren ook. Internet was meteen aanwezig in de LiveCD-sessie, dus de herkenning van de netwerkkaart was hier geen punt!

- na de installatie van xresprobe deed ik sudo ddcprobe in een terminalscherm, om de HorizSync en Vertrefresh waarden van mijn monitor op te roepen. Maar dat ging niet! Foutmelding: edidfail. Gelukkig wist ik de waarden nog te vinden zoals ik die had gevonden op mijn oude computer (waarvan het moederbord dood is, overigens....). Raar.

Dat was het wel. Verder alles perfect! Zelfs een storingkje van het toetsenbord was verdwenen: bij de oude PC werd de eerste toetsaanslag in het aanmeldvenster niet geregistreerd, nu wel. Lag dus aan het moederbord, blijkbaar.

Groet, Pjotr.

Offline siegi

  • Lid
Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/15, 16:16:40 »
Persoonlijk had ik er een althon64 ingestoken zoveel prijsverschil is het ook niet maar in performance scheelt het wel redelijk wat.
Verschil is ongeveer 20 euro.
Of een dual-core  AMD AM2 X2 Athlon 64 3600 voor 65 euro is ongeveer 30 euro verschil.
Maar ja voor linux zal hij wel fijn werken, moederbord is anders ook mooi met een nvidia onboard kan normaal gezien al mooi beryl draaien.

Offline Dave

  • Lid
Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/15, 18:22:09 »
inderdaad dan een athlon genomen.
ben niet zo wild op de amd borden van asus overigens al zijn mijn negatieve ervaringen wel gedateerd inmiddels.
Maar toppie dat het een amd wordt, een linux gebruiker waardig :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/15, 19:30:32 »
Ik heb ook gelet op energieverbruik: deze Sempron is superzuinig, de processor wordt maar 29 graden Celsius. Althans wanneer ik het BIOS van het moederbord op AMD Cool 'n' Quiet -stand heb staan.

De Athlons verstoken veel meer watts, en ach, die extra prestatiekracht heb ik (heeft Linux) toch niet nodig!

Groet, Pjotr.

Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/15, 20:06:17 »
Ik had je line up van je oudere systemen gezien en zag dat mijn sloomste pc sneller was dan jouw snelste machine.
Dat is nu dus verleden tijd en dat werd tijd ook :P

Monk.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/15, 20:16:45 »
Citaat van: Monkwarrior
Ik had je line up van je oudere systemen gezien en zag dat mijn sloomste pc sneller was dan jouw snelste machine.
Dat is nu dus verleden tijd en dat werd tijd ook :P

Monk.
lol

De wet van de remmende voorsprong, hè!  :-)

Maar zeg nou zelf, wat moet je met al die systeemkracht in Linux? Ubuntu gaat al als de gesmeerde bliksem op een computer van 5 jaar oud.

Groet, Pjotr.

Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/15, 20:31:22 »
Het gaat echt behoorlijk snel inderdaad.

Ik was zelfs zeer verbaasd dat Linux op een cd van 700MB paste. Op XP had ik problemen met mijn DVD, linux: no problem...

Mijn processoren werden laast 60 graden ongeveer... Na een fresh install moet dit wel meevallen

Cobuntu

  • Gast
Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/15, 23:04:03 »
Ik heb een vraagje:

Wat als de live-cd en de alternate alle twee niet willen installeren, en je wilt ubuntu zo graag, wat zou je dan als optie gebruiken?

Ik denk niet dat het voorkomt, maar misschien is er ooit iemand met dit probleem.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/16, 07:53:16 »
Citaat van: Cobuntu
Wat als de live-cd en de alternate alle twee niet willen installeren, en je wilt ubuntu zo graag, wat zou je dan als optie gebruiken?

Ik denk niet dat het voorkomt, maar misschien is er ooit iemand met dit probleem.
Een bugrapport plaatsen op www.launchpad.net/ubuntu zodat het kan opgelost worden ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/20, 20:12:05 »
Wat doet de optie 'noapic' eigenlijk? Ik heb onlangs een HP laptop gekocht en kan alleen met de live cd opstarten als ik bij F6 'noapic' toevoeg. Ik heb daarom Ubuntu nog niet durven installeren op de desbetreffende laptop. Wel wat met de live-cd lopen stoeien en daarbij geen problemen tegengekomen.

(Op mijn beide vaste pc's kon ik Ubuntu zonder parameters installeren. Bij een nieuwere Acer pc wel een andere netwerkkaart moeten toevoegen. De onboard netwerkaansluiting werkte niet met Ubuntu.)

Als ik met de live CD noapic moet gebruiken, moet ik die noapic optie dan ook gebruiken/toevoegen in Grub?

Betreft een HP DV6248eu laptop met AMD Turion 64x2 processor met 2048mb ram en NVIDIA 6150go videokaart.


Moet inderdaad concluderen dat Ubuntu het zelfs heel behoorlijk doet op zelfs Pentium 3 pc's. Onbegrijpelijk dat het bij de grotere massa niet doorbreekt. Ik werk er sinds oktober 2006 mee en gebruik het sindsdien als mijn hoofd OS.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/20, 23:16:21 »
Citaat van: Ronaldus
Als ik met de live CD noapic moet gebruiken, moet ik die noapic optie dan ook gebruiken/toevoegen in Grub?
Nee hoor, dat hoeft waarschijnlijk niet (bij mij niet. althans). apic heeft te maken met het energiebeheer. De LiveCD heeft daar spms moeite mee. Nou, dan schakel je dat gewoon ff uit. Na installatie hoef je je daarover waarschijnlijk niet meer druk te maken: dan functioneert apic vermoedelijk wel goed.

Groet, Pjotr.

Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/23, 14:38:50 »
Geïnstalleerd met noapic.

Inderdaad was na het installeren deze parameter niet meer nodig. De laptop werkt nu perfect als dualboot met Vista. (eerst in Vista de Vista partitie verkleinen, daarna herstarten en Ubuntu 7.04 op de vrijgekomen ruimte installeren)
Hij werkt super op Ubuntu! (Vista gebruik ik alleen maar om de rode ogen van de foto's te verwijderen -> is toch lastiger in GIMP en voor de jaarlijkse belastingaangifte die in Ubuntu met een veel slechter/kleiner lettertype werkt.)

Ubuntu 6.06 herkent trouwens Vista niet, 7.04 wel! Je krijgt bij het aanzetten van de laptop nu netjes een opstartmenu met Ubuntu èn Vista erin.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Kogacarlo

  • Lid
Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/01, 03:23:37 »
Citaat van: pjotr123
Althans wanneer ik het BIOS van het moederbord op AMD Cool 'n' Quiet -stand heb staan.
OK, dit is een oud draadje.....
Maar blijkbaar werkt cool 'n quiet bij ander mensen wel!
Als ik in mijn bios cool 'n quiet aanzet wil de pc niet meer booten. Vroeger met Windows werkte dat wel.
Waar kan dat aan liggen?
Ubuntu op een stickie

Offline Kogacarlo

  • Lid
Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/01, 04:37:33 »
P.S. ik ben er nu in geslaagd boven in de balk het Processorsnelheid-knopje te hebben waarmee ik kan overschakelen van 1 GHz naar 2,2 GHz.
Omdat ik de HTT heb overklokt is dat in mijn geval 1,3 en 2,9 GHz.
Processorsnelheid geeft dat trouwens niet aan, maar Systester wel.
Ik heb dat geregeld middels
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=248867 en
http://ubuntu.wordpress.com/2005/11/04/enabling-cpu-frequency-scaling/

Dus eerst verwijderen, daarna cool 'n quiet in de BIOS aanzetten en dan verder.

Helaas de automatische optie lijkt hier niet te werken.

$cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_governors
geeft bij bij:     powersave performance
Geen automatische aanpassing dus.
Ubuntu op een stickie

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/01, 15:03:34 »
Citaat van: Kogacarlo
P.S. ik ben er nu in geslaagd boven in de balk het Processorsnelheid-knopje te hebben waarmee ik kan overschakelen van 1 GHz naar 2,2 GHz.
Omdat ik de HTT heb overklokt is dat in mijn geval 1,3 en 2,9 GHz.
Processorsnelheid geeft dat trouwens niet aan, maar Systester wel.
Ik heb dat geregeld middels
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=248867 en
http://ubuntu.wordpress.com/2005/11/04/enabling-cpu-frequency-scaling/

Dus eerst verwijderen, daarna cool 'n quiet in de BIOS aanzetten en dan verder.

