Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Multimediapc  (gelezen 2250 keer)

[opgelost] Multimediapc
« Gepost op: 2012/08/25, 19:14:25 »
Ik ben op zoek naar een klein en zuinig multimedia-pctje die ook een beetje stil is. Het is de bedoeling dat dit pc-tje fatsoenlijk HD-video op een resolutie van 1980x1080 af kan spelen, voor de rest zal die vooral dienst doen als muziekspeler. Nu koop ik normaal losse onderdelen en monteer de boel zelf, maar ik heb weinig ervaring met zuinige pc's. Wie o wie kan mij wat tips geven over geschikte moederborden, cpu's en gpu's die wel genoeg power hebben voor hd-video?
« Laatst bewerkt op: 2013/02/08, 23:56:42 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Multimediapc
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/25, 20:42:04 »
Raspberri Pi?

Re: Multimediapc
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/25, 20:51:23 »
Voor zover ik de specificaties heb gezien, is dat net niet goed genoeg. Ik zou er graag Ubuntu met de unity-desktop op willen draaien.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Multimediapc
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/26, 00:27:09 »
Voor zover ik de specificaties heb gezien, is dat net niet goed genoeg. Ik zou er graag Ubuntu met de unity-desktop op willen draaien.

Dat zij je niet en dus was de Raspberry pi de goedkoopste oplossing.
http://www.youtube.com/watch?v=G8G0pVc0ZBc&feature=plcp
Dat is mijn Raspberry pi met XBMC (OpenELEC). Draait nu via wifi ook 1080 films probleemloos af en ik kan hem bedienen met mijn afstandbediening van mijn tv en een app op mijn Android telefoon.
Kan ook alles kwa films, foto's en muziek er op af laten spelen.
Tja Ubuntu draait er niet op maar ik heb via een HDMI kabel mijn pc er aan hangen. Gewoon een HDMI kabel met repeater en je desktop gelijk zetten aan die van je pc en je kunt met een bleutooth USb toetsenbord en muis gewoon je pc bedienen en op je tv bekijken.

Er zijn verder nog een aantal van dat soort systeempjes.
1 met dual core en Ubuntu kost 200 euro.
Wil je goedkoper dan heb je de Goosberry en een Android systeempje die beide Ubuntu kunnen draaien al is het wat trager dan die van 200 Euro.
Alleen is er voor die 2 nog geen XBMX al zal dat wel komen als je Android gebruikt.

Er zijn meer van die systeemjes maar ik denk dat jij iets met wat meer pit wilt en dan is denk ik een mini pc'tje de oplossing.
SSD er in met een stille fan dan hoor je hem ook niet.

Wat wil je er precies mee doen want ik heb mijn pc ook aan mijn tv hangen en om eerlijk te zijn is dat leuk als je iemand iets wilt laten zien maar ik zit liever achter mijn pc dan om het zo te doen.
Ik de het omdat ik het leuk vind en het kan en ik  zo mijn monitoren uit kan zetten en zo via mijn tv wel kan kijken of alles goed gaat kwa downloads en dergelijke.
App op mijn telefoon zodat ik die als muis en toetsenbord kan gebruiken en klaar.

Re: Multimediapc
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/26, 09:29:04 »
Ik had dat er inderdaad niet bij verteld, maar beter laat dan nooit ;) Ik zoek dus inderdaad een stil pctje die moeiteloos ubuntu met de unity-desktop kan draaien, en dan nog het liefst met een laag stroomverbruik. Ik heb namelijk op dit forum soortgelijke onderwerpen zien passeren (dan vooral pc's die ook als server moesten dienen), waarbij het vooral om zelfbouw-pc's ging. Deze topics kan ik helaas niet terug vinden...
 Nu heb ik nog wat onderdelen liggen, echter zoek ik nog een moederbord, processor en gpu. Daarom zou ik graag wat tips hebben over die specifieke onderdelen, welke in combinatie hd-video aan zouden kunnen en weinig stroom verbuiken.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Multimediapc
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/26, 10:20:38 »
Is zo iets niet voor jou?
http://www.hpsindustrial.nl/minipcs/88/mini-pc?gclid=CIXYjN7shLICFVMbtAodzkwAsg
Er zijn er bij met dualcore en als je er een SSD in hangt dan lijkt mij dat leuk werken.
Als je wat meer wilt zul je voor een pc moeten gaan maar dan moet je wel een goede CPU koeler nemen en zou ik voor een simpele videokaart gaan die niet te veel verbruikt of voor video op de CPU.
I3 of i5 systeempje en zo min mogelijk er in doen.
Je kunt met de juiste fan en geluidsisolatie, je pc heel stil maken.

