Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grote problemen na upgrade 12.04  (gelezen 1392 keer)

Offline LWM

  • Lid
Grote problemen na upgrade 12.04
« Gepost op: 2012/05/19, 17:50:18 »
Op mijn desktop zit dualboot ubuntu en xp. Ik heb gisteren ubuntu 10.4 via alt f2 > updatemanager geupgrade naar 12.04. Dat ging prima, maar na de herstart kreeg ik een zwart scherm met de melding error cannot find symbol grub xpols>restore grub. Van alles geprobeerd maar niets lukte, ook niet met een vers gebrande live/install dvd wat overal wordt geadviseerd. Via live wel kunnen zien dat er 3 bootable partities zijn, nl nog een windows. Heel vreemd en mogelijk is het een bijverschijnsel van xp dat als bootable wordt gezien, maar het niet is (is mij verteld) . Uiteindelijk vanaf de dvd als laatste optie nogmaals 12.4 geinstalleerd en nu werkt de grub weer. Echter mijn bestanden staan op de vreemdste plekken en niet meer onder de mapjes documenten,  foto's e.d. Mijn emailbestanden zijn compleet verdwenen (gelukkig had ik van bestanden en Thunderbird een externe backup gemaakt). Gek is dat Thunderbird erwat  anders uitziet dan op de dual boot desktop van mijn zoon (waar de upgrade wel perfect ging) en  van mijn laptop die ook is geupgrade zonder dual boot. Op zich geen punt, maar nog gekker is dat hij het emailwachtwoord  van mijn provider kpn niet herkent (kan wel mail verzenden maar niet ontvangen) terwijl webmail het wachtwoord wel pakt en de andere pc's ook. De accountinstellingen zijn identiek. Net geprobeerd om via Firefox/google in mijn bankaccount te komen, maar ook het ing wachtwoord wordt niet herkend!!! Terwijl het op de andere pc's wel functioneert. Ik ben een technische leek en snap hier niets van. Is hier nog iets te redden? Ik wil nu voorlopig mijn Thunderbird email backup (heel veel submappen en adressen) van mijn externe harddisk terugzetten op mijn laptop zodat ik er weer bij kan. Hoe doe ik dat?   

Offline LWM

  • Lid
Re: Grote problemen na upgrade 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/21, 10:02:14 »
Ik heb inmiddels 12.04 maar weer helemaal opnieuw geinstalleerd en de hele schijf ervoor vrijgegeven. Ben dus wel alles kwijt, maar gelukkig had ik een externe backup van bestanden en emails gemaakt. Ben hetzelfde probleem ook op Engelstalige fora tegengekomen.
Het enige probleem dat ik  nu nog heb is dat Thunderbird het wachtwoord van mijn provider (kpn)  niet herkend, terwijl ik er wel mee op kpn  webmail kom en het op mijn laptop ook wordt herkend.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grote problemen na upgrade 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/21, 10:48:50 »
Over Thunderbird in combinatie met KPN mail: heb ik weleens ingesteld, ging goed.

Maar KPN mail is sowieso waardeloos. Brakke ondermaatse consumentenprut van de jaren negentig. Tien keer niks....

Ik adviseer om Gmail te nemen, en die je KPN mail te laten leegtrekken (zodat de buitenwacht niks hoeft te veranderen om jou te e-mailen). Gmail is van moderne semi-professionele kwaliteit.

Thunderbird kun je trouwens ook in combinatie met Gmail gebruiken; simpelweg POP3-ondersteuning inschakelen in Gmail.

Tips voor Gmail: http://www.oeioei.nl/internet/gmail.php

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Grote problemen na upgrade 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/21, 10:59:32 »
Thunderbird kun je trouwens ook in combinatie met Gmail gebruiken; simpelweg POP3-ondersteuning inschakelen in Gmail.
Het is zeker NIET aan te raden om Gmail met POP3 te gebruiken omdat deze dan je halve mail-box leegtrekt, Gmail is daar simpelweg niet voor bedoeld, al kan het technisch wel.

Beter is om Gmail met IMAP te gebruiken, dit is dan ook de standaardinstelling als je een Gmail-account aanmaakt in Thunderbird. Op die manier kun je naadloos webmail (via je browser) en Thunderbird (via IMAP dus) combineren: mail die je bv via je browser verzendt of ophaalt, komt automatisch ook binnen in Thunderbird en omgekeerd. De mails die Thunderbird synct op het moment dat je het IMAP-account aanmaakt kun je ook als (locale) backup beschouwen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grote problemen na upgrade 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/21, 11:12:07 »
Het is zeker NIET aan te raden om Gmail met POP3 te gebruiken omdat deze dan je halve mail-box leegtrekt,
Wat is daar het nadeel van dan?   ???
Dat vind ik alleen maar een voordeel. Bam, de hele boel in één keer overgezet naar de servers van Gmail.

Overigens kun je ook dat anders instellen: je kunt in Gmail de optie "POP alleen inschakelen voor berichten die vanaf nu worden ontvangen" aanvinken. Dan wordt er helemaal niks leeggetrokken van de oude berichten.

En mocht je soms bedoelen dat Thunderbird de opgehaalde e-mails verwijdert uit je Gmail: dat is niet zo. Ook dat kun je instellen via de opties van Gmail.

Citaat
Gmail is daar simpelweg niet voor bedoeld, al kan het technisch wel.
Onjuist. Als het er niet voor zou zijn bedoeld, dan zou Gmail die functionaliteit überhaupt niet bieden.

Sprekend detail: de functie zit in Gmail onder het tabblad "Doorsturen en POP/IMAP", en in dat tabblad staat het bovenaan. Dus POP wordt nog eerder genoemd dan IMAP. Wel apart gedrag van Google dan, als Gmail daar niet voor zou zijn bedoeld.  =D

Citaat
Beter is om Gmail met IMAP te gebruiken,
Het kan, maar het is niet beter. Dat is een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur. Ik vind IMAP persoonlijk niks, ik hou er niet van. Als ik op een andere machine bij m'n post wil, dan start ik gewoon de webbrowser. Klaar.

Overigens vind ik de webpagina van Gmail dusdanig handig, dat ik al enige tijd geen gebruik meer maak van Thunderbird. Een apart e-mailprogje gebruiken is eigenlijk wat ouderwets aan het worden, vind ik. De webomgeving van Gmail is zeer geavanceerd en makkelijk bedienbaar geworden.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/21, 11:20:09 door Pjotr »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Grote problemen na upgrade 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/21, 11:38:42 »
Het is zeker NIET aan te raden om Gmail met POP3 te gebruiken omdat deze dan je halve mail-box leegtrekt,
Wat is daar het nadeel van dan?   ???
Dat vind ik alleen maar een voordeel. Bam, de hele boel in één keer overgezet naar de servers van Gmail.

Overigens kun je ook dat anders instellen: je kunt in Gmail de optie "POP alleen inschakelen voor berichten die vanaf nu worden ontvangen" aanvinken. Dan wordt er helemaal niks leeggetrokken van de oude berichten.

En mocht je soms bedoelen dat Thunderbird de opgehaalde e-mails verwijdert uit je Gmail: dat is niet zo. Ook dat kun je instellen via de opties van Gmail.

Citaat
Gmail is daar simpelweg niet voor bedoeld, al kan het technisch wel.
Onjuist. Als het er niet voor zou zijn bedoeld, dan zou Gmail die functionaliteit überhaupt niet bieden.

Sprekend detail: de functie zit in Gmail onder het tabblad "Doorsturen en POP/IMAP", en in dat tabblad staat het bovenaan. Dus POP wordt nog eerder genoemd dan IMAP. Wel apart gedrag van Google dan, als Gmail daar niet voor zou zijn bedoeld.  =D

Citaat
Beter is om Gmail met IMAP te gebruiken,
Het kan, maar het is niet beter. Dat is een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur. Ik vind IMAP persoonlijk niks, ik hou er niet van. Als ik op een andere machine bij m'n post wil, dan start ik gewoon de webbrowser. Klaar.

