Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!  (gelezen 23635 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Sinds vorige week draait hier ook de tweede pc in het thuisnetwerkje een dual boot Ubuntu 8.04 - Windows XP. Gisteren zou ik 'even' op beide pc's een map delen via NFS, wat volgens de handleidingen die ik overal en nergens ben tegengekomen, slechts een kwestie was van een regel toevoegen aan twee tekstbestandjes.
Het servergedeelte ging op beide pc's zonder problemen, het cliëntgedeelte had meer voeten in de aarde. Na het aanpassen van fstab en het invoeren van een terminalcommando om te controleren of de gedeelde map op 'de andere pc' automatisch bij het opstarten werd gemount, kwam op beide pc's (pas na ongeveer een minuut wachten) de foutmelding: mount.nfs: internal error
Op o.a. Launchpad staat het vol met deze melding, maar dé oplossing ervoor ben ik niet tegengekomen.

Vanmiddag heb ik op beide pc's in Firestarter ingesteld dat 'de andere pc' via NFS vrije doorgang mocht hebben, in de hoop dat dát de oplossing zou zijn. Daarbij viel me op dat er op tabblad Gebeurtenissen van mijn pc, het IP-adres 192.168.1.4 in het rood stond vermeld. De andere pc heeft echter al jarenlang het statische IP-adres 192.168.1.3  :o

Ik snap nu in ieder geval waarom de pc's elkaar niet vonden: zowel in /etc/exports als in /etc/fstab staat 192.168.1.3 als IP-adres vermeld, dus 192.168.1.4 werd niet gevonden (of tegengehouden door Firestarter?). 'k Heb een kijkje in de router genomen. Ook daar staat opeens dat nieuwe IP-adres vermeld bij de adressen in het thuisnetwerk, maar dan wel als dynamisch adres.

De vraag is: waar komt dat 'nieuwe' IP-adres opeens vandaan? ??? Mijn eigen pc draait al ruim een jaar een dual boot Ubuntu - XP en heeft na het installeren van Ubuntu gewoon z'n eigen statische IP-adres gehouden. 't Lijkt me ook heel vreemd als het besturingssysteem een IP-adres zou uitdelen. ???

Wat ik graag zou willen weten is: hoe krijgen we die pc weer met z'n eigen statische IP-adres in het netwerk, zodat de gedeelde map automatisch met Ubuntu kan opstarten? De Netwerkinstellingen handmatig configureren?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/17, 20:56:10 door Mikkel »

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/12, 00:05:16 »
Waar je waarschijnlijk geen rekening mee hebt gehouden is de DHCP van je router.

Je kan wel een PC een statisch IP adres geven maar doe je nix aan de DHCP van de router loop je toch kans dat hij op een dag wint.
Hij is namelijk de baas op je netwerk en niet jij..  ;)

Je moet de range die de DHCP kan uitdelen verkleinen bijv van 192.168.1.1 t/m 192.168.1.10
BTW ( weet je zeker dat de DHCP range begint bij 192.168.1.1 ?? ))

Nu kan je alle PCtjes een statisch IP adres geven boven de 192.168.1.10, dus de eerste begint bij 192.168.1.11.
Nu zal je nergens meer last van hebben.

Om van die opgeslagen IP ( MAC) adressen af te komen zul je even de lijst moeten wissen in de router.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/12, 00:39:53 »
Gandyman, jij hebt er meer verstand van dan ik, maar beide pc's hebben al zeker twee jaar een statisch IP-adres. Deze router (een E-Tech) bleek namelijk spontaan de internetverbinding te verbreken. Voornamelijk van de andere pc, de mijne had er weinig last van. Schijnt een bekend euvel te zijn van dit merk. >:(  Omdat het opnieuw moeten opstarten om weer verbinding te krijgen, behoorlijk begon te vervelen, hebben we een oplossing toegepast die we via Google vonden: een statisch IP-adres geven. Daarna was dat gedoe met het verbreken van de verbinding voorbij.

Het werkt dus al heel lang zo. 't Lijkt me vreemd dat de router de betreffende pc na de installatie van Ubuntu 8.04 opeens twéé adressen gaat geven. Het oude statische staat nog steeds in de router onder de naam die de pc in Windows heeft, het nieuwe dynamische heeft de naam van de pc in Ubuntu gekregen en staat in de router onder de twee andere, in de sectie Reserve.
Heb jij hier weleens van gehoord? Een router die een dynamisch adres geeft aan een pc die hij al jarenlang kent met een statisch adres? Mijn pc draait al meer dan een jaar een dual boot Ubuntu - XP en heeft helemaal geen tweede IP-adres gekregen toen ik Ubuntu installeerde. Waarom de andere pc dan wel? ???

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/12, 01:34:05 »
Hmz E-Tech heeft nog nooit iets fatsoenlijks gemaakt, dat begon al in de modem tijd, vele jaren geleden....
Dus dit verbaasd me nix  =D

Koop een goede Linksys met Linux als OS, heel belangrijk dat je hierop let...

Tot die tijd roeien met de riemen die je hebt.

effin
Het kan dat de PC ineens een ander IP adres krijgt omdat hij zich anders identificeert.
Behalve het MAC adres zijn er nog een paar zaken waar de DHCP naar kijkt.
En of het gebeurde net op het moment dat de lease tijd voorbij was en jij je aanmelden met deze PC met Ubuntu erop.

Feit is dat een statisch IP adres nooit wijzigt, echter die mag nooit in de DHCP range vallen.

De DHCP blijft de baas op je netwerk, en dat het al 2 jaar zo is zegt nix.

Wat je heel misschien nog kan bekijken in de router is het MAC adres ?
Lijkt me onwaarschijnlijk, echter dit zou misschien verandert kunnen zijn ??

met netwerken zeg ik nooit -nooit-.
Alles is mogelijk en alles berust op toeval........
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/12, 16:32:40 »
Het kan dat de PC ineens een ander IP adres krijgt omdat hij zich anders identificeert.
Behalve het MAC adres zijn er nog een paar zaken waar de DHCP naar kijkt.
En of het gebeurde net op het moment dat de lease tijd voorbij was en jij je aanmelden met deze PC met Ubuntu erop.

Feit is dat een statisch IP adres nooit wijzigt, echter die mag nooit in de DHCP range vallen.

Wat je heel misschien nog kan bekijken in de router is het MAC adres ?
Lijkt me onwaarschijnlijk, echter dit zou misschien verandert kunnen zijn ??

Wij roeien met de E-Tech zolang ie het volhoudt. =D Misschien hebben we geluk hadden met dit apparaat, want sinds de statische adressen zijn ingevoerd gedraagt ie zich netjes. 8)

De betreffende pc staat op dit moment (in Windows) muziek te galmen, dus daar kan ik nog even niet mee aan de slag, maar vanavond zal ik daar eens op rondneuzen. Kijken of ie nog steeds hetzelfde dynamische adres heeft als gisteren. ^-^
In ieder geval staat er op dit moment in de router bij het rijtje 'LAN Cliënts' alleen achter mijn pc een MAC-adres, maar ik weet niet of dat altijd al zo was. ???

Nu schrijf je wel dat bij netwerken alles mogelijk is, maar heb jij weleens gehoord van een router die zó slim (of stom XD) is, dat ie IP-adressen uitdeelt op grond van het besturingssysteem dat op een pc draait? ??? ??? ???  En dan bij de ene pc niet en bij de andere wel? ???  Stel je voor dat je een stuk of tien verschillende besturingssystemen op één pc installeert.......  XD

Om 'moeilijke' dingen te voorkomen, is het niet eenvoudiger om die pc via een of andere optie in Ubuntu hetzelfde statische adres te geven als ie al jaren in Windows heeft? En zoja, waar kan ik dat dan doen? Via het Netwerk-pictogram rechts bovenin het paneel?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/12, 16:34:50 door Mikkel »

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/12, 16:47:54 »
Het is mogelijk het hardware MAC adres van de NIC te veranderen, ik zeg niet dat dit gebeurt is, maar het kan.
En dit moet/kan gebeuren vanuit het OS.
Hierdoor kan de DHCP denken dat je een nieuwe PC bent en dus krijg je een nieuw IP adres, ver gezocht maar wel mogelijk.

En nogmaals ?
Statische IP adressen mag je alleen uitdelen als ze buiten de range vallen van de DHCP, anders loop je kans op collisions (botsingen) of andere problemen.
Dus in je router de range veranderen, IP adressen geven aan de PCtjes naar wens en klaar ben je.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/12, 17:40:24 »
Statische IP adressen mag je alleen uitdelen als ze buiten de range vallen van de DHCP, anders loop je kans op collisions (botsingen) of andere problemen.
Dus in je router de range veranderen, IP adressen geven aan de PCtjes naar wens en klaar ben je.

'k Zal me vanavond eens buigen over jouw laatste advies, maar kun je misschien alvast een tipje oplichten van waar ik moet zijn om die range te veranderen?

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/12, 18:52:31 »
Hmz, heb je geen boekje van dat ding ??

Je moet inloggen op de router via je browser.
Dit doe je met het IP adres wat nu je Gateway is, dus bijv. http://192.168.1.1
Dan daar ff rondkijken waar de DHCP range word aangegeven, bij Linksys is dit erg makkelijk te vinden en te veranderen.

Het moet in ieder geval altijd aan de LAN kant zitten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/12, 19:56:42 »
Hmz, heb je geen boekje van dat ding ??

Dan daar ff rondkijken waar de DHCP range word aangegeven..........
Het moet in ieder geval altijd aan de LAN kant zitten.

Mwah, een boekje kan ik het niet echt noemen, 't ding heet 'Snelle installatie gids' en beslaat vier A3-kantjes. XD  Het enige dat er over DHCP in staat is dat je, indien je gebruik maakt van DHCP, de optie 'Default gateway' moet aanvinken.
Ik vroeg het meer omdat het hele DHCP-gebeuren voor jou gesneden koek is, terwijl ik de term regelmatig voorbij zie komen, maar er verder weinig mee te maken heb.
'k Ben nu nog even met iets anders bezig, maar straks zal ik eens kijken hoe het er hier in de router uitziet. In ieder geval niet zoals op jouw schermafdruk, maar dat zal dan een ander type E-Tech zijn.

Is dit echt dé manier om die pc een statisch IP-adres te geven? Op diverse sites kom ik namelijk een handleiding tegen om etc/network/interfaces aan te passen. ???
« Laatst bewerkt op: 2009/08/12, 20:01:06 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/12, 21:00:24 »
Andere pc intussen opgestart in Ubuntu. In de router staan, net als gisteren, onder 'LAN Cliënts' de statische IP-adressen van beide pc's (met de namen die ze in Windows hebben gekregen) en daaronder opnieuw het(zelfde) dynamische adres van de andere pc (met de naam die hij in Ubuntu heeft gekregen).

Maar wat mij een beetje vreemd lijkt, dat is dat bij dat dynamische adres een ánder MAC -adres staat vermeld dan bij mijn statische IP-adres (bij het andere statische adres staat niets). Dat klopt toch niet? Voor zover ik weet hoort het MAC-adres bij de router, dus kunnen daar nooit twee verschillende MAC-adressen staan. Of vergis ik me? ???
Jij schreef:
Citaat
Het is mogelijk het hardware MAC adres van de NIC te veranderen, ik zeg niet dat dit gebeurt is, maar het kan.
En dit moet/kan gebeuren vanuit het OS.
Hierdoor kan de DHCP denken dat je een nieuwe PC bent en dus krijg je een nieuw IP adres, ver gezocht maar wel mogelijk.


Vergezocht of niet, het lijkt er toch heel erg op dat het wél gebeurd is. ???
Is dit 'erg', is het terug te draaien/op te lossen? Het liefste zonder veel 'gedoe', natuurlijk. ;) Gewoon elke pc het statische IP-adres dat ie al ruim twee jaar heeft, of ie nou in Ubuntu of in Windows is opgestart.

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/12, 21:08:25 »
Normaal is dit niet terug te draaien, vermits natuurlijk ??

Echter je moet weten dat iedere NIC een eigen unieke MAC adres heeft, dit geeft de fabrikant eraan.
Je kan dus ook precies terug vinden middels het MAC adres wie hem heeft gemaakt en wanneer.

Je zou met een speciaal tooltje het MAC adres kunnen wijzigen, echter ik zou dit niet doen.

Heb je geen wireles aanstaan ?
En is er geen vreemde PC tussendoor op die router gekomen ?

Je kan in de router gewoon die MAC lijst wissen, tenminste normaal gesproken zou dit moeten kunnen.
Dan begint de DHCP opnieuw met IP adressen uit te delen.

Citaat
Is dit echt dé manier om die pc een statisch IP-adres te geven? Op diverse sites kom ik namelijk een handleiding tegen om etc/network/interfaces aan te passen.

Klopt je moet een statisch IP adres daar invoeren.

Echter dit is stap 2.

Stap 1 is kijken hoe groot de DHCP range is.
Dan buiten die range blijven.

Heeft de fabriek de maximale range aangehouden dan zul je eerst die range moeten verkleinen.

Dus kijk ff in je router hoe die range is ingesteld en geef daarna de PCtjes een IP adres buiten die range.
En indien nodig die range in de router verkleinen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/12, 21:37:12 »
Normaal is dit niet terug te draaien, vermits natuurlijk ??

Vermits natuurlijk wat.........?

Je zou met een speciaal tooltje het MAC adres kunnen wijzigen, echter ik zou dit niet doen.

Dan doe ik dat al helemaal niet. =D


Heb je geen wireles aanstaan ?
En is er geen vreemde PC tussendoor op die router gekomen ?

We hebben geen draadloze pc-apparatuur en de enige pc's zijn de twee waar dit topic over gaat.

Je kan in de router gewoon die MAC lijst wissen, tenminste normaal gesproken zou dit moeten kunnen.
Dan begint de DHCP opnieuw met IP adressen uit te delen.

Citaat
Is dit echt dé manier om die pc een statisch IP-adres te geven? Op diverse sites kom ik namelijk een handleiding tegen om etc/network/interfaces aan te passen.

Klopt je moet een statisch IP adres daar invoeren.

Echter dit is stap 2.

Stap 1 is kijken hoe groot de DHCP range is.
Dan buiten die range blijven.

Heeft de fabriek de maximale range aangehouden dan zul je eerst die range moeten verkleinen.

Dus kijk ff in je router hoe die range is ingesteld en geef daarna de PCtjes een IP adres buiten die range.
En indien nodig die range in de router verkleinen.

Voordat ik dit doe, wat is het antwoord op 'vermits natuurlijk wat'? :rolleyes:

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/12, 22:47:36 »
Je kan in de router gewoon die MAC lijst wissen, tenminste normaal gesproken zou dit moeten kunnen.
Dan begint de DHCP opnieuw met IP adressen uit te delen.

Dus kijk ff in je router hoe die range is ingesteld en geef daarna de PCtjes een IP adres buiten die range.
En indien nodig die range in de router verkleinen.

Ik heb alle tabbladen in die router van voor naar achter en weer terug bekeken, maar ik zal er wel overheen kijken. :( Het wissen van een MAC-lijst ben ik niet tegengekomen en alleen in het venster van de schermafdruk is iets te vinden over het wijzigen van DHCP. En daar durf ik niet zomaar iets in te gaan vullen. :(
Zo langzamerhand ga ik me afvragen of een nieuwe installatie van 8.04 niet de beste oplossing is.

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/12, 23:22:35 »
Neuh opnieuw installeren van Ubuntu zal geen verschil maken.

Daar komt bij dat je nu eens netjes je netwerk moet configureren, op een netwerk moet er orde en netheid zijn anders word het een puinhoop.
Daar komt nog bij dat netwerken op "toeval" berust, dus je moet zoveel mogelijk alles strak regelen en geregeld hebben.

effin je komt er dus niet uit in die router ??
Toch moet het niet zo moeilijk zijn lijkt me ?

Goed nogmaals naar het plaatje gekeken klopt er iets totaal niet ?

Op deze plek kan je dus de DHCP instellen, echter er staat nix ingesteld ?
Wat ik nog vreemder vind is dat je helemaal onderaan een vinkje kan zetten dat de DHCP en de relay uit moeten staan, en ook hier staat geen vinkje ?
Er is dus helemaal nix ingesteld !

In mijn ogen weet dat ding dus nu helemaal niet wat hij moet doen ?

ff nog een vraagje ?
Heb jij ADSL ?
*Maakt deze router verbinding met de provider en onderhoud hij ook die verbinding ?
*Of moet je dat vanaf de pc regelen dat die zich moet inmelden ?
*Of hangt deze router achter een modem die de verbinding onderhoud met de provider ?
*zoja welke provider en welk merk modem/router doet dit dan ?

Geef eens het exacte model + serie nummer van die Etech van dat plaatje ?

BTW sorry dat ik aldoor laat reageer ben nog druk aan het werk, tot nu dan  XD
« Laatst bewerkt op: 2009/08/12, 23:30:09 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/12, 23:28:28 »
Ik heb alle tabbladen in die router van voor naar achter en weer terug bekeken, maar ik zal er wel overheen kijken. :( Het wissen van een MAC-lijst ben ik niet tegengekomen ........

Pfff....... ben al te lang aan het zoeken, denk ik. Dan zie je alles niet meer zo scherp. XD
Met:
Om van die opgeslagen IP ( MAC) adressen af te komen zul je even de lijst moeten wissen in de router.
bedoel je gewoon de IP-adressen deleten. Toch? En ik maar zoeken naar een MAC-lijst........... :-[

Je moet de range die de DHCP kan uitdelen verkleinen bijv van 192.168.1.1 t/m 192.168.1.10
BTW ( weet je zeker dat de DHCP range begint bij 192.168.1.1 ?? ))

Gandyman, wáár doe ik dit? Zoek me suf in die router, Google heeft het antwoord ook niet (maar best mogelijk dat ik er overheen kijk) en ben na twee dagen zoeken en proberen zo gaar als wat. Waarom ligt die router zo dwars?! ???  Bij het installeren van mijn Ubuntu toverde ie toch ook niet ineens een nieuw IP-adres tevoorschijn? >:(

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/12, 23:31:24 »
Ja IP adressen wissen mag ook,
hmz normaal staat er MAC adressen wissen,, GRRRRRrRRRRrrrr Etech rommel  :evil:

Die IP range kan je instellen bijna onderaan dat plaatje van je !
Maar dit staat niet ingesteld ??

Lees nog ff mijn vorige postje ik had hem verandert. !
 ;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/12, 23:48:27 »
Neuh opnieuw installeren van Ubuntu zal geen verschil maken.

Jammer.

Daar komt bij dat je nu eens netjes je netwerk moet configureren, op een netwerk moet er orde en netheid zijn anders word het een puinhoop.


Ja, dat zeg je nu wel, maar dit netwerk wás netjes. Twee pc's die al ruim twee jaar op deze router met een statisch IP-adres werken zonder 'gekke dingen'. Ruim een jaar geleden Ubuntu erbij gezet op mijn pc zonder dat de router daarvoor opeens met een nieuw IP-adres op de proppen kwam. En bij de dual boot van de tweede pc moet die zonodig een ander IP-adres krijgen? >:(

Daar komt nog bij dat netwerken op "toeval" berust, .....

Dit zou niet moeten mogen. >:(  De overgrote meerderheid van de thuiscomputers hangt tegenwoordig in een netwerkje, maar het draaiend krijgen daarvan is zowel in Windows als in Ubuntu, nog steeds geen 'appeltje eitje'. Hoe makkelijk het ook lijkt als je een handleiding leest.

effin je komt er dus niet uit in die router ??
Toch moet het niet zo moeilijk zijn lijkt me ?


Alles lijkt makkelijk als je weet hoe het moet. ^-^

Geef eens het exacte model + serie nummer van dat ding ?


E-Tech ADSL2/2+ router ADRT06, serienummer 7480600532

Van het MAC-nummer snap ik trouwens niks meer. Onderop de router staat weer een ander adres dan de twee die ik in de router zag staan.

BTW sorry dat ik aldoor laat reageer ben nog druk aan het werk, tot nu dan  XD

Geeft niet, hoor. ^-^

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/13, 00:04:15 »
Goed nogmaals naar het plaatje gekeken klopt er iets totaal niet ?

Op deze plek kan je dus de DHCP instellen, echter er staat nix ingesteld ?
Wat ik nog vreemder vind is dat je helemaal onderaan een vinkje kan zetten dat de DHCP en de relay uit moeten staan, en ook hier staat geen vinkje ?
Er is dus helemaal nix ingesteld !

In mijn ogen weet dat ding dus nu helemaal niet wat hij moet doen ?


Ik weet nergens van, ben nergens aan geweest. :D


ff nog een vraagje ?
Heb jij ADSL ? Ja.
*Maakt deze router verbinding met de provider en onderhoud hij ook die verbinding ? Ja.
*Of moet je dat vanaf de pc regelen dat die zich moet inmelden ? Aangezien de vorige vraag met ja beantwoord is, is het antwoord hierop 'dus' nee.
*Of hangt deze router achter een modem die de verbinding onderhoud met de provider ? Nee
*zoja welke provider en welk merk modem/router doet dit dan ? Nee, dus.

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/13, 00:14:18 »
Mooi die laatste gegevens zijn goud waard  XD

Goed klik nu eens op deze link ?
http://www.particulierehelpdesk.nl/handleidingen/e-tech_modems/adsl2_2_router_adrt05_adrt06/download_3.html

En kijk nu op bladzijde 9
Zo moet je router ingesteld worden.
Zoals hij nu is kan hij eigenlijk niet fatsoenlijk werken.

Ik wacht ff tot je de handleiding hebt bekeken en zal in een volgend postje neerzetten hoe jij hem moet configureren.

Laatste vraag ?

met welk IP adres in je browser kom je op de router ?
is dit met http://192.168.1.1  ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/13, 00:21:01 »
En kijk nu op bladzijde 9
Zo moet je router ingesteld worden.
Zoals hij nu is kan hij eigenlijk niet fatsoenlijk werken.


En toch doet ie dat. ^-^

Ik wacht ff tot je de handleiding hebt bekeken en zal in een volgend postje neerzetten hoe jij hem moet configureren.

Ik ga lezen, kun jij vast gaan typen. ;)

met welk IP adres in je browser kom je op de router ?
is dit met http://192.168.1.1  ?

Ja.

Alvast heel hartelijk bedankt voor alle moeite, Gandyman. :)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/13, 00:29:12 »
Nog even dit, misschien heb je er iets aan. Tijdens m'n zoektocht kwam ik het commando route -nee tegen. Dit is wat ik te zien kreeg toen ik het invoerde:
ikkuh@Ubuntu:~$ route -nee
Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface    MSS   Window irtt
192.168.1.0    0.0.0.0           255.255.255.0  U      0        0       0 eth0       0     0      0
169.254.0.0    0.0.0.0           255.255.0.0     U      1000    0       0 eth0       0     0      0
0.0.0.0         192.168.1.1     0.0.0.0           UG     0        0       0 eth0        0     0      0
ikkuh@Ubuntu:~$  

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/13, 00:33:57 »
NP graag gedaan.

De DHCP en het relay helemaal uitschakelen is niet handig voor de toekomst, vermits je hier niet dagelijks mee bezig bent, want anders vergeet je wat je gedaan hebt in de router.
Dus we houden de DHCP aan het werk, mocht er in de toekomst nog iemand op visite komen met een PC of laptop en of als je wilt knutselen aan een PC van iemand anders.

Je gaat met de browser naar de router en gaat naar die plek waar je ook dat plaatje van gemaakt hebt.

Zet nu een vinkje bij  "Enable DHCP server"
Bij "Start IP" zet je 192.168.1.2
Bij "End IP" zet je 192.168.1.6
Bij "Lease Time"  zet je 3600
 
Nu kunnen er in de toekomst 4 PCtjes een IP adres krijgen van de DHCP mocht dit nodig zijn.
Nu saven die handel.

Het stukje bij " Use the following Static IP adress" laat ik je nu expres niet invullen want ik snap eigenlijk niet hoe dit ding zo kan werken ?
Ben eigenlijk benieuwd wat jouw huidige Gateway is op dit moment.

Mooi.
Met dit ingesteld zijn we hier vanaf.
Nu wil je iedere PC een eigen Statisch IP adres geven ?
Dat kan nu door een IP adres te kiezen wat boven de "192.168.1.6" zit.

Dus je mag kiezen tussen 192.168.1.7 t/m 192.168.1.254

Precies wat jij wilt.

Met een release op iedere PC zal die zich inmelden bij de router en zal alles netjes werken.
Of ff een reboot uitvoeren om er zeker van te zijn dat de NIC niet blijft hangen.
(NIC = een netwerk kaart )

Laat maar horen hoe je vaart.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #22 Gepost op: 2009/08/13, 00:38:24 »
hmz vraag me af hoeveel we hier wijzer van worden. ??

route -nee , zegt namelijk niet echt veel en ja dit klopt...

Wat je beter in de terminal kan typen is
ifconfigDit geeft veel betere en duidelijkere info over je configuratie van je netwerk op die PC.

Bij windows is dit
ipconfig
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #23 Gepost op: 2009/08/13, 00:56:05 »
Volgens mij heeft die router een hekel aan me gekregen. :evil: Na het inloggen wilde de pagina niet helemaal laden, ook na verversen niet. Dus ik heb hem geopend op de andere pc en daar laadt ie normaal. ???
Bovendien...... staat er in de diverse vakjes van de schermafdruk gewoon het nodige ingevuld. Zoals het hoort, dus.
Ik denk dat ik daarstraks niet heb gezien dat die pagina niet volledig laadde, waardoor het (gelukkig) alleen maar léék alsof er niets was ingevuld.
Nu even checken of daar staat wat jij hier hebt ingevuld en daarna beide pc's opnieuw opstarten. Mocht alles goed gaan, dan meld ik me hier weer.

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #24 Gepost op: 2009/08/13, 01:06:55 »
Hmz Etech zij je he ?  =D =D

Verder configureren van dat ding...
ff wat dingen checken en aflopen.

Bladzijde 10
De Firewall en het NAT mechanisme in de ADSL router moet je inschakelen anders krijg je zowiezo problemen.

Bladzijde 13-14
Hier zie je staan UPnP.
Klik erop en schakel dit uit.
Levens gevaarlijke functie en zo lek als een mandje.  :evil:
Het lijkt handig maar het is veel gezonder om zelf handmatig poorten te openen voor bepaalde proggies.
Tis ff 2 minuten werk maar je zal er meer plezier aan beleven.

Bladzijde 20
Hier zie je ertussen staan "Remote log"
Dit houd in dat hij een log stuurt naar een pc, eigenlijk verder niet interessant.
Wat wel interessant is dat heel veel merken routers een bagger firmware hebben.
Wat vaak gebeurt is dat het geheugen volloopt van die dingen (en ze hebben al zo weinig geheugen)
Dit komt omdat de firmware bijna niet in staat is om het geheugen te fluschen tijdens gebruik of dat deze functie er niet ingemaakt is.

Gevolg is dat hij na een tijdje intensief gebruik steeds langzamer word en of haperend gaat werken, of in het ergste geval vastloopt.

Nu kan je 2 dingen doen.
*Of regelmatig (1 x in de maand- ligt aan je data verkeer) die router ff uit en weer aan zetten ? ( powerup geven)
*Of een log versturen.
Omdat hij die hard verstuurd leegt hij bijna altijd zijn geheugen en dus is dit probleem ook weer opgelost.

Bladzijde 21  (5.2)
Zie je wat je kan doen.
Hier kan je een IP adres neerzetten, maakt niet uit wat voor IP adres want we willen die log toch niet zien.
Als het maar in de werk range zit tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.254 zit.

Waarom je een willekeurig IP adres hier kan neerzetten komt omdat die routers toch niet controleren of het wel of niet is aangekomen  XD

Bladzijde 22
Hier kan je het wachtwoord en de gebruikersnaam veranderen.
Doe dit!
Dat is heel belangrijk, laat nooit het frabrieks wachtwoord en gebruikersnaam erin staan. !

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D