Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?  (gelezen 4275 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Gepost op: 2009/04/23, 18:41:51 »
Volgens de pakketinformatie in synaptic wordt door pakket ubuntu-restricted-extras de Java runtime environment geïnstalleerd.
Maar bij een nieuwe installatie van 9.04 was dat niet het geval? Het pakket voor java6-runtime moest ik alsnog installeren.
Klik links bovenin op Documentatie


Offline Drummies

  • Lid
Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/23, 18:50:57 »
vreemd zat er gewoon bij ....niet apart geinstalleerd betreft pakket sun-java6-bin

edit zie wel na info pjotr dat sun-java6-plugin niet geinstalleerd is ......uiteraard nu wel  ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/04/23, 18:55:54 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/23, 19:21:08 »
Vanaf de beta release leek het bij mij gewoon standaard aanwezig... Mhw....ik weet het niet meer zo, zijn automatische handelingen zo langzamerhand.

Offline Drummies

  • Lid
Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/23, 19:23:16 »
sorry ik moet terug komen op mijn vorige post,waarschijnlijk is op de pc met jaunty vanuit alpha steeds geupdated,wel de benodigde pakketten meegeinstalleerd of destijds handmatig erbij gezet ??

de pc met 9.04 RC met ext4 filebestand wel het pakket ubuntu-restricted-extras geinstalleerd maar idd geen sun java jre

Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Dave

  • Lid
Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/23, 19:42:59 »
dacht al, geen enkele bevestiging moeten geven.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/23, 19:51:04 »
Sun java is er bewust uitgehaald:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ubuntu-restricted-extras/+bug/337832

Since there is now a free as in speech version of java available in main, users should not install Sun Java unless they really really mean to. They should be encouraged to install open jdk instead.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/23, 20:04:25 »
Bij mij zit sun jre 6 en sun jre plugin er gewoon in (versie 6-13-1)
Heb wel geupgrade via intrepid naar jaunty.
Kubuntu 20.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/23, 20:12:10 »
Bij mij zit sun jre 6 en sun jre plugin er gewoon in (versie 6-13-1)
Heb wel geupgrade via intrepid naar jaunty.
Sun java zal wel in de ubuntu-resticted-extras van intrepid. De upgrade heeft jou Sun java versie bijgewerkt.

Maar in de ubuntu-resticted-extras van (vanaf) 9.04 is deze vervangen door open jdk en de icedtea6-plugin. Dat is open source en Sun java niet.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/23, 20:18:30 »
Openjdk heb ik vorig jaar wel eens een keer gebruikt,maar werd toen afgeraden om te gebruiken ???
Als het net zo goed zou werken als sun java,dan zou ik voor openjdk kiezen i.c.m icetea-plugin.
Kubuntu 20.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/23, 20:26:34 »
Als het net zo goed zou werken als sun java,dan zou ik voor openjdk kiezen i.c.m icetea-plugin.

En het leuke is dat het, ook omdat het nu open-source is, niet meer apart geïnstalleerd moet worden. Als je een website met java bezoekt wordt gevraagd of de open jdk en de plugin geïnstalleerd moet worden. Geheel automatisch. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/23, 20:32:32 »
Als het net zo goed zou werken als sun java,dan zou ik voor openjdk kiezen i.c.m icetea-plugin.

En het leuke is dat het, ook omdat het nu open-source is, niet meer apart geïnstalleerd moet worden. Als je een website met java bezoekt wordt gevraagd of de open jdk en de plugin geïnstalleerd moet worden. Geheel automatisch. :)
Dat is eigenlijk wel erg handig,zou het kunnen uittesten met youtube.Terugzetten van sun kan altijd nog,toch?
Kubuntu 20.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/23, 20:49:18 »
Youtube? Die site werkt niet met java. Ben je in de war met flash? Voor youtube heb je een flash speler nodig en in de ubuntu-restricted-extras zit Flash versie 10.

Java kan je wel testen op http://www.javatester.org/. Als je bijvoorbeeld deze site bezoekt wordt gevraagd of je de plugin wilt downloaden.


[verwijderd door de beheerder]
Klik links bovenin op Documentatie

Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/23, 20:53:21 »
Youtube? Die site werkt niet met java. Ben je in de war met flash? Voor youtube heb je een flash speler nodig en in de ubuntu-restricted-extras zit Flash versie 10.

Java kan je wel testen op http://www.javatester.org/. Als je bijvoorbeeld deze site bezoekt wordt gevraagd of je de plugin wilt downloaden.

Ja idd,ik zit te slapen.Ik gebruik java om naar webcams te kijken. :-[
Kubuntu 20.04

Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/23, 21:08:38 »
Heb het net geinstalleerd en sun java eraf gegooit,maar firefox blijft om ontbrekende plugin voor icedtea6 vragen.Als ik dan weer op installeren druk,zegt hij dat ie al geinstalleerd staat.Zal even de computer opnieuw opstarten,misschien help dat. :|

Ik geef het op.Hij blijft maar om die plugin vragen terwijl hij al geinstalleerd is. :(
« Laatst bewerkt op: 2009/04/23, 21:14:03 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/23, 21:14:15 »
Heb het net geinstalleerd en sun java eraf gegooit,maar firefox blijft om ontbrekende plugin voor icedtea6 vragen.Als ik dan weer op installeren druk,zegt hij dat ie al geinstalleerd staat.Zal even de computer opnieuw opstarten,misschien help dat. :|
De firefox browser (denk ook aan het Download venster!) moet voldoende zijn. Maar moet wel, anders komt inderdaad steeds de vraag om te installeren.
We wachten af tot je de computer is herstart, dan is de browser ook opnieuw gestart!  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/23, 21:21:12 »
Computer herstart,nog hetzelfde probleem.Openjdk eraf en sun er weer op en alles werkt weer  ???
Jammer,maar was het proberen waard  ;)
Kubuntu 20.04

Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/23, 23:32:17 »
Java kan je wel testen op http://www.javatester.org/. Als je bijvoorbeeld deze site bezoekt wordt gevraagd of je de plugin wilt downloaden.


Ik heb openJDK-6 en icedtea-6-plugin geïnstalleerd en nu komt er bij de bovenstaande testsite te staan:
You have java 1.6.0_0 from sun microsystems installedd.

Vreemd toch é. Ik dacht dat ik open source was gegaan?  :P

Arvid

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/24, 00:13:18 »
probeer eens in een Terminalscherm:
java -version
Dan zie je dat wel OpenJDK (en welke versie) wordt gebruikt.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/24, 00:32:30 »
probeer eens in een Terminalscherm:
java -version

Dat is de beste methode. Die websites die beweren dat ze de versie weergeven, werken lang niet altijd goed.

Overigens vind ik het een slechte keuze om JRE te verwijderen uit ubuntu-restricted-extras. Een ideologische keuze, maar geen praktische. Dat zie je wel vaker, en dat vind ik jammer.

De eerste prioriteit is (of zou naar mijn mening moeten zijn): zo snel mogelijk, zoveel mogelijk marktaandeel verwerven met Linux. Pas als dat doel is bereikt, kan men meer aandacht gaan geven aan ideologische vraagstukken. Dan pas kun je de markt ook dwingen om mee te gaan in je keuzes. Maar nu moeten we vooral praktisch blijven, vind ik.

Met het weghalen van JRE maak je het weer wat moeilijker voor beginners. Dat helpt niet mee om mensen te laten overstappen naar Linux. Jammer.

Enfin, gelukkig is het niet moeilijk te herstellen. Al is elke onnodige drempel er één teveel....

Offline Roel1963

  • Lid
Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/24, 07:10:18 »
Is het nu ook nodig om openjdk en icedtea te verwijderen alvorens sun java te installeren? En schiet openjdk echt nog zo erg tekort als in de periode vlak na uitbrengen van Hardy?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/24, 07:25:56 »
OpenJDK werkt in de meeste gevallen zonder problemen. Het is open source en helemaal "vrij". In tegenstelling dus tot de versie van Sun.
Dit maakt het updaten makkelijker, zorgt ervoor dat je het direct mee kan leveren met Ubuntu, geeft geen irritante 'EULA' die je moet accepteren, enz. Ik zie dus wel in waarom ze hebben gekozen om OpenJDK te kiezen als standaard en het gebruik van Sun's versie te verminderen.

Als je er echt zeker van bent dat je de versie van Sun nodig hebt, dan kan je die alsnog installeren. Ze hebben niks verwijderd of onmogelijk gemaakt.

Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/24, 11:06:49 »
probeer eens in een Terminalscherm:
java -version
Dan zie je dat wel OpenJDK (en welke versie) wordt gebruikt.


java version "1.6.0_0"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea6 1.4.1) (6b14-1.4.1-0ubuntu7)
OpenJDK Server VM (build 14.0-b08, mixed mode)

Het werkt zoals het moet!

Offline Tom

  • Lid
Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/24, 11:25:56 »
OpenJDK werkt in de meeste gevallen zonder problemen. Het is open source en helemaal "vrij". In tegenstelling dus tot de versie van Sun.
Dit maakt het updaten makkelijker, zorgt ervoor dat je het direct mee kan leveren met Ubuntu, geeft geen irritante 'EULA' die je moet accepteren, enz. Ik zie dus wel in waarom ze hebben gekozen om OpenJDK te kiezen als standaard en het gebruik van Sun's versie te verminderen.

Als je er echt zeker van bent dat je de versie van Sun nodig hebt, dan kan je die alsnog installeren. Ze hebben niks verwijderd of onmogelijk gemaakt.
Als nu iedereen JDK gaat gebruiken en geen Sun ...is dat ook niet goed.
Sun maakt het nu toegankelijk  ook voor Linux en dan willen wij het liever niet , want geen open sources.
Hallo dat is goed voor andere Firma´s  dan zullen die ook geen moeite doen want ze (Linux gebruikers) willen alleen open sources.
Hoe je het ook doet het is verkeert  ???
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: java-runtime niet in ubuntu-restricted-extras?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/24, 11:40:06 »
Citaat
Als nu iedereen JDK gaat gebruiken en geen Sun ...is dat ook niet goed.
Sun maakt het nu toegankelijk  ook voor Linux en dan willen wij het liever niet , want geen open sources.
Hallo dat is goed voor andere Firma´s  dan zullen die ook geen moeite doen want ze (Linux gebruikers) willen alleen open sources.
Hoe je het ook doet het is verkeerd

Daar heb je wel een sterk punt!