Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren met meerdere harde schijven  (gelezen 853 keer)

marcorama

  • Gast
Installeren met meerdere harde schijven
« Gepost op: 2008/12/07, 15:37:23 »
Dit is niet zozeer een vraag,maar een  post omte waarschuwen bij installatie bij verschillende harde schijven.
Het probleem kan zich voordoen dat bij installatie de schijfindeler een verkeerde harde schijf aanziet voor de opstartschijf (ie.sda of hda )
The grub kan dan niet opstarten en je systeem loopt vast.
Oplossing is het uitzetten van de computer en opnieuw te installeren (let dan wel goed op dat de schijfindeler de juiste schijf als opstartschijf ziet,zo niet computer weer uitzetten en opnieuw proberen )
Ik weet niet of dit een bios probleem is of dat het met de schijfindeler te maken heeft.maar ik ben er zelf meerdere malen tegenaangelopen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installeren met meerdere harde schijven
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/07, 18:33:29 »
Bij mijn pc gebeurd het volgende:
Grub kan ik nooit installeren(ubuntu zelf installeerd wel goed), geen probleem, met supergrub gewoon apart installeren(dit is een bootcd).
Dan heb je jouw probleem, nooit word de goede schijven gepakt, dus opnieuw installeren heeft geen zin. Maar wat je wel moet doen is de goede schijf invullen die door grub gebruikt wordt, dus de menu.lst file aanpassen.
Probleem word veroorzaakt doordat ide en sata schijven verkeerd genummerd word. Grub begint bij ide te tellen en ubuntu begint bij sata te tellen. Dus in menu.lst moet je zelf de goede vinden.
Ik doe dit door bij menu van grub(of esc duwen) op de e duwen zodat je de hd kunt wijzigen, hier gewoon alle schijven en partities proberen, indien je de goede hebt dan in menu.lst invullen(en dit altijd blijven doen bij een kernel update).
Voorbeeld menu.lst:
title      Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-22-generic
root      (hd0,1)
kernel      /vmlinuz-2.6.24-22-generic root=UUID=e8d265e8-dcc6-4ea2-b990-39a8eeac3c27 ro quiet splash
initrd      /initrd.img-2.6.24-22-generic

De (hd0,1) moet je dus wijzigen naar alle mogelijkheden die er zijn tav je hd's.
Dus 0,0 of 0,1 of 0,2 of 1,0 of 1,1 etc 1e getal is de hd nummer, de 2e getal is de partitie nummer van de hd.

Re: Installeren met meerdere harde schijven
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/09, 01:41:21 »
Jan,

je uitleg zal wel juist zijn en dat van die nummering (eerst IDE, dan SATA) had ik nog niet gehoord, maar het zou toch eenvoudiger moeten kunnen dan elke keer heropstarten, ESC drukken, e drukken, cijfertjes aanpassen en "op hoop van zegen" laten doorbooten....

En daarmee kom ik op een antwoord op marcorama's probleem-dat-er-geen-is:
Voor zover ik weet, kun je bij de installatie altijd aangeven op welke schijf Grub wordt geïnstalleerd. Op een systeem met meerdere hardere schijven laat je tenslotte de boel niet volautomatisch installeren, maar op zijn minst "begeleid".
En ten tweede bestaat er ook nog zoiets als een live-CD waarmee je zo'n niet opstartend systeem kunt herstellen. Computer geforceerd afsluiten met de hardware-knop en de boel helemaal opnieuw installeren is vrij onelegant.

Overigens heet ik je van harte welkom op dit forum: je bent het 14.000ste lid: KLIK HIER
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installeren met meerdere harde schijven
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/09, 06:46:05 »
Je kan gewoon automatsch installeren, waar grub komt maakt niks uit, want je kiest de bootsschijf waar grub op staat, daar verwijst het opstarten van de pc en bios van de pc, naar toe.

Het esc of e drukken doe je maar 1 keer, hierna doe je de menu.lst file(tekstfile) wijzigen, dan hoef je dit niet meer te doen.

Zo start ubuntu op:

-Pc aanzetten
-goede boot schijf kiezen(waar grub op staat)
-dan start grub(menu bij dual boot)(indien geen grub dan heb je de verkeerde schijf gekozen in de bios)
-Dan kies je in het menu(grub) ubuntu,(dit is een lijst uit menu.lst)
-Dan gaat grub ubuntu proberen op te starten, hij gaat naar de ubuntu schijf( welke schijf dit is staat in menu.lst)(foutmelding dan is het mogelijk dat je de verkeerde schijf in menu.lst heb staan)


« Laatst bewerkt op: 2008/12/09, 06:54:05 door jan11000 »