Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat kan ik wel/niet meenemen van Ubuntu LL 10.4 naar Xubuntu 12.04.1?  (gelezen 467 keer)

Ik overweeg over te stappen naar Xubuntu. Mijn vraag is nu wat kan ik wel/niet meenemen naar deze versie?
Een complete back-up maak ik sowieso  ;)

Wat mij zo te binnen schiet:

-Evolution: adresboek. mails etc?
-Firefox & Chromium instellingen etc.?
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat kan ik wel/niet meenemen van Ubuntu LL 10.4 naar Xubuntu 12.04.1?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/03, 16:25:34 »
In beginsel kun je alle instellingen meenemen en ook alle toepassingen installeren die je in Ubuntu (Gnome) gebruikte. Xfce is namelijk sterk verwant aan Gnome.  :)
Belangrijkste uitzondering: bestandbeheerder Nautilus. Installeer in Xubuntu geen Nautilus, maar hou het bij Thunar, de standaard-bestandbeheerder van Xubuntu.

KDE (Kubuntu) is weer en ander verhaal; KDE kun je meestal beter niet mengen met Xfce (of met Gnome).

Re: Wat kan ik wel/niet meenemen van Ubuntu LL 10.4 naar Xubuntu 12.04.1?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/03, 16:28:30 »
Dank je wel  ;)
Ik zal sowieso een 'schone installatie' doen en enkele onderdelen over willen zetten.
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Wat kan ik wel/niet meenemen van Ubuntu LL 10.4 naar Xubuntu 12.04.1?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/03, 16:30:15 »
Installeer in Xubuntu geen Nautilus, maar hou het bij Thunar, de standaard-bestandbeheerder van Xubuntu.
Waarom dat? Ik heb Nautilus geïnstalleerd binnen Voyager en dat werkt probleemloos. Nadeel van Thunar is dat je vanuit dat programma niet rechtstreeks naar een ftp-server kunt gaan, zoals dat wel kan in Nautilus.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Wat kan ik wel/niet meenemen van Ubuntu LL 10.4 naar Xubuntu 12.04.1?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/03, 16:51:28 »
Nautilus kan (maar hoeft niet per sé) een conflict geven in xubuntu, omdat dit een gnome werkomgeving wil starten. Het kan best zijn dat dit in Voyager is ondervangen, daar heb ik te weinig ervaring mee.
Je kan dit ook ondervangen door bij het starten hiervan --no desktop mee te geven in het commando. Maar of dit nu handig is voor een doorsnee gebruiker...?
Voor het meeste werk voldoet Thunar prima.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wat kan ik wel/niet meenemen van Ubuntu LL 10.4 naar Xubuntu 12.04.1?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/03, 19:11:22 »
Citaat
Voor het meeste werk voldoet Thunar prima.
Klopt, maar een kleine aanpassing in voorkeuren bestandsbeheer vond ik wel erg handig: in de tabblad Gedrag: onderdelen met enkele klik activeren.
En een super tip van  petervs :
Openen met... in Xubuntu kan juist wel!
Dat kan met Thunar via de optie Aangepaste acties:
Je kunt nieuwe acties instellen in de file manager via bewerken > Aangepaste acties instellen.

Je krijgt dan een scherm waar je het een en ander kan instellen.
Voor een nieuwe actie, in dit geval de optie om een map te openen met vlc, klik je in dit scherm op het groene plusje.

Nu kun je van alles en nog wat aangeven. Bij opdracht vul je in: vlc %f
Naam en Omschrijving vul je in: openen met vlc
Onder het andere tabje Weergavevoorwaarden zet je een vinkje waar dit voor geldt, in dit geval voor mappen (of voor meer bestanden)

Nu heb je met de rechtermuisklik wel die optie om de VIDEO_TS map te openen met vlc en werkt het verder perfect.


 http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/openen-met-in-xubuntu/msg796220/#msg796220


« Laatst bewerkt op: 2012/10/03, 19:13:16 door RikRik »

Re: Wat kan ik wel/niet meenemen van Ubuntu LL 10.4 naar Xubuntu 12.04.1?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/03, 20:07:35 »
Je kunt een starter aanmaken voor nautilus --no-desktop

Werkt heerlijk op die manier in een andere omgeving :)