Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: . doc gemaakt in open office, kan niet geopend worden  (gelezen 4673 keer)

Offline mhweb

  • Lid
. doc gemaakt in open office, kan niet geopend worden
« Gepost op: 2008/12/21, 20:31:05 »
Op mijn pc werd een document aangemaakt met open office, en opgeslagen als een .doc
Nu ik het document wil heropenen,  door er op te klikken, opent open office, en verschijnt er een kader.. filter selecteren.

Ik krijg telkens een foutmelding...  als ik kies voor open office..  ,krijg ik een algemene invoer/ uitvoerfout
en kies ik voor microsoft office  dan krijg ik dit is geen winword 97 bestand.

Wie kan me zeggen hoe ik dit document kan openen?

Offline eendje

  • Lid
Re: . doc gemaakt in open office, kan niet geopend worden
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/21, 21:44:48 »
Heb je het opgeslagen door zelf .doc aan het bestandsnaam toe te voegen? Dan kan het namelijk zijn dat het een ander formaat is dat een Word formaat. Leg eens uit hoe je het opslaat, misschien komen we er dan achter welk formaat het werkelijk is.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Jenske

  • Lid
Re: . doc gemaakt in open office, kan niet geopend worden
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/21, 22:33:18 »
Het is erg vreemd (en in feite zelfs moeilijk om te realiseren) om een OpenOffice Writerdocument te bewaren als een doc-bestand. Ben je ...
1/ wel zeker dat het een tekstdocument is? (OpenOffice kan zowel tekstdocumenten als spreadsheets (en nog wat andere) formaten aanmaken).
2/ wel zeker dat de bestandsnaam niet gewoonweg de tekst '.DOC' bevat? Je kan nl. in Windows (en volgens mij ook in Ubuntu) een bestandsnaam wijzigen, ZONDER dat daarom het type -- lees: de extensie -- wijzigt. Zo kan je bvb. een bestand hebben met volgende naam: 'MijnTekst.doc.xls' -- in dit geval gaat het over een spreadsheet (!) met als naam 'MijnTekst.doc'. Dit is erg verwarrend en daarom zou ik het erg afraden om bestanden met punten uit te rusten (hoewel het jammer genoeg wel kan) en zeker niet om dan achter die punten teksten te gebruiken die overeenkomen met extensie-aanduidingen voor programma's.

Maar als je van bovenstaande twee zaken zeker bent, heb ik mogelijk een suggestie, gebaseerd op gelijkaardige problemen die ik ook al ooit ben tegen gekomen.

Om een lang verhaal kort te maken, heb ik volgende suggesties:
-- als je zeker bent dat je een in Writer van de OpenOffice-versies 2 of later gemaakt bestand hebt: hernoem je bestand naar 'IETS.ODT' (dus in de eigenlijke bestandsnaam geen punten gebruiken (en ook geen andere 'rare' tekens zoals komma's)) => normaliter moet OpenOffice dit dan kunnen openen
-- als je zeker bent dat je een in Writer van de OpenOffice-versie 1 hebt gemaakt, zou het kunnen dat het bestand eigenlijk de extensie 'SXW' moet krijgen. Hernoem dus naar 'IETS.SXW' en zie verder zoals hiervoor
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline mcgyver

  • Lid
Re: . doc gemaakt in open office, kan niet geopend worden
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/21, 23:22:52 »
Ik vind alles wat je zegt prima, behalve de onderstaande zin Jenske.

Het is erg vreemd (en in feite zelfs moeilijk om te realiseren) om een OpenOffice Writerdocument te bewaren als een doc-bestand

Ik sla hem namelijk zelf ook vaak op als .doc (word 2003).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: . doc gemaakt in open office, kan niet geopend worden
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/21, 23:27:34 »
Rechter muistoets en dan kiezen voor openen met, werkt dat niet ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jenske

  • Lid
Re: . doc gemaakt in open office, kan niet geopend worden
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/21, 23:40:31 »
McGyver, je hebt inderdaad gelijk, maar toch niet helemaal ... ;-)

Als iemand schrijft "bewaar als doc-bestand" is dat niet noodzakelijk (en gezien de vraag van de vraagsteller) hetzelfde als "bewaren als een Microsoft Office Word-bestand" (dat toevallig de extensie .doc heeft). Het zou me nl. niet verwonderen mocht iemand een bestand denken te bewaren als Word-document, simpelweg door zelf de extensie .doc te typen. Bij GIMP is het bv. zo, dat je zélf bepaalt onder welk formaat hij moet opslaan aan de hand van de door u op te geven extensie.
Maar ik ben niet zeker of OpenOffice wel "weet" dat hij een Word-export moet maken als je zomaar even de naam van het uitvoerbestand instelt op "XXXXXYYZZZ.doc".



Ik vind alles wat je zegt prima, behalve de onderstaande zin Jenske.

Het is erg vreemd (en in feite zelfs moeilijk om te realiseren) om een OpenOffice Writerdocument te bewaren als een doc-bestand

Ik sla hem namelijk zelf ook vaak op als .doc (word 2003).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM