Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Maakt BleachBit (als Root) ook aangesloten externe HD schoon?  (gelezen 1099 keer)

Even een vraagje, ik vond het antwoord niet op het Forum.

Als ik een externe HD (Back-up HD) aansluit op mijn PC en dan BleachBit als Root draai, neemt ie dan ook die externe HD mee?
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Maakt BleachBit (als Root) ook aangesloten externe HD schoon?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/02, 11:25:09 »
Even een vraagje, ik vond het antwoord niet op het Forum.

Als ik een externe HD (Back-up HD) aansluit op mijn PC en dan BleachBit als Root draai, neemt ie dan ook die externe HD mee?
Bleachbit is gevaarlijke zooi. Gebruik het niet:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Gebruik-geen-schoonmaakprogramma-s

Bleachbit gebruiken op je systeem is mijns inziens sowieso al -10, maar om het op een externe schijf voor reservekopieën te gebruiken zelfs -100.  :o

Veilig schoonmaken doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon
« Laatst bewerkt op: 2014/05/02, 11:28:30 door Pjotr »

Re: Maakt BleachBit (als Root) ook aangesloten externe HD schoon?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/02, 11:30:17 »
Dank je Pjotr.

Maar, het gaat mij niet om ruimte te winnen o.i.d. maar om verwijderde gevoelige gegevens grondig te verwijderen.
Wat kan ik dan doen?
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Maakt BleachBit (als Root) ook aangesloten externe HD schoon?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/02, 11:35:32 »
Dank je Pjotr.

Maar, het gaat mij niet om ruimte te winnen o.i.d. maar om verwijderde gevoelige gegevens grondig te verwijderen.
Wat kan ik dan doen?
Gevoelige gegevens staan uitsluitend in je /home, en daar heb je per definitie geen rootbevoegdheid voor nodig: maak gewoon de verborgen bestanden zichtbaar in je gebruikersmap (Ctrl h), selecteer *alles* (Ctrl a) en verwijder het permanent, dus ook uit de prullenbak.

Als je terughalen van gegevens nog moeilijker wil maken, dan moet je een harde schijf overschrijven met series nullen en enen. Maar dan blijft er dus helemaal niks over van je installatie.

Overigens heb je pas 100 % zekerheid dat er niks kan worden teruggehaald, als je de harde schijf opeet. Tip: gebruik veel ketchup.  =D

Re: Maakt BleachBit (als Root) ook aangesloten externe HD schoon?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/02, 11:37:16 »
 =D Dank je.

Toch nog een andere vraag.

Als ik de extrene HD ECHT helemaal leegmaak (zit dan ook écht niets meer op) hoe maak ik hem dan weer zichtbaar voor mijn systeem en daarna weer bruikbaar?
« Laatst bewerkt op: 2014/05/02, 11:39:02 door Harry07 »
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Maakt BleachBit (als Root) ook aangesloten externe HD schoon?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/02, 11:45:49 »
Voor wat je wil doen, ervoor zorgen dat reeds gewiste data op de harde schijf nooit en zelfs moeilijk met dure middelen gerecupereerd kunnen worden, kan je inderdaad bleachbit gebruiken. Voor zover de gegeven staan in zones waar je als gebruiker schrijfrechten had (je /home, een externe USB schijf waarop je zelf rechten hebt), kan je bleachbit als gewone gebruiker draaien. Anders moet je het wel als beheerder doen.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Maakt BleachBit (als Root) ook aangesloten externe HD schoon?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/02, 12:44:09 »
Staat hier wat tussen om écht en volledig unrecoverable te wissen? Want dat is toch de diepere vraag, TS?
(Leve Google)
http://computertotaal.nl/tag/bestanden-wissen
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Maakt BleachBit (als Root) ook aangesloten externe HD schoon?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/02, 13:45:51 »
Staat hier wat tussen om écht en volledig unrecoverable te wissen? Want dat is toch de diepere vraag, TS?
(Leve Google)
http://computertotaal.nl/tag/bestanden-wissen

 :|  alles Windows gerelateerd, toch?
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Maakt BleachBit (als Root) ook aangesloten externe HD schoon?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/02, 14:37:06 »
Citaat
:|  alles Windows gerelateerd, toch?
En waar staat dat je enkel Ubuntu opstart en niet (als velen) een dualboot hebt? ;)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Maakt BleachBit (als Root) ook aangesloten externe HD schoon?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/02, 14:51:36 »
Citaat
:|  alles Windows gerelateerd, toch?
En waar staat dat je enkel Ubuntu opstart en niet (als velen) een dualboot hebt? ;)

Nee, dualboot heb ik niet. Gebruik alleen Linux (zie signatuur).
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Maakt BleachBit (als Root) ook aangesloten externe HD schoon?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/02, 21:23:16 »
Bleachbit is gevaarlijke zooi.
Zeker, weg=weg. :blank:
Als je terughalen van gegevens nog moeilijker wil maken, dan moet je een harde schijf overschrijven met series nullen en enen.
Bleachbit dus: http://bleachbit.sourceforge.net/documentation/shred-files-wipe-disk

Als een externe schijf is aangekoppeld moet Bleachbit daarop ook bestanden kunnen wissen.
Citaat van: BleachBit
securely shreds arbitrary files
.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Maakt BleachBit (als Root) ook aangesloten externe HD schoon?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/02, 21:55:58 »
De beste methode is volgens mij onze vaste methode met harde schijven waar 'gevoelige' data opstaat: gewoon openvijzen de platters eruit halen en met een punthamertje vernietigen zoveel mogelijk.

Een nieuwe schijf aankopen is stukken veiliger (hoewel met de Chinese zooi ook opletten valt) en kost slechts een fractie van wat het je mogelijk kost mocht die info vrijkomen.

Ook een occasie laptop gaat bij mij eerst die weg op: schijf eruit (gaat naar kringloop) en een nieuwe erin.

Zuinig denken kan je veel ellende opleveren. Bleachbit gebruiken is vertrouwen dat dat allemaal goed gaat en EFFECTIEF niets meer te vinden valt: dus je moet een programmamaker dan maar volledig vertrouwen (mooi niet  :blank: ).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Maakt BleachBit (als Root) ook aangesloten externe HD schoon?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/05/02, 22:33:43 »
Zuinig denken kan je veel ellende opleveren. Bleachbit gebruiken is vertrouwen dat dat allemaal goed gaat en EFFECTIEF niets meer te vinden valt: dus je moet een programmamaker dan maar volledig vertrouwen (mooi niet  :blank: ).
Geld dat niet voor meer opensource producten? “Zuinig denken kan je veel ellende opleveren”

Het is een opensource project van ene Andrew Ziem. In oktober was Bleachbit “project van de maand”. Hier staan een paar recensies: http://bleachbit.sourceforge.net/review. In het Ubuntu softwarecentrum lees ik ook goede recensies. Maar toegegeven, vertrouwen kan je software(makers) nooit helemaal. Jouw methode is dan veel beter en beantwoord gelijk de andere vraag:
Toch nog een andere vraag.

Als ik de extrene HD ECHT helemaal leegmaak (zit dan ook écht niets meer op) hoe maak ik hem dan weer zichtbaar voor mijn systeem en daarna weer bruikbaar?
dat kan met deze alternatieve methode niet :|
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: Maakt BleachBit (als Root) ook aangesloten externe HD schoon?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/05/03, 10:00:02 »
Maar toegegeven, vertrouwen kan je software(makers) nooit helemaal.
Bij Open Source geldt dat niet. Als je de makers niet vertrouwt, dan kan je zelf de code van a tot z nakijken.

Bleachbit lijkt mij kwalitatie, eerlijk en betrouwbaar, maar het is geen programma voor de casuele gebruiker, of wat de gewone gebruiker nodig heeft. Als je het gebruikt, moet je weten waarom en wat je doet. Als er al eens stevig gewist zou moet worden, dan zal bleachbit meestal al heel ruim voldoen. Als je dan echt paranoia bent dan wel met schokkende wereldgeheimen werkt, dan is het fysisch vernietigen van de harde schijf inderdaad de meest geruststellende  werkwijze.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Maakt BleachBit (als Root) ook aangesloten externe HD schoon?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/05/04, 12:09:29 »
Bij Open Source geldt dat niet. Als je de makers niet vertrouwt, dan kan je zelf de code van a tot z nakijken.
Dat kan (alleen) als je voldoende kennis hebt van programmeren (Bleachbit is geschreven in Python) en van de gebruikte methode voor het wissen van bestanden om in staat te zijn de fouten en onvolkomenheden in de programmacode op te merken.
Als er al eens stevig gewist zou moet worden, dan zal bleachbit meestal al heel ruim voldoen.
Met name in een ideale situatie zoals beschreven in Limits of shredding files and wiping free disk space.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: Maakt BleachBit (als Root) ook aangesloten externe HD schoon?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/05/04, 20:42:24 »
Bij Open Source geldt dat niet. Als je de makers niet vertrouwt, dan kan je zelf de code van a tot z nakijken.
Dat kan (alleen) als je voldoende kennis hebt van programmeren (Bleachbit is geschreven in Python) en van de gebruikte methode voor het wissen van bestanden om in staat te zijn de fouten en onvolkomenheden in de programmacode op te merken.
Zoek dan experthulp. Dit is een van de fundamentele sterktes van open source. De code en dus wat het programma doet, is traceerbaar en ter inzage van iedereen, en niet alleen de programmeur.

Met name in een ideale situatie zoals beschreven in Limits of shredding files and wiping free disk space.

Hieruit lijkt "Wiping free disk space" mij al behoorlijk veilig. Alleen: het kost zeer veel tijd. Zelf heb ik voldoende aan tip 1: "Don't keep secrets. It's easier to sleep."