Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Word unity in 11.04 su6 of fail?

Jazeker deze editie word top
19 (19.6%)
Nee dit word een fail
20 (20.6%)
ik draai liever classic
43 (44.3%)
Ik vind unity geweldig
15 (15.5%)

Totaal aantal stemmen: 93

Auteur Topic: Word unity in 11.04 suc6 of fail?  (gelezen 56372 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #350 Gepost op: 2011/06/19, 19:38:26 »
Ik vond via google een website van iemand, die Ubuntu beschrijft als de Meest gebruikte Linux-distributie. Maar heeft zoals velen, ook kritiek op Unity. Verder valt op dat op Distrowatch Ubuntu bij de raadplegingen per pagina daalt, als je kiest voor een dataspanwijdte van 30 dagen. Dit zou met Unity te maken kunnen hebben.

Ik vind het belangrijk om de ontevredenen niet te laten afhaken, en om beginners niet af te schrikken. Er zijn gelukkig goede alternatieven binnen de Ubuntufamilie; als we die meer bekendheid geven, dan voorkomen we massale leegloop en daling van gebruikersaantal. Zeker straks, bij 11.10.

Mijn boodschap is: Xfce = de nieuwe Gnome 2, en LXDE = de nieuwe Xfce. Ook na oktober 2011. Concreet: Xubuntu en Linux Mint LXDE. Hiermee heb ik al verschillende kennissen kunnen geruststellen, en op die manier bij Linux kunnen houden.  :)

Ubuntu gaat door een moeilijke fase; waarschijnlijk de moeilijkste sinds zijn ontstaan. Dat ligt trouwens niet alleen aan Ubuntu zelf, maar ook aan de ontwikkelingen binnen Gnome. Ik vrees vergelijkbare problemen bij andere Gnome-gebaseerde distro's.

Komt uiteindelijk wel weer goed, maar dat zou zomaar een paar jaar kunnen gaan duren.... In die periode is het aan ons, om de schade zoveel mogelijk te beperken. En de kracht van de gemeenschap, ook van deze gemeenschap, is groot.  :)

Offline petervs

  • Lid
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #351 Gepost op: 2011/06/19, 20:07:11 »
Misschien lopen we wel te hard van stapel. Wie niet van veranderingen houdt, of daar moeite mee heeft, of wat dan ook, daar heb je de LTS versies voor. Elke verandering heeft tijd nodig, en unity wordt steeds verder ontwikkeld, waarbij straks bij 12.04 de mensen misschien wel zeggen van goh het is nog gebruikersvriendelijker geworden.
Nieuwelingen zouden voor hun eigen gemak gewoon de laatste LTS moeten pakken, maar dat is schijnbaar niet altijd bekend.
Ubuntu MATE 16.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #352 Gepost op: 2011/06/19, 20:17:44 »
Xfce ga ik ook hoogst waarschijnlijk op één van de desktop draaien ,heb hem nu op mijn Netbook en uitstekend oke een paar kleine zaakjes ontbreken nog.
Maar dat komt zekers nog goed.
Op de andere PC een Mintje waarschijnlijk dus alles komt goed met de toekomstige LTS.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #353 Gepost op: 2011/06/19, 20:45:19 »
Dat veel nieuwe gebruikers voor 11.04 kiezen en niet voor 10.04 is vrij logisch.
Kijk eens naar de site van Ubuntu.com, daar word Unity groots gebracht en je moet goed zoeken als je iets van de LTS wilt lezen. Let wel op dat iemand die nieuw is niet zal weten dat er een LTS versie is in eerste instantie.
Bij het downloaden zien ze de link en kijken ze naar wat het is.
Eerste gedachten bij iedere gebruiker is natuurlijk dat de laatste versie de beste is.
Waarom zouden ze het anders zo groot op hun site zetten met 11.04 is hier.

Maar dat is het niet alleen, veel mensen willen het laatste van het laatste en negeren waarschuwingen van anderen of als het op de site er bij staat omdat ze iets nieuws willen hebben.


Distrowatch is waar mensen naar kijken en als je al iets draait dan ga je daar niet naar kijken, je kijkt naar het geen wat je nog niet kent en Ubuntu kent iedereen wel net als Unity. De nieuws sites staan er vol mee en daar halen de meeste hun informatie vandaan omtrent Ubuntu en Unity.
Voor distro's die ze niet draaien is distrowatch handig omdat ze dan van daaruit makkelijk naar de site van de versie die ze bekijken, kunnen gaan.



Offline MKe

  • Lid
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #354 Gepost op: 2011/06/20, 08:04:22 »
@Pjotr,

Ik ben het met je eens dat Xubuntu het alternatief wordt. Ze mogen echter nog wel flink werken aan het systeem omdat hij op sommige plekken nog niet geheel 'af' aanvoelt. Ubuntu voelt een stuk solider in de classic look. Ikzelf draai Xubuntu, maar mijn vrouw is toch weer terug naar Ubuntu vanwege die kleine irritaties. Als Xubuntu nog een beetje beter wordt is echter het absoluut een aanrader, ook voor beginners

Offline Tom

  • Lid
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #355 Gepost op: 2011/06/20, 08:31:24 »
Ja progjes als Nautilus gksu en Nautilus image convertor  vermis ik daarin (gelijk aardige dan).
Of logboek weergave maar ja die kun je install als je Gnome utils erbij zet.
Afijn we zien wel met de 11.10 of de 12.04. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #356 Gepost op: 2011/06/20, 10:57:55 »
@Pjotr ik sluit me voor een groot gedeelte van je verhaal aan.
Aankomende periode is best lastig, veel ontwikkelingen en dan is maar de vraag hoe het uitpakt.
Overigens moeten we het denk ik ook niet te zwart zien. Veel distro's bieden XFCE 4.8 nog niet aan, tenminste als ik op distrowatch kijk zie ik nog redelijk vaak XFCE 4.6 staan. Wat dat betreft hebben ze dat dus prima gedaan met Xubuntu.
Bovendien schijnen ze bij Lubuntu op schema te liggen om bij de 11.10 versie officieel familielid te worden. Kortom er valt gelukkig ook veel goeds te vertellen. :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline h2o

  • Lid
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #357 Gepost op: 2011/06/20, 11:13:06 »
Allereerst de topictitel bevat een ernstige taalfout: Het moet zijn wordt en niet word.....  =D  ^-^

Op het Debianforum is laatst een poll gehouden wat voor desktop regulier wordt gebruikt. Opvallend was het grote percentage XFCE gebruikers. Nog veel groter dan KDE4.
Nu loopt daar een draadje waarom er zoveel XFCE gebruikers zijn. Dan blijkt dat veel Debian gebruikers ook naar XFCE over zijn gegaan (of dat willen doen) i.v.m. Gnome 3 waar men geen 'zin in heeft', het 'te bugy vindt' en dergelijke.

Zelf heb ik nog niet eens naar Gnome 3 gekeken, laat staan naar Unity (en heb daar ook niet zoveel behoefte aan), maar wat ik her en der lees (goed gemotiveerd) is dat het goede overeenkomsten heeft met de aanpassingen die toentertijd met KDE3 ==> KDE4 het geval is geweest. Die vergelijkingen zijn goed te trekken.

Nu is KDE4 intussen redelijk goed ingeburgerd. Maar een verstokte KDE3 gebruiker kan daar niet aan 'wennen' en  gaat dan op zoek naar iets anders. Nu heeft een beginner daar uiteraard geen 'last' van, omdat die gewoonweg de oude manier niet kent.

Linuxgebruikers zijn grofweg in te delen in twee categorieën: De conservatieven (die willen het zo veel mogelijk bij het oude laten) en de vooruitstrevenden (die experimenteren graag en verkennen de mogelijkheden).

De conservatieven hoor je nu klagen, en dat is ook deels terecht. Maar de praktijk leert dat ook KDE4 met vallen en opstaan is 'geaccepteerd'. Dat zal uiteindelijk ook met Gnome 3 het geval gaan worden.
Of Unity daarmee door zal breken? Ik denk persoonlijk dat met zich beter op Gnome 3 kan richten en niet een eigen 'speeltje' gaan invoeren en handhaven. Dat is verloren tijd.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #358 Gepost op: 2011/06/20, 11:39:10 »
Ik denk persoonlijk dat met zich beter op Gnome 3 kan richten en niet een eigen 'speeltje' gaan invoeren en handhaven. Dat is verloren tijd.

Mmm.. ik dacht dat Unity als shell op Gnome3 draaide?

Offline h2o

  • Lid
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #359 Gepost op: 2011/06/20, 11:42:08 »
Ik denk persoonlijk dat met zich beter op Gnome 3 kan richten en niet een eigen 'speeltje' gaan invoeren en handhaven. Dat is verloren tijd.

