Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Artikel klaar?  (gelezen 24984 keer)

Offline siegi

  • Lid
Re: Artikel klaar?
« Reactie #25 Gepost op: 2009/09/15, 21:00:36 »
Maar waar zie jij de w32codecs? Ik zie alleen maar:
w*codecs had beter geweest, non-free-codecs is een pakketje dat w32codecs (bij 32 bit installatie) en w64codecs (bij 64 bit installatie) installeert.

Re: Artikel klaar?
« Reactie #26 Gepost op: 2009/09/15, 21:02:53 »
Ow ok, dat ga ik dan nog oplossen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #27 Gepost op: 2009/09/16, 13:38:43 »
@Cees: Weet ik, en dat las ik nadat ik de screenshots had geupload. Ik zal ze nog opnieuw gaan maken. Alleen een gastsessie zal niet kunnen, want ik zou niet weten hoe in Kubuntu 9.04, Ubuntu 9.04 weet ik het wel.
Ik heb standaard schermafbeeldingen geplaatst:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/KubuntuMultimedia
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #28 Gepost op: 2009/09/16, 14:05:52 »
plugins: Ik bedoelde inderdaad "alleen" ;)

Er staat nu: "Vink alleen de Gstreamer-plugins aan die er in het lijstje staan". Als je zoekt naar de tekst "gstreamer-plugins" zie ik er maar 1: libgstreamer-plugins-base. Bedoel je dat alleen die moet worden aangevinkt? Volgens mij bedoel je iets anders maar ik begrijp niet wat.

Moeten we vlc, mplayer en nog eens de default xine gebasseerde player installeren? Zelfde voor firefox plugins.
Eens, we moeten ook de keuze van Kubuntu voor Amarok en Kaffeine respecteren. Vlc, mplayer en xine zijn "meer van hetzelfde" en zou ik eruit laten, of maximaal 1 alternatief noemen bijvoorbeeld vlc.

Wat betreft firefox plugins, die zijn alleen nuttig als ook firefox is geinstalleerd. Standaard wordt Kubuntu (alleen) met Konqueror geleverd. Moet je wellicht een opmerking maken dat dit alleen van toepassing is als firefox is geïnstalleerd? (firefox installatie in 9.10 is wel heel eenvoudig via een keuze in het internet-menu  :))
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Artikel klaar?
« Reactie #29 Gepost op: 2009/09/16, 15:21:20 »
plugins: Ik bedoelde inderdaad "alleen" ;)

Er staat nu: "Vink alleen de Gstreamer-plugins aan die er in het lijstje staan". Als je zoekt naar de tekst "gstreamer-plugins" zie ik er maar 1: libgstreamer-plugins-base. Bedoel je dat alleen die moet worden aangevinkt? Volgens mij bedoel je iets anders maar ik begrijp niet wat.
Nu zie ik het pas wat wil je uberhaupt met gstreamer doen? kde gebruikt al jaren standaard xine. Volgens mij was het bij 8.10 niet anders.

@testcees standaard screenshots is een hele verbetering.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/16, 15:22:59 door siegi »

Re: Artikel klaar?
« Reactie #30 Gepost op: 2009/09/16, 20:36:58 »
@siegi: Nou, in 8.04 en 8.10 kregen ik en een hoop anderen (bug, zie Launchpad als je me niet gelooft) xine niet geinstalleerd. Het was niet standaard geinstalleerd bij mij en een hoop anderen. Op 9.04 en 9.10 is xine wel standaard geinstalleerd.

@testcees: Inderdaad wel VLC noemen. Standaard is JuK geinstalleerd als muziekspeler, maar die doet nogal te kort. Amarok is ook standaard geinstalleerd, maar die is voor mensen die veel met muziek doen. En om nou mensen aan te raden een los mp3'tje te openen met Amarok... Tja, Amarok is niet zo snel met de eerste keer openen. Kaffeine is niet meer standaard geinstalleerd op Kubuntu sinds 9.04

Die Firefox-plugins moet ik inderdaad even verduidelijken, wat ik zometeen ga doen.

Re: Artikel klaar?
« Reactie #31 Gepost op: 2009/09/16, 20:49:55 »
Bij deze het artikel geupdate.

