Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: webcam  (gelezen 2629 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
webcam
« Gepost op: 2009/04/12, 23:31:21 »
Op de Artikelen-in-aanbouw pagina is een artikel geplaatst over webcams: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WebcamWerkendKrijgen

Omdat ik enkele (opbouwende) opmerkingen heb start ik hierover dit topic.

Mijn eerst vraag is, wat is de titel voor dit artikel? Suggesties: Easycam?

De naam suggereert dat webcams niet 'vanzelf' werken in Ubuntu. Maar, in ieder geval een aantal, werken zomaar. Als het artikel over Easycam gaat, (zie vorige vraag) zou ik het artikel als 'easycam' hernoemen en het beschreven probleem met de zc0301 chip noemen onder een apart hoofdstuk "Problemen".

Wist je dat er ook Engelstalige Ubuntu documentatie is over Easycam op https://help.ubuntu.com/community/EasyCam?

De opbouw van dit artikel spreekt wel aan:
  • 32 bits installatie, gnome of kde
  • 64 bits installatie, gnome of kde
  • gebruik
  • problemen

Weet jij waarom de Engelstalige wiki gksudo of kdesudo gebruikt om core.py te starten?

Verder een algemene vraag. Recent is er een artikel opgenomen in de documentatie over het installeren van software van derden: http://wiki.ubuntu-nl.org/SoftwareInstalleren#Downloadenvansoftware

Hier staat als opmerking:
Daarbij komt dat software van buitenaf mogelijk interfereert met de rest van het systeem waardoor (stabiliteits)problemen kunnen ontstaan. Installeer sowieso enkel software waarvan u de maker vertrouwt.

Is een opmerking over software buiten de pakketbronnen om hier van toepassing?

Ik ga we van uit dat de softwaremaker blognux.free.fr te vertrouwen is (net als alle andere Ubunteros. :))

Wel ben ik nieuwsgierig wat er bijzondere is aan easycam?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Hanssun

  • Lid
Re: webcam
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/13, 06:36:04 »
in de beta versie van Jaunty Jackalope 9.04 doet de webcam het super goed onder Cheese hij vind hem meteen en dat is wel anders geweest ^-^ ^-^

Gr Hans,

Re: webcam
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/13, 09:49:53 »
Ik heb dat artikel geschreven. Het was slechts een beginnetje en ik moet er dus nog mee verder gaan.

Allereerst: In het introstukje heb ik geschreven: Niet alle webcams werken out-of-the-box. Ik heb dus niet gezegd dat ze allemaal niet oob werken.

Ten tweede: core.py? Ja dat heb ik weggelaten, want lees maar dit stukje van de Engels wiki: there is also an icon under Application->Utility

Dus ze zeggen dat je het ook op die manier kan starten, waarom dan de Terminal erbij pakken als het ook zonder Terminal kan? Dat is gebruiksvriendelijker.

En waarom valt de z0301 chip onder Problemen? Tuurlijk is het wel een beetje een probleem, maar het heeft wel te maken met je Webcam Werkend Krijgen. In ieder geval heeft mijn webcam deze chip, die staat ook als voorbeeld in het artikel.

Een waarschuwing lijkt me in dit geval overbodig, want ik hoor van velen hier op het forum dat EasyCam veilig is en goed werkt, wordt bovendien ook constant aangeraden in het Hardware&Drivers-forum als iemand problemen heeft met zijn/haar webcam :)

En nogmaals: ik ben er nog lang niet klaar mee, het is slechts een begin.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: webcam
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/13, 22:07:35 »
Allereerst: In het introstukje heb ik geschreven: Niet alle webcams werken out-of-the-box. Ik heb dus niet gezegd dat ze allemaal niet oob werken.
Nee, maar de naam "WebcamWerkendKrijgen" suggereert iets in die richting.  Als het over Easycam gaat noem het dan Easycam!

En waarom valt de z0301 chip onder Problemen? Tuurlijk is het wel een beetje een probleem, maar het heeft wel te maken met je Webcam Werkend Krijgen. In ieder geval heeft mijn webcam deze chip, die staat ook als voorbeeld in het artikel.
In een artikel over Easycam, heb je een oplossing voor een probleem met de z0301 chip. Lezers met een andere chip dan een z0301 kunnen dit overslaan of (nog mooier) eventuele oplossingen voor een probleem met de chip van hun webcam toevoegen.

in de beta versie van Jaunty Jackalope 9.04 doet de webcam het super goed onder Cheese hij vind hem meteen
Dus waar gaat het Artikel nu in essentie over Easycam of problemen met Webcams (dus ook met Cheese)?

En nogmaals: ik ben er nog lang niet klaar mee, het is slechts een begin.
Rustig aan! ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: webcam
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/14, 16:56:55 »
Het artikel gaat over diverse manieren om je webcam werkend te krijgen, als ie niet out-of-the-box werkt.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: webcam
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/14, 19:35:43 »
Misschien er goed nieuws onderweg!  Er wordt hard aan dit probleem gewerkt op https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/292086 en https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/144745. Heb je de webcam al op de laatste Jaunty 09.04 Beta geprobeerd?

in de beta versie van Jaunty Jackalope 9.04 doet de webcam het super goed onder Cheese hij vind hem meteen en dat is wel anders geweest ^-^ ^-^
Inderdaad! :o Mijn Logitech Quickcam Communicate STX werkt nu in 9.04 ook out-of-thebox! Dat was voorheen niet zo vanzelf.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: webcam
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/14, 20:06:17 »
Ik heb hem nog niet geprobeerd op 9.04

Maar ik denk niet dat die bugfix er nog komt, als je zegt dat ze er nu nog hard aan werken. Want volgende week is de release al...

Re: webcam
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/14, 20:20:46 »
Easycam2 is ook al een tijdje op de markt. Bijv deze link van onze Oosterburen. http://wiki.ubuntuusers.de/Easycam2
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: webcam
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/14, 20:25:47 »
@Gijsbert: In mijn artikel gaat het ook over Easycam2 ;)

Re: webcam
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/15, 11:13:07 »
Even niet goed opgelet.  :-[
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.