Mmm.. ik dacht dat Unity als shell op Gnome3 draaide?
Dan blijft het toch nog een 'speeltje', want alleen Ubuntu heeft dit. Steek dan de tijd in het goed afstemmen en afstellen van Gnome 3.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #360 Gepost op: 2011/06/20, 11:42:44 »
Ik ben niet echt conservatief (denk ik  =D) maar als ik Unity vergelijk met Gnome vind ik de menu structuur van de oude Gnome gewoon handiger cq efficienter voor een desktop pc met muis.

Voor een touchscreen is Unity gewoon weer handiger.

Unity of Gnome zal me niet boeie, het gaat mijn om de layout en ik hoop dat die gewoon aan te passen is.
Indien het antwoord hierop ja is, zullen er echt niet veel mensen weglopen bij Ubuntu.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #361 Gepost op: 2011/06/20, 11:50:05 »
Maar de praktijk leert dat ook KDE4 met vallen en opstaan is 'geaccepteerd'.

De meeste KDE-gebruikers die ik ken, zetten hun KDE4 altijd meteen op het oude menu (rechtsklik muis op de K). Ze hebben een hekel aan de friemels en frutsels van het standaarduiterlijk. Niet echt acceptatie dus....  :P

Alleen zullen naar verwachting noch Gnome 3, noch Unity zo'n optie krijgen (voorzover ik weet). Daarmee wordt vergelijken met KDE4 een stuk moeilijker.

@MKe: welke irritaties bij Xubuntu 11.04 bedoel je? Dan kan ik eens kijken of ik die "bij hogerhand" kan aankaarten.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/20, 11:53:20 door Pjotr »

Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #362 Gepost op: 2011/06/20, 11:58:41 »
Ik denk persoonlijk dat met zich beter op Gnome 3 kan richten en niet een eigen 'speeltje' gaan invoeren en handhaven. Dat is verloren tijd.

Mmm.. ik dacht dat Unity als shell op Gnome3 draaide?

Gaat draaien op Gnome3 toch? Nu in 11.04 draait het bovenop Gnome2 voor zover ik het begrepen heb.

Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #363 Gepost op: 2011/06/20, 12:07:51 »
Ik denk persoonlijk dat met zich beter op Gnome 3 kan richten en niet een eigen 'speeltje' gaan invoeren en handhaven. Dat is verloren tijd.

Mmm.. ik dacht dat Unity als shell op Gnome3 draaide?

Gaat draaien op Gnome3 toch? Nu in 11.04 draait het bovenop Gnome2 voor zover ik het begrepen heb.

Eén van de redenen dat Unity er gekomen is, is juist vanwege het uitblijven van Gnome 3.
Het draait dus op Gnome 2

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #364 Gepost op: 2011/06/20, 12:10:12 »
Ik ben niet echt conservatief (denk ik  =D) maar als ik Unity vergelijk met Gnome vind ik de menu structuur van de oude Gnome gewoon handiger cq efficienter voor een desktop pc met muis.

Ik denk dat de moeilijkheden die men ondervindt met Unity voor een groot gedeelte ontstaan door het benaderen van de verschillende elementen van Unity als directe vervangers van de oude interface van Gnome 2. Unity heeft geen menu zoals Gnome 2 dat heeft en lijkt ook juist gemaakt te zijn om geen menu nodig te hebben. Veelgebruikte applicaties zet je vast op de starter, er is één centraal venster voor alle systeeminstellingen ― vergelijkbaar met het configuratiescherm in Windows ― en als je een keer iets anders nodig hebt kan je dat snel opzoeken in de dash.

Het kost wat tijd om eraan te wennen, maar ik denk wel dat het een succes wordt. Er zullen natuurlijk mensen blijven die het niet handig vinden, maar gelukkig zijn er dan binnen Linux gelukkig genoeg goede uitwijkmogelijkheden. Het lijkt me ook goed voor de ontwikkeling van Linux dat er verschillende interfaces populair zijn. Er kunnen succesvolle elementen van elkaar overgenomen worden en zo'n "concurrentiestrijd" houdt de ontwikkelaars scherp.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #365 Gepost op: 2011/06/20, 12:52:06 »
Het menu in KDE is een ramp. Het oude menu daarin tegen werkt wel fijn.
Unity heeft geen menu, dat is een dash met iconen die half je scherm bezetten waardoor je niet mis kunt klikken.
Gnome 3 heeft ook geen menu maar wat ze hebben is wel wat overzichtelijker.