Helaas de automatische optie lijkt hier niet te werken.

$cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_governors
geeft bij bij:     powersave performance
Geen automatische aanpassing dus.
op mijn amd materiaal werkt cool & quiet / powernow prima, in Conky kan ik het systeem gewoon zien terugklokken van 2.2 naar 1 Ghz (als ik hem relatief stevig belast is dat 2Ghz). Overigens is het de 64-bit editie die daarop draait.

Offline Kogacarlo

  • Lid
Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/01, 23:06:25 »
Ik ben ondertussen zover gevorderd dat ik na het booten alleen in de terminal hoef in te geven:
sudo modprobe powernow-k8

Daarna werkt alles dan kan ik kiezen tussen 1 en 1,8 en 2 en 2,2 GHz en performance, conservative, ondemand en powersave.
Hoe kan ik dat commando blijvend maken?

P.S. hey Richard waarom quote je mijn bericht eigenlijk?
Ubuntu op een stickie

Offline Dave

  • Lid
Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/02, 10:04:09 »
waarschijnlijk omdat hij op jou reageerd en het kan op een forum maar zo dat er diverse postings tussen komen voor het versturen.
risico loop ik nu ook :-)

Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/02, 10:18:47 »
Citaat van: Kogacarlo
P.S. hey Richard waarom quote je mijn bericht eigenlijk?
Dat heet netiquette ;)
Citaat
- If you are sending a reply to a message or a posting be sure you summarize the original at the top of the message, or include just enough text of the original to give a context.  This will make sure readers understand when they start to read your response.

Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/02, 18:38:21 »
Citaat van: pjotr123
Ik heb ook gelet op energieverbruik: deze Sempron is superzuinig, de processor wordt maar 29 graden Celsius. Althans wanneer ik het BIOS van het moederbord op AMD Cool 'n' Quiet -stand heb staan.

De Athlons verstoken veel meer watts, en ach, die extra prestatiekracht heb ik (heeft Linux) toch niet nodig!

Groet, Pjotr.
Ik denk dat de Semprom een goede keus is. Ik heb zelf een shuttle pc met een voedig van maar 200 watt en ik heb ook voor de Sempron gekozen en ik kan nu een snellere vga kaart gebruiken.

John

Offline spawn

  • Lid
Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/02, 19:00:01 »
Citaat van: Cobuntu
Ik heb een vraagje:

Wat als de live-cd en de alternate alle twee niet willen installeren, en je wilt ubuntu zo graag, wat zou je dan als optie gebruiken?

Ik denk niet dat het voorkomt, maar misschien is er ooit iemand met dit probleem.
http://wubi.sourceforge.net  Wubi - Ubuntu Installer for Windows

dit is een oplossing voor gebruikers van windows. maar is meer om uit te proberen mijn idee. overigens heb het niet getest.

groet spawn
''the quieter you become, the more you are able to hear''

Offline Kogacarlo

  • Lid
Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/03, 15:19:21 »
Mijn probleem blijft: ik moet steeds na het opstarten dit commando invoeren:
sudo modprobe powernow-k8
Dan pas werkt Cool 'n Quiet.
Hoe kan ik regelen dat dat bij het opstarten automatisch gebeurt?
Ubuntu op een stickie

Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/03, 17:13:15 »
gksu gedit /etc/modules

onderaan toevoegen: powernow-k8 en opslaan. Nu wordt het automatisch geladen ;)

Offline Kogacarlo

  • Lid
Nieuwe PC: installatieverhaal
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/03, 21:42:17 »
Cheers cheers cheers.
Ik had dit toegevoegd:
modprobe powernow-k8
Het eerste woordje heb ik nu weggehaald en nu werkt het!
Bedankt!
Carlo
Ubuntu op een stickie