Dank trouwens voor de screenshots testcees, ziet er inderdaad iets beter uit :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #32 Gepost op: 2009/09/16, 21:13:01 »
Kaffeine is niet meer standaard geinstalleerd op Kubuntu sinds 9.04
Niet? Zie hier een schermafdruk van Kubuntu Karmic 9.10 (alpha 5), direct na installatie:
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Artikel klaar?
« Reactie #33 Gepost op: 2009/09/16, 21:13:47 »
Ok, in 9.10 dan. Maar in 9.04 niet.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #34 Gepost op: 2009/09/16, 21:36:02 »
En om nou mensen aan te raden een los mp3'tje te openen met Amarok... Tja, Amarok is niet zo snel met de eerste keer openen.
Wel is Amarok de 1e keuze van de Kubuntu distributie en dit wordt een artikel over Kubuntu en niet over "mijn pc".

Ok, in 9.10 dan. Maar in 9.04 niet.
Wat dan wel? Dragon Player!
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Artikel klaar?
« Reactie #35 Gepost op: 2009/09/16, 21:41:30 »
Nee, JuK is de eerste keuze van de Kubuntu-distributie. Voor het afspelen van losse mp3'tjes zonder heel programma er omheen. Dus als jij bijv. in Dolphin een mp3'tje opent op 9.04, dan opent ie JuK.

En ja, Dragon Player is standaard. Maar wat voegt dat toe aan het artikel? Ik zeg nergens iets over een standaard geinstalleerde speler.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #36 Gepost op: 2009/09/17, 00:06:10 »
Nee, JuK is de eerste keuze van de Kubuntu-distributie. Voor het afspelen van losse mp3'tjes zonder heel programma er omheen. Dus als jij bijv. in Dolphin een mp3'tje opent op 9.04, dan opent ie JuK.
Ik snap niet wat je met "eerste keuze van de Kubuntu-distributie" bedoeld want ik heb hier Kubuntu 8.04.2, 9.04 en 9.10 maar op geen van alle is juk geïnstalleerd (noch gewist).  :(

Volgens aptitude search juk wordt juk (music jukebox for KDE4) niet geïnstalleerd bij een nieuwe installatie. We hebben het over de CD's van http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/ toch? Misschien is het installeren van juk wel een goede tip!

En ja, Dragon Player is standaard. Maar wat voegt dat toe aan het artikel?
Voegt NIETS toe. Sry.

Het artikel wordt wel steeds beter! Je laatste aanpassing maakt het weer een stukje eenvoudiger, prima. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Artikel klaar?
« Reactie #37 Gepost op: 2009/09/17, 07:57:29 »
Naar mijn weten is JuK niet standaard geïnstalleerd. Amarok en Dragon Player wel. Op 9.10 is Kaffeine terug van weggeweest :)

Re: Artikel klaar?
« Reactie #38 Gepost op: 2009/09/17, 20:08:08 »
Wat ik bedoel met eerste keuze? Nou, jij begon erover. Ik citeer: "Wel is Amarok de 1e keuze van de Kubuntu distributie"

Hier was JuK wel standaard geinstalleerd, maar goed, dat terzijde.
JuK is niet echt een goed programma en bovendien ondersteunt VLC sowieso meer formaten dan JuK.

Offline siegi

  • Lid
Re: Artikel klaar?
« Reactie #39 Gepost op: 2009/09/17, 21:55:14 »
JUK is niet standaard geinstalleerd in kubuntu. Ubuntu heeft kwa strategie altijd 1 applicatie per toepassing gehad.  Ik heb nooit anders geweten dan dat dit amarok was.

Als je een pakket als kde-full installeert dan heb je idd JUK, aangezien JUK de standaard speler is van KDE.  Maar kubuntu levert standaard geen JUK.

Citaat
Wel is Amarok de 1e keuze van de Kubuntu distributie en dit wordt een artikel over Kubuntu en niet over "mijn pc".
+1

Re: Artikel klaar?
« Reactie #40 Gepost op: 2009/09/18, 20:21:46 »
KDE-full installeer ik nooit. Maar goed, het zal wel weer aan mijn computer liggen zeker, net als een hoop andere dingen. Of niet siegi?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #41 Gepost op: 2009/09/23, 22:18:19 »
@Vistaus: Ik zag vandaag (pas :-[) de nieuwe versie van dit artikel.

Het gaat er steeds beter uit zien! Iets afwijkend van de "Ubuntu" versie maar ok.

Ook zag ik nu http://wiki.ubuntu-nl.org/community/KubuntuDirectDoen, die hiernaar verwijst. Go for Kubuntu! :)




Klik links bovenin op Documentatie

Re: Artikel klaar?
« Reactie #42 Gepost op: 2009/09/24, 20:08:24 »
Jup, KubuntuDirectDoen heb ik gisteravond gemaakt, gebaseerd op Kubuntu: Na het installeren van mijn website :)

Inderdaad, Go for Kubuntu! :)

P.S.: Vind je het erg dat KubuntuMultimedia er iets anders uitziet dan de Ubuntu-versie?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #43 Gepost op: 2009/09/27, 21:02:47 »
Vind je het erg dat KubuntuMultimedia er iets anders uitziet dan de Ubuntu-versie?
Niet alle Linux distributies maar juist wel (K)Ubuntu, staat voor vrije software. Het Kubuntu artikel stelt nu voor direct na installatie ook de non-free-codecs te installeren. De Ubuntu-versie niet.

Dat (K)Ubuntu de mogelijkheid heeft om minder-vrije software te gebruiken is op zich prima! 8) Maar dat zou je eerder in een apart artikel "achteraf" verwachten dan in deze "Direct Doen" serie.

Maar of ik het "erg" vindt? Wat is erg? Helemaal geen Kubuntu artikel is erger? Hier eindeloos over door discussiëren is erger?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #44 Gepost op: 2009/09/27, 21:06:30 »
Vistaus, je bent snel om!
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Artikel klaar?
« Reactie #45 Gepost op: 2009/09/27, 21:06:34 »
Dat is zeker waar Cees :)
Maar om het artikel toch beter te laten passen bij de rest van de wiki, heb ik het stukje over non-free codecs vervangen door een link naar het Medibuntu-artikel.

Is dan nu het moment aangebroken om het artikel op te nemen in de wiki? :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #46 Gepost op: 2009/09/27, 21:15:42 »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Artikel klaar?
« Reactie #47 Gepost op: 2009/09/27, 21:23:00 »
Ow, hij staat er al :)

Dankjewel :)

En als we dan toch bezig zijn ;), hoe zit het met KubuntuDirectDoen, is die al klaar om opgenomen te worden of moet daar nog aan gewerkt worden? http://wiki.ubuntu-nl.org/community/KubuntuDirectDoen

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #48 Gepost op: 2009/09/27, 21:52:05 »
Mag ik eerst een andere Kubuntu vraag stellen? Op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/DirectDoen (versie voor Karmic 9.10) had ik voor de apturl link naar Kubuntu-restricted-extras twee ## tekens geplaatst. Dit werkt wel in 9.10  met Konqueror maar niet met Firefox. Bovendien beschrijft het KubuntuMultimedia artikel een andere methode.

Je hebt een paar dagen geleden de twee ## tekens gewist. Als dat, ondanks bovenstaande, een bewuste wijziging was, prima. :)

Voor de duidelijkheid Firefox kan in Kubuntu natuurlijk wel werken met apturl maar niet out-of-the-box. Geen groot probleem want Konqueror is (zeker voor een nieuwe installatie) de standaard browser. Extra uitleg over het installeren van apturl in Kubuntu Firefox zou niet "passen" in dit (compacte) artikel. En last but not least: We zitten pas in 9.10 Aplha6, wellicht komt de Firefox ondersteuning nog?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Artikel klaar?
« Reactie #49 Gepost op: 2009/09/28, 20:27:54 »
Ow, ik wist niet dat dat daarom was. Bij mij werkte het gewoon in 9.10, althans dan in SeaMonkey. Maar goed, is wel net als FF gebouwd op dezelfde Xulrunner-versie. Maar goed, ik neem gewoon van jou aan dat het niet goed werkt. Ik zal het aanpassen en vermelden dat het alleen in Konqueror werkt totnutoe. En in Multimedia zal ik de restricted extras verwijderen, lijkt me een beetje dubbelop ;)