KDE is zo verstandig geweest om het oude menu als optie er in te zetten en het na een aantal versies nog heeft gehouden.

Bij Unity en Gnome 3 zie je dat ze van buitenaf menu's gaan maken om er in te zetten zodat het weer een menu heeft.
Als beide niet gaan kijken om zelf een optie erbij te zetten zodat je de dash in een menu kunt veranderen en bij Gnome dat alternatieve ding ook in een menu te veranderen, dan is de kans groot dat het merendeel van de gebruikers die het nu niets vinden, het dan ook niets zullen vinden.
Bij Gnome 3 heb je nog het voordeel dat het menu wat je er zelf in kunt zetten, het menu van Gnome 3 vervangt.
Bij Unity is dat niet het geval en komt het ook niet op dezelfde plek.

Het is dus afwachten wat ze doen.

Xfce is populair als vervanger van Gnome 2 omdat het aardig overeen komt met Gnome 2.
Het heeft wat dingen die ik graag anders zie maar buiten dat zitten er ook een aantal dingen in die het voor beginners juist makkelijker maken.
Je kunt er niet snel iets verkeerds doen en dat maakt dat het goed voor beginners is.
Van mij hoeft het niet zo bewerkbaar te zijn als Gnome 2 maar een menu editor en een optie om een eigen menu met mappen te maken zou wel fijn zijn.

Programma's zullen ze denk ik niet snel upgraden naar Nautilus, Libre office en dergelijke omdat ze het niet te zwaar willen maken. Dat hoeft ook niet omdat je dat er zelf in kunt zetten.
Al is denk ik een beter office pakket wel beter, het ziet er nu een beetje armzalig uit.
Ik denk alleen als Xfce als vervanger van Gnome 2 word gezien door een grote groep gebruikers die eerst Ubuntu gebruikte, dat misschien Xubuntu geüpgraded kan worden tot waar nu Ubuntu is met software pakketten.
Ik denk dat het dan voor velen de stap van Gnome 2 naar Xfce nog sneller word gemaakt dan Unity of Gnome 3 een kans te geven.
De stap is dan nog kleiner dan die nu al is.

Persoonlijk bevalt mij Xfce zeer goed. Ik mis wat sneltoetsen en het snappen van de vensters zoals in Ubuntu 11.04 maar dat zou je er in kunnen zetten als je compiz installeert, maar daar zit ik niet op te wachten. Ik heb liever dat ze die optie bij het effecten menu zetten zodat je niet al die andere dingen mee krijgt die je toch niet gebruikt.


Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #366 Gepost op: 2011/06/20, 13:16:01 »
Het menu in KDE is een ramp. Het oude menu daarin tegen werkt wel fijn.
...

Een ramp? Misschien voor gebruikers die het oude menu gewend zijn (wat dat dan ook is, ik ken het niet  =D). Ben zelf net pas begonnen met KDE maar het menu vind ik eigenlijk vrij logisch: K-icoontje aanklikken > Application en dan staan daar grofweg dezelfde categorieen als bij gnome2. Ok, het kost je 1 klikje extra.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #367 Gepost op: 2011/06/20, 16:29:07 »
@emiel: Heb toch net een keer ipv Vuurvos toch Shotwell aangeklikt :-[

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #368 Gepost op: 2011/06/20, 21:38:51 »
Ik kon er niet mee werken.
Iconen bleven aan de muis hangen als je er overheen ging en het zoeken door de menu's is niet fijn.
Maar goed dat is hoe ik het menu vind.

@tiempjuuh ik heb het over het eerste scherm met iconen als je links boven in de hoek klikt.
Dan krijg je 8 iconen die bijna heel je scherm bezetten.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #369 Gepost op: 2011/06/20, 22:02:32 »
Ik kon er niet mee werken.
Iconen bleven aan de muis hangen als je er overheen ging en het zoeken door de menu's is niet fijn.
Maar goed dat is hoe ik het menu vind.

@tiempjuuh ik heb het over het eerste scherm met iconen als je links boven in de hoek klikt.
Dan krijg je 8 iconen die bijna heel je scherm bezetten.


Yup, en daar is het me gelukt XD

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #370 Gepost op: 2011/06/20, 22:40:52 »
Je zit nog in de Duplo periode tiempjuuh. =D