Overigens vind ik de webpagina van Gmail dusdanig handig, dat ik al enige tijd geen gebruik meer maak van Thunderbird. Een apart e-mailprogje gebruiken is eigenlijk wat ouderwets aan het worden, vind ik. De webomgeving van Gmail is zeer geavanceerd en makkelijk bedienbaar geworden.
Ach, het is maar een tip. Doe ermee wat je wilt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grote problemen na upgrade 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/21, 11:42:10 »
Ach, het is maar een tip. Doe ermee wat je wilt.
Pfff.... Jij ook een fijne dag gewenst, mijn vriendelijke vriend.

Re: Grote problemen na upgrade 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/21, 11:47:13 »
Gmail via Thunderbird bekijken heeft wel het voordeel dat je van belangrijke mail een offline backup kan maken, die je buiten de klauwen van Google (de IMAP-mappenstructuur) plaatst. Mocht onverhoopt je account verwijderd, geledigd of gekraakt worden (een heel enkele keer gebeurt dat weleens en je hebt in zo'n geval als 'gratis' gebruiker geen poot om op te staan) dan heb je tenminste die berichten nog. Met IMAP heb je natuurlijk ook automatisch offline al je berichten uit Gmail maar als je account opeens leeg is en je laat Gmail dan synchroniseren is alle mail lokaal ook foetsie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grote problemen na upgrade 12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/21, 11:50:15 »
Met IMAP heb je natuurlijk ook automatisch offline al je berichten uit Gmail maar als je account opeens leeg is en je laat Gmail dan synchroniseren is alle mail lokaal ook foetsie.
Iets vergelijkbaars heb ik een keer meegemaakt. Dat was geen leuk moment.  :P

Gevolg van een fout die ik zelf maakte, natuurlijk. Maar daarmee had ik in één keer mijn buik vol van IMAP.  :evil:

Offline Tom

  • Lid
Re: Grote problemen na upgrade 12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/21, 12:15:56 »
Gebruik al jaren alleen Gmail dus ook voor mijn pop3 nooit problemen mee gehad integendeel.
Heb dus op mijn HDD zelfs geen E Mail programma meer opstaan.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline LWM

  • Lid
Re: Grote problemen na upgrade 12.04
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/21, 15:51:13 »
Ik ga me nog eens uitgebreid in Gmail verdiepen. Blijkbaar verschillen de meningen/ervaringen.
In ieder geval heb ik mijn desktop gelukkig weer op orde. Dat mijn kpn wachtwoord op mijn desktop niet werkte (en op de laptop wel) kwam doordat bij de serverinstellingen de helft van mijn gebruikersnaam was verdwenen. Na herstellen werkt het weer als vanouds. Ook heb ik, net als mijn documenten, mijn email backup weer terug kunnen zetten. Ik maak nu gewoon ook een email backup op mijn externe harddisk. Het was een hoop stress, maar ook weer veel geleerd van deze mislukte ubuntu-upgrade. Wat ik wel ben kwijtgeraakt in Firefox zijn mijn favorieten. Pech.
In ieder geval dank voor jullie support!!
   

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grote problemen na upgrade 12.04
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/21, 18:57:05 »
Ik ga me nog eens uitgebreid in Gmail verdiepen. Blijkbaar verschillen de meningen/ervaringen.
Mooi dat het nu werkt! Overigens, voor de goede orde: iedereen in dit draadje is het erover eens, dat Gmail verreweg superieur is t.o.v. KPN mail.

Waar de meningen over uiteenlopen, is de beste manier om Gmail te *gebruiken*: via de webpagina, via Thunderbird met IMAP of via Thunderbird met POP3.

Re: Grote problemen na upgrade 12.04
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/21, 22:28:38 »
Als je 36422 mails hebt op Gmail, is het onzinnig om POP3 te gebruiken. IMAP is een veel logischer keuze.