Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.  (gelezen 30822 keer)

Offline oemoeta

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #25 Gepost op: 2007/10/24, 12:53:53 »
Tobias,
"grootst aaneengesloten vrije ruimte" betekent dat ubuntu geïnstalleerd wordt op ruimte in je harde schijf die nog niet gebruikt wordt door een  bestaande partitie, en dat die vrije ruimte dan automatisch bij de installatie verdeeld wordt in een root en swap-partitie.

"handmatig" betekent dat je volledig zelf kiest waar alles terecht moet komen: in bestaande partities, met nieuwe partities, in vrije ruimte, over of naast windows...

Offline mcgyver

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #26 Gepost op: 2007/10/24, 12:54:37 »
Als je handmatig installeert kan je een apparte /home partitie maken.  Dan staan al je instellingen en ook je documenten appart. Bij herinstallatie staat dan alles veilig. Ook kan je zlef namen geven aan partities e.d. Bij grootste aaneengesloten.... wordt alles voor je gedaan, maar niet altijd zoals jij dat precies wil.

sorry, iemand was sneller

Offline oemoeta

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #27 Gepost op: 2007/10/24, 13:10:09 »
Citaat van: mcgyver
sorry, iemand was sneller
Ja, als beginneling moet ik ervan profiteren als ik zelf eens een antwoord kan geven ipv een vraag te stellen ;)

Tobias

  • Gast
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #28 Gepost op: 2007/10/24, 13:44:13 »
In ieder geval bedankt voor jullie antwoord. Ik vroeg het namelijk ook omdat ik op een andere pc een dual boot wilde maken tussen vista en Ubuntu. Als ik dan gebruik maak van de "grooste aangesloten vrije ruimte" dan zie ik na de herstart wel Ubun tu(7.10),maar geen vista meer. Op mijn laptop kan ik wel kiezen tussen xp en Ubuntu.. Ik dacht dat het misschien te maken kon hebben met het al dan niet gebruik maken van vrije ruimte of het kiezen voor handmatige installatie. Alvast bedankt voor het meedenken.

Tobias

Offline mcgyver

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #29 Gepost op: 2007/10/24, 14:17:57 »
Ben altijd bang voor "grootste vrije ruimte kiezen". Als Ubuntu en ik niet hetzelfde bedoelen met "grootste vrije ruimte", ben ik in de aap gelogeerd.

Offline papillon

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #30 Gepost op: 2007/10/25, 12:48:50 »
Bij mij is de installatie van 7.10 Gutsy naast Windows xp volgens de hier genoemde handleiding niet gelukt. Ik kon daarna niet meer opstarten in xp. Ik heb nog geprobeerd om de Grub aan te passen echter zonder resultaat.Zie ook:

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/16438

De installatie met ¨grootste vrije ruimte kiezen¨ verliep daarna vlekkeloos met als handleiding:

http://apcmag.com/5046/how_to_dual_boot_vista_with_linux_vista_installed_first

Hierin staat ook wat je moet doen om de Grub aan te passen als je bijvoorbeeld xp automatisch wil laten opstarten na enkele seconden in plaats van Ubuntu.

Ik heb nu wel geen aparte Home partitie. Bij een upgrade zal zal ik hiervan een back-up moeten maken.
Elk nadeel heeft z'n voordeel

Lykle

  • Gast
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #31 Gepost op: 2007/10/25, 22:11:16 »
Hele mooie howto.
Geeft echt vertrouwen om aan de slag te gaan.

Helaas las ik hem pas nadat ik de Gibbon al geinstalleerd had.

Maar, ik had er toch niet veel aan gehad. Alles werkt, maar niet zoals ik hoopte.

Ik heb een laptop met in het docking station nog een extra harde schijf.
Nu wilde ik natuurlijk dat als ik op kantoor ben dat ik kan kiezen tussen Ubuntu en XP.
Hey! Sorry, duh!

Boot volgorde van de schijven aangepast in de Bios een zowaar, Ik kan kiezen.
Zonder dat Ubuntu wist dat ik Windows had, althans, ik heb het hem niet verteld.

I am impressed.

Lykle

Offline papillon

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #32 Gepost op: 2007/10/25, 23:25:41 »
Lykle:
Mooi dat het je gelukt is!
Elk nadeel heeft z'n voordeel

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #33 Gepost op: 2007/10/26, 00:32:39 »
Citaat van: raydekok
vraagje waarom wordt er bij de installatie van alleen gutsy niet ook een aparte /home aangemaakt? wel in combinatie met windows maar niet alleen?
Die handleiding was nog niet af, maar nu wel :)
Je kan het hier vinden: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/installatie_gutsy_aparte_home/

Offline papillon

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #34 Gepost op: 2007/10/26, 01:48:02 »
Johanvd:
Wordt er in jouw originele handleiding ook verwezen naar:

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/installatie_gutsy_aparte_home/

?:)
Elk nadeel heeft z'n voordeel

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #35 Gepost op: 2007/10/26, 02:25:49 »
Nu wel ;)

Offline papillon

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #36 Gepost op: 2007/10/26, 02:32:43 »
johanvd:
Ook met een aktieve link?
Elk nadeel heeft z'n voordeel

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #37 Gepost op: 2007/10/26, 02:33:02 »
aparte partities is makkelijker als je bijvoorbeeld de boel in de war hebt geschopt en opnieuw wil instaleren, je kan dan je home directory houden, met je documenten en instellingen. verder is t aan te raden een swap paritie bij te maken ter grote van ongeveer anderhalf je RAM

Offline papillon

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #38 Gepost op: 2007/10/26, 02:40:05 »
kiersie:
Waarom anderhalf je RAM?
Elk nadeel heeft z'n voordeel

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #39 Gepost op: 2007/10/26, 03:14:57 »
Citaat van: papillon
johanvd:
Ook met een aktieve link?
Hoe bedoel je?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #40 Gepost op: 2007/10/26, 03:18:19 »
Citaat van: papillon
kiersie:
Waarom anderhalf je RAM?
Omdat de swapruimte gebruikt wordt als je de computer in de slaapstand zet (hibernate). Heb je weinig geheugen, dan zal bij normaal gebruik ook de swap meer gebruikt worden dan als je veel geheugen hebt.

Als je weinig geheugen hebt, is 2x je RAM prima.
Heb je veel geheugen (1 GB en meer) dan is iets meer dan je RAM ook goed.

Offline papillon

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #41 Gepost op: 2007/10/26, 03:35:44 »
Johanvd:
Ik bedoel:
Wordt er in jouw handleiding ook verwezen naar de (aktieve)link:

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/installatie_gutsy_aparte_home/

Zodoende kan eenieder die jouw handleiding leest ook een verwijzing volgen naar de handleiding met aparte home partitie.
Elk nadeel heeft z'n voordeel

zambo

  • Gast
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #42 Gepost op: 2007/10/26, 23:26:11 »
Euh een vraagje, Heb met succes Ubuntu 7.10 op mijn laptop geinstalleerd.  Maar zou nu graag (als ik dit lees) een aparte partitie bijmaken voor /home.  Is dat mogelijk of moet ik Ubuntu volledig opnieuw instaleren?  
Zou het liefst mijn huidige instellingen willen behouden, heb nu alles werkbaar gekregen en zie het voorlopig niet goed zitten om van 0 te herbeginnen zoeken.
Kan er mij dat iemand stap voor stap uitleggen?

Alvast met dank

pixeltje

  • Gast
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #43 Gepost op: 2007/10/26, 23:38:38 »
Help!

Ik heb deze handleiding gevolgd en ik moet zeggen; topwerk! lekker duidelijk en gemakkelijk!

Het installeren is goed gegaan, en ik heb zoals gevraagd, gekozen om de pc opnieuw op te starten en de live-cd uit de drive gehaald toen ubuntu daarom vroeg. Daarna is de pc keurig gereboot, maar ik kreeg geen keuzemenu voor de besturingssystemen (windows xp en nu dus ook Ubuntu) ik kan nu dus niet in mn vers geinstalleerde ubuntu komen!

Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om te zorgen dat ik wél kan kiezen tussen XP en Ubuntu tijdens het booten van mijn pc?

Voor alle duidelijkheid; ik heb de C-schijf van windows verkleind, en toen:
Een root directory van 6 gb gemaakt, volgens de juiste instellingen (ext3 etc)
Een swap directory gemaakt van 2048 mb (geen ext3 maar SWAP, zoals aangegeven in de handleiding)
En een directory voor mn gegevens, óók zoals de handleiding voorschrijft.

Ik weet niet wat ik verder nog voor informatie moet geven, maar ik ben een beginneling. Sterker nog, ik hoorde gisteren van Ubuntu en besloot dat het tijd was om windows te verlaten en een te gaan leren over Linux.

Alvast bedankt,

Sjaak

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #44 Gepost op: 2007/10/27, 00:02:13 »
Citaat van: zambo
Euh een vraagje, Heb met succes Ubuntu 7.10 op mijn laptop geinstalleerd.  Maar zou nu graag (als ik dit lees) een aparte partitie bijmaken voor /home.  Is dat mogelijk of moet ik Ubuntu volledig opnieuw instaleren?  
Zou het liefst mijn huidige instellingen willen behouden, heb nu alles werkbaar gekregen en zie het voorlopig niet goed zitten om van 0 te herbeginnen zoeken.
Kan er mij dat iemand stap voor stap uitleggen?

Alvast met dank
Dat kan zeker wel, al is het wat meer werk, en redelijk ingewikkeld als je nog niet zoveel ervaring hebt.
Ik ken alleen een Engelse handleiding: http://www.psychocats.net/ubuntu/separatehome

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #45 Gepost op: 2007/10/27, 00:03:22 »
Citaat van: pixeltje
Help!

Ik heb deze handleiding gevolgd en ik moet zeggen; topwerk! lekker duidelijk en gemakkelijk!

Het installeren is goed gegaan, en ik heb zoals gevraagd, gekozen om de pc opnieuw op te starten en de live-cd uit de drive gehaald toen ubuntu daarom vroeg. Daarna is de pc keurig gereboot, maar ik kreeg geen keuzemenu voor de besturingssystemen (windows xp en nu dus ook Ubuntu) ik kan nu dus niet in mn vers geinstalleerde ubuntu komen!

Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om te zorgen dat ik wél kan kiezen tussen XP en Ubuntu tijdens het booten van mijn pc?

Voor alle duidelijkheid; ik heb de C-schijf van windows verkleind, en toen:
Een root directory van 6 gb gemaakt, volgens de juiste instellingen (ext3 etc)
Een swap directory gemaakt van 2048 mb (geen ext3 maar SWAP, zoals aangegeven in de handleiding)
En een directory voor mn gegevens, óók zoals de handleiding voorschrijft.

Ik weet niet wat ik verder nog voor informatie moet geven, maar ik ben een beginneling. Sterker nog, ik hoorde gisteren van Ubuntu en besloot dat het tijd was om windows te verlaten en een te gaan leren over Linux.

Alvast bedankt,

Sjaak
Wat gebeurt er precies als je je computer aanzet? Wat zie je?

zambo

  • Gast
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #46 Gepost op: 2007/10/27, 00:04:00 »
Citaat van: zambo
Euh een vraagje, Heb met succes Ubuntu 7.10 op mijn laptop geinstalleerd.  Maar zou nu graag (als ik dit lees) een aparte partitie bijmaken voor /home.  Is dat mogelijk of moet ik Ubuntu volledig opnieuw instaleren?  
Zou het liefst mijn huidige instellingen willen behouden, heb nu alles werkbaar gekregen en zie het voorlopig niet goed zitten om van 0 te herbeginnen zoeken.
Kan er mij dat iemand stap voor stap uitleggen?

Alvast met dank
Ik heb ondertussen een back up kunnen maken van mijn /home/dirk is dat voldoende om daarmee een nieuwe installatie te overwegen?  zodat ik op die manier een apparte home partitie kan maken?

Is het dan voldoende dat ik mijn net gemaakte back-up in die partitie zet en mijn systeem terug is zoals nu of zie ik het nu net ietsjes te rooskleurig??

pixeltje

  • Gast
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #47 Gepost op: 2007/10/27, 01:13:08 »
Citaat van: Johanvd
Wat gebeurt er precies als je je computer aanzet? Wat zie je?
niets, de computer start windows xp op alsof er geen partities met linux bestaan.
In 'deze computer' van windows zie ik wél dat mijn c schijf, voormalig 160 gb, nu een stuk kleiner is.

ik heb geprobeerd in msconfig van windows, te zoeken naar MBR-regels, maar hij geeft ook niet aan dat er naast windows nog een andere bootschijf is, in mijn geval I:\ waar ubuntu op staat.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #48 Gepost op: 2007/10/27, 08:49:04 »
Hmm.... Beschrijf je harde waar eens, liefst zo uitvoerig mogelijk (merk, type)?

pixeltje

  • Gast
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #49 Gepost op: 2007/10/27, 10:07:39 »
Citaat van: pjotr123
Hmm.... Beschrijf je harde waar eens, liefst zo uitvoerig mogelijk (merk, type)?
Ik heb de pc in 2000 zelf in elkaar gezet, met daarin:

Asus p4s8x moederbord
Intel pentium 4 2.8 Ghz processor
2 X 512 mb ddr SDRAM pc 2700 (Dane Elec)
Maxtor HDD 160 GB (IDE,  raid)
            Als ik windows wil installeren moet ik eerst de raidcontroller installeren voordat de windows-            software de schijf kan gebruiken. Toen ik Ubuntu wilde installeren had ik geen problemen, en waren alle schijven en alle partities gewoon zichtbaar.

Voor alle duidelijkheid: De Harde schijf waar windows (en nu ook ubuntu) op staat is 1 schijf van 160 gb, met een partitie voor windows, een partitie voor Root, een swap en een home partitie. Deze laatste drie zijn onzichtbaar vanuit deze computer, maar wél in partition-magic 8.

Deze schijf hangt aan een raid controller, maar is de enige schijf in die controller. (striping, zoals mijn moederbord dat noemt). Het voordeel is dat de schrijf en leessnelheden hoger liggen dan in normale IDE-port.

In partition magic heb ik ook nog de volgende info kunnen achterhalen:
Home partitie: ongeveer 22 GB, linux EXT3 indeling en: LOGICAL
Root partitie: ongeveer 6GB, Linux EXT3 indeling en: PRIMARY
Swapspace: ongeveer 2 GB, Linux Swap-indeling en: PRIMARY

(De windows partitie is PRIMARY)

Ik hoop dat dit voldoende info is, in ieder geval alvast bedankt voor het meedenken!!

Sjaak

(ik ben dit weekend weg, dus kan waarschijnlijk niet reageren op ideeën of vragen, dat het niet verkeerd opgevat wordt;) )