Waarom ook ubuntu er op?
Echt er mee werken is niet echt fijn achter een tv en op het internet browsen is

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Multimediapc
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/26, 11:33:24 »
Je kan hier eens kijken voor tips en info http://nl.hardware.info/pcadvies/834/home-theater-pc---augustus-2012

Om goed HD films etc te kunnen kijken is het echter van belang dat je GPU dit goed ondersteunt. Als dat goed werkt kan je namelijk af met een simpele low power CPU. In mijn beleving worden de huidige Intel en AMD interne GPU's nog niet echt goed ondersteund in Linux. Wat ik in jouw geval zou doen is een simpele zuinig moederbordje vinden met de benodigde aansluitingen en zuinige processor. Daarbij dan een recente Nvidia videokaart aangezien die hardware matige versnelling van HD materiaal ondersteunen. Dan kan je mbv het excellente XBMC een pracht van een media center bouwen, waar je eventueel nog een beetje op kan internetten etc. Op zo'n systeem tik ik dit berichtje.
Om zo'n systeem verder goed stil te krijgen zijn de rest van de onderdelen ook van belang. Dan bedoel ik behuizing (ik heb: Grandia GD04B), Processor koeling (scythe big shuriken 2) en stille voeding (huntkey 300g). Maar al die onderdelen maken het project wel prijzig.
Voor meer info over kleine zuinige systemen kan je kijken in de hardware review sectie van http://www.xbmcfreak.nl/

Re: Multimediapc
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/26, 13:16:49 »
@emiel1976: Naast films en muziek is het de bedoeling dat dit pc-tje ook op internet kan. Ik kijk veel programma's via de sites van desbetreffende omroepen, zodat ik geen gedoe heb met reclames en ze kan kijken wanneer ik dat wil. Op dit moment doe ik dat via mijn game-pc die aan de tv hangt, echter verbruikt deze veel te veel stroom en maakt een bak herrie.

@valk: bedankt voor de tips, ik zal er eens naar gaan kijken. Ikzelf dacht al aan een atom-cpu, en een simpel intel-chipsetje voor de gpu. Op een laptop hier spelen HD-films moeiteloos op een intel chipsetje af, terwijl mijn game-pc (met nvidia) altijd in de knoei zit met de tv. Zelfs met optimale frequentie-instellingen schokt hij heel licht om de zoveel seconden.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Multimediapc
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/26, 18:46:06 »
Ik zou ook voor zelfbouw met inderdaad een onboard CPU, ik zou dan ook kijken naar AMD, die hebben goede APU's.

Misschien is een Sapphire Edge HD3, en als het goed is zit daar ook geen besturingssysteem op.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Multimediapc
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/27, 07:37:28 »
Wat is nou eigenlijk de status van die onboard GPU's van Intel en AMD, worden die inmiddels goed aangestuurd door de drivers onder Linux?

Re: Multimediapc
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/27, 08:35:17 »
Na gisteren even fanatiek gezocht te hebben vond ik eindelijk een prima htpc, echter werd die net voor mijn neus verkocht... Bij het zoeken naar een  Sapphire Edge HD3 vond ik een leuk moederbordje, de Asus E35M1-M:

    Chipset moederbord: AMD Hudson M1
    Moederbord form factor: micro ATX
    Grafische adapter: Radeon HD 6310

Cpu en Gpu zitten er al op, maar nu nog even uitzoeken of dit fatsoenlijk draait onder linux.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Multimediapc
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/27, 19:58:37 »
Wat is nou eigenlijk de status van die onboard GPU's van Intel en AMD, worden die inmiddels goed aangestuurd door de drivers onder Linux?

Durf het niet te zeggen eigenlijk....
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Multimediapc
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/27, 20:37:03 »
Radeon HD zou prima moeten werken op Linux met de gesloten ATI-driver. Evt. (in het ergste geval dat er geen beeld is bij opstarten na installatie) middels recovery mode --> command line --> sudo apt-get install fglrx && sudo reboot.

Re: Multimediapc
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/27, 21:19:45 »
Misschien is 1 van de Zotac bordjes wat voor je ?
Klein - stil en verbruiken weinig stroom.


Kijk hier ff rond voor model en type naar wens...

Dit model is heel aardig voor €142.-

Geheugen erin en kastje eromheen, klaar
Leuke handige kastjes zijn de NOAH kastjes.

SCCS

 ;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Multimediapc
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/27, 21:26:26 »
Wat is nou eigenlijk de status van die onboard GPU's van Intel en AMD, worden die inmiddels goed aangestuurd door de drivers onder Linux?

Intel word goed aangestuurd, AmD weet ik niet.
Als media systeem werkt een Intel CPU met GPU prima en heb je totaal geen andere kaart nodig.

@Gandyman Ja dat is een leuk ding voor weinig en werkt prima als media speler en als pc.
SSD er aan met 4 gig ram en klaar.

Re: Multimediapc
« Reactie #15 Gepost op: 2012/08/27, 23:52:32 »
Ik ben weer een stuk wijzer geworden wat htpc's betreft :) Ik heb een selectie gemaakt van mogelijke hardware, ik ga nu het internet wat afstruinen welke de minste problemen zouden hebben met Ubuntu (en eventueel xbmc).
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Multimediapc
« Reactie #16 Gepost op: 2012/08/29, 18:40:53 »
Gewoon even zoeken op Google moederbordtype + Linux. En kijken of er problemen staan en of die al opgelost zijn of niet. Het probleem kan de kernel zijn bij Ubuntu, die is oud, misschien werkt het dan wel met bijvoorbeeld Arch of Fedora.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Multimediapc
« Reactie #17 Gepost op: 2012/08/29, 22:24:27 »
Inderdaad, zo heb ik het ook aangepakt. Ik heb ook al wat dingen besteld, en zal hier ook melden of het wel/niet goed werkt :)

edit: enkele maanden terug de Asus E35M1-M aangeschaft, met ingebouwde amd GPU (hd 6310). Werkt prima, met een aangepaste XBMC versie. Speelt moeiteloos alles af, al was het even geknoei voordat het geluid deed wat ik wilde.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/08, 23:58:01 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux