Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: V6.10: Na opgave van inlognaam en wachtwoord komt beige scherm...  (gelezen 732 keer)

chantelle

  • Gast
Hallo,

Ik heb een oude PC omgetoverd tot Ubuntu-experimenteerbak.
AMD (Duron)800MHz, 384Mb geheugen, Matrox G400 (of G450?) kaart met daaraan een Philips 'buis'.

Telkens wanneer ik de bak opstart, kom ik via een keuze scherm op Versie 6.10
Ik krijg de keuze om voor 6.11, 6.11 (Recovery), 6.10, 6.10 (Recovery) of MemTest te gaan.

Ik kies voor 6.10 (trouwens voor 6.11 geldt hetzelfde!).

Op zeker moment mag ik mijn werknaam en vervolgens het wachtwoord intikken. Dan reutelt het even en verschijnt er een prachtig beige scherm. En dat is alles wat er komt! Ik wacht en wacht en wacht, maar er gebeurt niets. Ik ben verbaasd. Kan iemand mij vertellen wat er mis is en hoe dat is op te lossen?

Mischien dat het tweede probleem ermee te maken heeft:
Als het apparaat een tijdje aanstaat en muis noch toetsenbord is beroerd, dan gaat het beeld 'zwart', de monitor krijgt nog wel 'signaal', wat te zien is aan het lampje op het front van de monitor: deze blijft groen. Wat ik ook doe, het ding is niet meer uit coma te krijgen, ergo, er rest mij nog slechts het 'stekker d'r uit'.

Wat is hier aan de hand? En meer nog, wat zijn de oplossingen?

Groeten,

Tjitte

V6.10: Na opgave van inlognaam en wachtwoord komt beige scherm...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/25, 12:52:22 »
Heb je wel een muisaanwijzer in beeld? Zo ja. kun je het beeld verschuiven met de muis? (linkermuisknop ingedrukt houden) Wat gebeurd er als je CTRL+ALT en Backspace indrukt?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
V6.10: Na opgave van inlognaam en wachtwoord komt beige scherm...
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/25, 12:56:29 »
Probeer eens de nieuwste Ubuntu 7.10, in plaats van de verouderde 6.10?
http://www.ubuntulinux.org/getubuntu/download

Mogelijk lost dit je probleem meteen op. Bovendien heb je dan een veel gebruikersvriendelijkere versie ter beschikking, met de nieuwste programma's aan boord.

Groet, Pjotr.

chantelle

  • Gast
V6.10: Na opgave van inlognaam en wachtwoord komt beige scherm...
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/25, 13:12:35 »
@Maarten

Er verschijnt een pointer.
Het beeld valt niet te verplaatsen. (Waarheen trouwens? Het hele scherm is egaal beige.)

Ctrl+Alt en BackSpace doet mij in het inlog circus belanden.

Tot zover mijn bevindingen.

Groten,

Tjitte

chantelle

  • Gast
V6.10: Na opgave van inlognaam en wachtwoord komt beige scherm...
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/30, 14:55:27 »
Hallo allemaal!

Harstikke bedankt voor al jullie reacties op mijn geschetste probleem. Waarschijnlijk heb ik de schuldige gevonden. En dat dank zij de voortreffelijke hulp, welke een forum als deze aan een simpele ziel, zoals ik, biedt. Geweldig!

Maar niet heus. Eigenlijk ben ik geen ene moer opgeschoten met de wat ik hier te horen heb gekregen. De informatie was nog niet eens half af.

Ik heb mijn probleem daarom maar eens voorgelegd aan de leden van een forum dat eigenlijk helemaal niet voor dit soort zaken als Ubuntu is bedoeld, maar ja, dáár is zo ontzettend veel kennis van zaken aanwezig, hè. Vooral diepgaande computerkennis over allerhande computergerelateerde zaken, hoewel het een zeer specifiek Amiga-forum is!
Heb ik een vraag over XP? Amiga-forum! Heb ik een vraag over Amiga? Amiga-forum! Heb ik een vraag over Ubuntu? Amiga-forum! AS/400? PC-BSD? FreeBSD? Beos? QNX? You name it and you get an answer!

Hier kijkt klaarblijkelijk niemand meer naar een post om als ie er een antwoord heeft geplaatst.

Via het Amiga-forum ben ik er waarschijnlijk achter wat de oorzaak van het probleem is. Er werd mij aangeraden om een bepaald logbestand uit te lezen:
tail -30 /var/log/Xorg.0.log

Daar dit in één keer over je scherm flitst, werd dit beter geacht:
cat /var/log/Xorg.0.log | less

Nu kwamen er een paar zaken aan het licht:
[WW] 3D Driver claims not to support 0x23
-
-
[WW] 3D Driver claims not to support 0x32

[EE] xf860OpenSerial: Cannot open device /dev/wacom
        No such file or directory
Error opening /dev/wacom : Success

Er werd mij vervolgens geadviseerd om het volgende commando te geven:
dpkg-reconfigure xserver-xorg

Response:
xserver-xorg broken or not fully installed

Waarna men mij meldde:
Yeah, somethings really messed up. Boot back to safe mode and try this:

sudo apt-get update

sudo apt-get install xserver-xorg

This should find and install any missing packages. If this completes without error, reboot back into normal user mode and see if it works. If it doesn't, then run this again:

dpkg-reconfigure xserver-xorg

Mijn voorzichtige conclusie:
Mensen met een Amiga weten écht wat een computer is. Daar heb je nog eens wat aan!

Dank voor uw bereidwillende aandacht!

Groeten en succes verder

Tjitte

V6.10: Na opgave van inlognaam en wachtwoord komt beige scherm...
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/30, 15:10:15 »
AS/400 is enkele jaren geleden trouwens omgedoopt en heet nu E-Server iSeries.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"