Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem bij een oefening waar ik maar niet uitgeraak (in open suse)  (gelezen 1097 keer)

Offline katraus

  • Lid
Hallo

Ik heb een oefening die ik zou moeten kunnen maar vind mijn probleem maar niet . De oefening is als volgt : SChrijf een shellscript dat alle soorten licenties die gebruikt worden door de software op je computer in alfabetische volgorde oplijst (1 lijn per licentie). Ik krijg wel de licentie maar ik krijg ze van elke rpm ( rpm -qi i$ | grep ' License' | cut -d: -f3 | cut -d\  -f2). Ik zou dan een sort -d doen om ze alfabetisch te laten aflopen maar dan krijg ik ze nog van elke rpm terwijl het gewoon de bedoeling is dat hij gewoon zegt welke licenties erop staan . Moet ik dan een grep doen of wat moet ik doen ?

Ik weet dat dit misschien een belachelijke vraag is maar ik zou dit heel graag weten !!!!

Alvast bedankt

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: probleem bij een oefening waar ik maar niet uitgeraak (in open suse)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/13, 09:48:35 »
sort -du of uniq gebruiken, of bedoel je iets anders?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline katraus

  • Lid
Re: probleem bij een oefening waar ik maar niet uitgeraak (in open suse)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/13, 10:50:07 »
Hallo


Bedankt voor je antwoord. Ga dit eens uitproberen .

Re: probleem bij een oefening waar ik maar niet uitgeraak (in open suse)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/15, 21:50:41 »
Als je een commando hebt dan kan je daar gewoon   | sort       achter zetten. Zo krijg je heel het resultaat gesorteerd weergegeven.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds